Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Audi A5 Coupé – betyg i 10 kategorier

1. Motor 

Ni som läst texten märker att jag börjar bli smått uttråkade av tvålitersdieseln på 190-hästkrafter. Det är väl en sak att köra den motorn i en Skoda Superb men en bil som Audi A5 kräver lite snabbare respons. Det är bilar som A5 som verkligen lider av den gamla dieseltrenden. Hoppas att den är över.



2. Körupplevelse 

Styrningen och det klart lättade bilen ger snabb respons. Det känns inte alls så baktungt som i vissa av Audis kombibilar och suv:ar. Styrningen är direkt och jag känner vid det här laget så väl ingen responsen från alla andra av VW-gruppens mellanstora bilar. 



3. Utrustning 

Ska du köpa en Audi A5 så förbered på ett par kvällar vid datorn för att välja ut rätt tilläggsutrustning. Det mesta av det bästa och viktigaste kostar extra och när du är klar ska du inte bli förvånad om det handlar om drygt 100 000 kronor över grundpriset. Ett råd är ändå att satsa på säkerhet före design och underhållning.



4. Komfort 

När jag skriver att det går att köra den här till världs ände så handlar det mer om att jag trivs bra vid ratten. Stolarna är bekväma men jag vet att jag kommer att gnälla på den låga sittställningen och de långa dörrarna över tid. Dieselmotorn hörs också morra då och då.




5. Miljö 

En tvålitersdiesel från VW-gruppen har förstås inte allra bästa rykte. Och det finns de läsare som tycker att vi ska såga alla dieslar från Volkswagen. Men så går det förstås inte till, vi kan inte döma dagens motorer efter vad som gjorts tidigare. Men Audi har å andra sidan inte gått främst vad gäller att ha förbrukning som överensstämmer väl med verkligheten.




6. Säkerhet 

Audi skryter med en hel del ny teknik som hjälper föraren att bromsa, att se faror och att hålla bilen på rätt ställe på vägen. Men mycket av den nya fina tekniken är tillval och kostar extra. Och inte bara det - det gäller också att köparen väljer att betala för det. Jag hoppas Audi i Sverige väljer att plocka in mer säkerhet som standard.



7. Design 

En tvådörrarscoupé är rätt tacksam att rita - hela meningen med bilen är att den ska sticka ut och vara snygg och vacker att titta på. Men kanske har Audi valt en lite väl försiktig väg med sin A5, precis som de gjorde med A4. Det är stilrent och tydligt men lite väl anonymt. A5 borde vara en bil som alla vill se.





8. Interiör 

Audi trummar på med sin beprövade instrumentering och inredning som vi sett i alla nya bilar sedan TT. Tyvärr kostar "virutal cockpit" extra - 6 100 kronor - och det är framför allt den som lyfter instrumenten för föraren. Jag gillar ändå den där lilla armen som ger mig säkerhetsbältet. Något extra.




9. Ekonomi 

När allt börjar på drygt 400 000 kronor och slutar en bit över en halv miljon - för en i grunden rätt begränsad bil - så kan det inte bli något högre betyg. Det blir ändå tre av fem eftersom är du en A5-köpare som vet jag att du kommer att njuta varje sekund du sitter bakom ratten. En Audi A5 kommer inte att göra dig besviken. Det skulle möjligen vara om du får syn på en BMW 4-serie som ser lite coolare ut....



10. Lasta 

En tvådörrarsbil har i grunden det mesta emot sig. A5 är också en låg bil så det är lite stökigt att ta sig in till förarplatsen och ännu värre till baksätet. Bagageutrymmen är inte speciellt stort och framför allt inte tillräckligt högt för att svälja två väskor på varandra. 


Totalt: 30 (av 50)


Annons: