Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 26 maj 2015 13:05

Audi Q7 mot Volvo XC90 i tungviktsmatch

Det är två av vårens allra viktigaste bilnyheter.

Det är också två bilar som vi vet att ni läsare är nyfikna på.

Och det är två bilar som kommer att slåss om kunderna i svenska bilhallar resten av året.

Jag har kört båda två.

Som första motorjournalist i världen rullade jag i väg med Volvos nya XC90 utanför ett hotell strax söder om Barcelona redan i februari.

Och Audi Q7 körde jag på slingriga alpvägar i trakten runt Verbier.

Jag vet vilken bil jag tycker är bäst av Volvo XC90 och Audi Q7.

Häng med i en fajt över tio ronder mellan två riktiga tungviktare.

1. Rond 1 - Motor

Foto: Marcus Werner

Volvo har sin nya fyrcylindriga motorfamilj i XC90 och vi testkörde en stor diesel på 225 hästkrafter och 470 Nm. Vi fick också testa laddhybriden, som dock inte var helt färdigutvecklat.

Mot detta ställer Audi en sexcylindrig diesel på 272 hästkrafter och hela 600 Nm.

Volvo har byggt en väldigt fin och lättkörd motorfamilj men den här ronden vinner Audi. Den stora dieseln passar bilen perfekt och spinner fint på alla varvtal. 

 

 

 

2. Rond 2 - Körupplevelse

Foto: Graeme Fordham

Här har både Volvo och Audi satsat på en lätt och följsam styrning i kombination med stabila chassin. 

Audi har dessutom fyrhjulsstyrning som hjälper till att göra den stora och tunga bilen till väldigt smidig även i stadstrafik. Audi har också en mängd körprogram och deras filvarningssystem fungerar bättre än Volvos.

Även den här ronden går klart till Audi.

 

 

3. Rond 3 - Utrustning

Både Volvo och Audi har en strategi med dyra utrustningspaket till en redan relativt välutrustad grundmodell. Volvo säljer inte ens den enklaste varianten av XC90 i Sverige - så stor är efterfrågan. Överlag har Volvo en något mer human prisstrategi på sina paket. Volvo satsar också på lite mer säkerhet som standard.

Ronden därför knappt till Volvo.

 

 

 

4. Rond 4 - Komfort

Audi har ljudisolerat kupén väldigt bra - både motorljud och vägljud och vindbrus hålls borta. Men även om Volvo släpper in något mer ljud vinner de ronden tack vare bekvämare stolar och en behagligare innermiljö. Volvo har också bra komfort på bilens samtliga sju platser.

 

 

 

5. Rond 5 - Miljö

Foto: Marcus Werner

 

Den två cylindrar mindre Volvo-motorn landar på ett utsläpp på 149 gram CO2 per kilometer. Audis större motor stannar på 153 gram CO2 per kilometer. På sätt och vis har Audi gjort ett bättre som levererar nästan 50 hästkrafter mer utan att öka utsläppen speciellt mycket.

Ronden till Audi.

 

 

6. Rond 6 - Säkerhet

Audi har gjort allt de kunnat för att kapa åt sig Volvos position som världens säkraste bilmärke. Men tyskarna når inte ända fram. Volvo har genomgående bättre prestanda på sina säkerhetssystem. De klarar lite högre farter i autobroms och vänstersväng-varning. 

Plus ändå till Audis system för att varna om någon öppnar därren när det kommer ett fordon bakifrån. Enkelt och bra och den finessen kommer att sitta i fler bilar framöver.

Ronden totalt sett till - Volvo.

 

7. Rond 7 - Design

Foto: Marcus Werner

Audi har verkligen lyckats bygga bort intrycket av "det stora tunga strykjärnet" som fanns i tidigare modeller av Q7. Nu är bilen mer lyxig än någonsin och den ger ett väldigt propert intryck på vägen - inte alls vräkigt.

Även Volvo försöker uppnå flärd och lyx. Nya XC90 är också snygg på vägen med sin tydliga profil. Möjligen är den lite mer anonym.

Jag gillar Audin bättre och ronden går till dem.

 

 

 

8. Rond 8 - Interiör

Volvo har tagit steget fullt ut och med sitt nya flaggskepp verkligen gått in i nästa fas när det kommer till interiördesign. Här finns en stor pekskärm och flera knappar och funktioner har skalats bort och lagts i olika menyer.

Audi har också moderniserat men inte gått lika långt. Här finns fortfarande en mängd knappar och under testkörningen hade vi navigeringen i gång på tre olika ställen i instrumenteringen.

Ronden till Volvo - även om jag tror att inte deras gränssnitt mot föraren är det allra bästa, det kommer att dröja några år till innan vi hittar någon form av standard.

 

 

9. Rond 9 - Ekonomi

I Sverige är det ingen tvekan om att Volvo vinner tack vare ett lägre ingångspris och ett högt andrahandsvärde. Det enda som skulle kunna stoppa den här segern är om det dyker upp en mängd olika fel och brister på bilen när den börjat rulla.

Håller bara Volvo kvaliteten så är det ett relativt prisvärt köp.

 

 

 

10. Rond 10 - Lasta

Audi har satsat på utrymme i baksätet på sin bil som är över fem meter lång. Det är förstås ett plus i den här kategorin där det handlar om att lasta både människor och saker. Men det stora benutrymmet i baksätet straffar sig när det kommer till utrymme i den tredje stolsraden och bakom densamma.

Volvo har byggt bilen för sju sittplatser från början - Audi Q7 går att köpa med fem - och här är det totalt sett en kompromiss mellan okej benutrymme vid alla platser och okej lastutrymme längst bak.

Volvo vinner ronden knappt för jag gillar verkligen Audis baksäte. Volvo behöver ändå finslipa detaljerna med plats för bagageskyddet och bättre plats i baksätet.

 

 

11. Totalt

Det här är en väldigt jämna match där Volvo till slut vinner med 6-4 efter segrar i ronderna utrustning, komfort, säkerhet, interiör, ekonomi och lasta medan Audi plockade hem motor, körupplevelse, miljö och design. Det avspeglar sig också i våra totalbetyg där Volvo plockade hem två getingar mer, 43 mot 41.

Ändå är det här två av väldigt få testade bilar som klarar sig över 40 getingar i betyg totalt i de tio kategorierna.

Till den här fajten ska sen läggas bland andra bilar som BMW X5 och Mercedes GLE.