Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 7 jul 2014 15:55

Audi A3 e-tron: Bilen lär bli ett populärt val

Audi A3 e-tron.

Audi A3 e-tron.

1/7

Foto: Audi

Audi A3 e-tron.

Audi A3 e-tron.

2/7

Foto: Erik Gustafsson

Audi A3 e-tron.

Audi A3 e-tron.

3/7

Foto: Audi.

Audi A3 e-tron.

Audi A3 e-tron.

4/7

Foto: Erik Gustafsson

Audi A3 e-tron.

Audi A3 e-tron.

5/7

Foto: Audi

Audi A3 e-tron.

Audi A3 e-tron.

6/7

Foto: Erik Gustafsson

Audi A3 e-tron.

Audi A3 e-tron.

7/7

Foto: Audi

WIEN. Nar Audi lanserar sin Första laddhybrid är det utan specialdesignad kolfiberkaross och futuristiska utsvävningar. Audi A3 e-tron är inget konstigare än en vanlig A3 Sportback som delvis går på el – med en tämligen attraktiv prislapp.

Nya tidens teknik avslöjar biltillverkarnas så olika strategier. När BMW investerat multum i lilla i3 med dess kolfiberkonstruktion och i första hand gjort en elbil med bensindriven räckviddsförlängare har Audi gjort tvärtom. De har behållit den ursprungliga A3 Sportback-karossen och i stället gjort e-tron till en vanlig bil med chans till några mils eldrift.

A3 e-tron väger 315 kilo mer än motsvarande A3 utan hybridsystemet. Dock märks inte extravikten mer än att fjädringen går stötigt hårt, styrning och chassi är fortsatt alert med pigga reaktioner.

Fylls med motorljud

Efter knappt fyra mil elektrisk körning i normalt tempo tar batteriet slut och 1,4-litersmotorn startar. Omedelbart påminns vi om en elbils tysta fördelar när kupén fylls med motorljud, om än diskret sådant. Med batteriet urladdat och 150-hästarsmotorn som huvudsaklig drivkälla skjuter bränsleförbrukningen i höjden och lägger sig enligt färddatorn på drygt 0,6 liter per mil, en siffra som enligt Audi är 0,45 liter per mil. Föraren kan nu välja att med bensinmotorn åter ladda upp batteriet (vilket drar mer bensin) eller fortsätta låta bensinmotorn vara huvudsaklig kraftkälla.

Fem mil med full laddning

Att ladda upp litiumjon-batteriet och dess 8,8 kWh tar i ett 16 A trefasuttag drygt två timmar och knappt fyra i ett vanligt 230 volts 10 A-uttag. Och med batteriet fulladdat ska vi, enligt Audi, komma fem mil. När vi efter 91 kilometer åter når en laddstolpe kan vi summera förbrukningen och konstatera att bensinmotorn dragit 3,8 liter och elmotorn 8,55 kWh, vilket är en medelförbrukning på 0,42 liter bensin per mil och 0,94 kWh per mil.

Prislappen är konkurrenskraftig. A3 e-tron har ett grundpris på 372 500 kronor vilket bara slås av plug-in-versionen av Toyota Prius. Marknadens övriga laddhybrider som Volvo V60, Mitsubishi Outlander, BMW i3 med räckviddsförlängare och Opel Ampera är alla dyrare. Det lär göra Audi A3 e-tron till ett populärt val för tjänstebilsförarna, men VW Golf GTE med samma teknik lär bli den allra svåraste konkurrenten.