Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 6 sep 2016 10:54

Aston Martin ska göra mer än bara bilar

I Aston Martins nya butik kan du shoppa barnvagnar, väskor och andra väldigt dyra produkter.

I Aston Martins nya butik kan du shoppa barnvagnar, väskor och andra väldigt dyra produkter.

1/2

Foto: MELETISPIX

Nya DB11. Bilen kostar över två miljoner – men Aston Martin behöver mer för att gå i vinst.

Nya DB11. Bilen kostar över två miljoner – men Aston Martin behöver mer för att gå i vinst.

2/2

Foto: Aston Martin

Aston Martin är ett av världens starkaste lyxvarumärken.

Och det tänker Aston Martins vd Andy Palmer utnyttja.

Nu ska Aston Martin bygga mer än bilar.

En ny affär i Londons exklusiva Mayfair-distrikt markerar starten på en ny era för Aston Martin. Vd Andy Palmer har ett färskt avtal med Mercedes om leverans av motorer plus att han sneglat på formel 1 för att ytterligare stärka Aston Martins närvaro i bilvärlden.

Nu är det dags att titta längre fram, och bort.

I den nya Aston Martin-affären finns barnvagnar för drygt 30 000 kronor och väskor för drygt 11 000 kronor men Andy Palmer vill mer än så.

– Skulle det inte vara underbart om du sitter i en lyxhamn någonstans där du bor i en Aston Martin-lägenhet, har en Aston Martin-båt i hamnen och din Aston Martin-bil på parkeringen, förkunnade Palmer när han invigde den nya affären i London.

Planen: att gå med vinst inom ett par år

Andy Palmer har visat en ny lyxig sportbil, DB11, med ett pris på en bra bit över två miljoner kronor och om ett par år ska Aston Martin visa upp en ny suv: DBX men kunderna som har råd med verklig lyx är inte hur många som helst. Och de allra rikaste kineserna kan inte lockas med enbart lyxiga sportbilar.

Svaret är ett bredda verksamheten till att omfatta även andra lyxiga prylar. Inom ett par år ska Aston Martin gå med vinst och nå aktiemarknaden. Andra lyxmärken går samma väg med exempel Fendi som bygger hotell och Hublot gör skidor. Ferrari är ett exempel på ett varumärke som däremot haft svårt att bredda sin verksamhet och anledningen sägs vara att F1-fansen solkar ner varumärket på andra produkter än bilar.

Brexit kan bli fördel för Aston Martin

Vem vill köpa en Ferrari-väska samtidigt som det går runt massor av människor med Ferrari-kepsar?

En oväntad hjälp till Aston Martin kommer från Brexit-debatten som sänkt pundet och ökat värdet på Aston Martins försäljning utomlands.

Aston Martin säljer bara 15 procent av sin produktion i Europa och hoppas att nya handelsavtal med Kina, USA och Indien ska sätta fart på exporten ytterligare.

I september ska Aston Martin leverera sin allra första lyxbåt - men det lär inte bli den sista.

Byta till sportigare bil? se vad du kan få för din nuvarande bil här