Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 6 maj 2013 11:30

Årets nya husbilar från liten koja till lyxigt slott

Tyska Silverdream är exklusiva husbilar byggda i monocoque – helt skarvfria. En byggteknik som ger en mycket stabil kaross helt utan risk för fuktskador. Man gjuter bodelen i en form på samma vis som ett båtskrov tillverkas. Nu tar företaget tekniken ett steg längre och blandar kevlar med glasfiber i armeringen och får ett tunnare och starkare laminat. Det sparar vikt och bodelen blir än mer stabil.<br>Nu är det ingen lätt bil, den byggs i rejäla (läs tunga) material. Användningen av kevlar ger dock möjlighet till hygglig lastvikt utan att öka totalvikten från 3 500 kilo.<br>Silverdream SL700 byggs på Mercedes, är 7,3 meter lång och väger in på 3 060 kilo. Värmen är luftburen och värmer även dubbelgolvet.<br>Inredningen är enkelt utformad och av hög kvalitet. Långbäddar bak, delat badrum, vinkelkök och vinkelsoffa.<br>Taksängen sticker ut, placerad över kupén istället för som brukligt i halvintegrerade husbilar – över sittgruppen. Fördelen är att man kan använda sittgruppen även med nerfälld säng<br>Priset startar på cirka 880 000 kronor.

Tyska Silverdream är exklusiva husbilar byggda i monocoque – helt skarvfria. En byggteknik som ger en mycket stabil kaross helt utan risk för fuktskador. Man gjuter bodelen i en form på samma vis som ett båtskrov tillverkas. Nu tar företaget tekniken ett steg längre och blandar kevlar med glasfiber i armeringen och får ett tunnare och starkare laminat. Det sparar vikt och bodelen blir än mer stabil.
Nu är det ingen lätt bil, den byggs i rejäla (läs tunga) material. Användningen av kevlar ger dock möjlighet till hygglig lastvikt utan att öka totalvikten från 3 500 kilo.
Silverdream SL700 byggs på Mercedes, är 7,3 meter lång och väger in på 3 060 kilo. Värmen är luftburen och värmer även dubbelgolvet.
Inredningen är enkelt utformad och av hög kvalitet. Långbäddar bak, delat badrum, vinkelkök och vinkelsoffa.
Taksängen sticker ut, placerad över kupén istället för som brukligt i halvintegrerade husbilar – över sittgruppen. Fördelen är att man kan använda sittgruppen även med nerfälld säng
Priset startar på cirka 880 000 kronor.

1/28

Foto: Stefan Janeld

Silverdream på insidan.

Silverdream på insidan.

2/28

Foto: Stefan Janeld

Silverdream på insidan.

Silverdream på insidan.

3/28

Foto: Stefan Janeld

Bela byggs av Italienska P.L.A – prispressade instegsbilar som slåss med McLouis, Elnagh, Ci, och Rimor. Men Bela är ännu billigare – priserna startar på cirka 245 000 kronor. Bara Giottiline och Rimors lågprisserie XGO kan matcha prisbilden.<br>Sju modeller finns på programmet – tre alkovmodeller, två halvintegrerade och två halvintegrerade med taksäng. Vi har valt att visa upp &quot;Aruba&quot;, en kort bil med köket bak, stor dinette och taksäng som enda säng.

Bela byggs av Italienska P.L.A – prispressade instegsbilar som slåss med McLouis, Elnagh, Ci, och Rimor. Men Bela är ännu billigare – priserna startar på cirka 245 000 kronor. Bara Giottiline och Rimors lågprisserie XGO kan matcha prisbilden.
Sju modeller finns på programmet – tre alkovmodeller, två halvintegrerade och två halvintegrerade med taksäng. Vi har valt att visa upp "Aruba", en kort bil med köket bak, stor dinette och taksäng som enda säng.

4/28

Foto: Stefan Janeld

Bela på insidan.

Bela på insidan.

5/28

Foto: Stefan Janeld

Dethleffs och tyska tidningen Pro Mobil har tagit fram en specialmodell kallad Globebus Plus 12. Pro Mobil lät läsarna rösta bland ett hundratal förslag till planlösningar – insända av läsarna. Dethleffs byggde och resultatet har ni här.<br>Exteriört ser den ut som en vanlig Globebus, och inredningen är maximalt flexibel – långbäddar, motstående soffor, jättelik dubbelsäng. Allt kan ordnas med några handgrepp. Vi utförde dem alla och fann en mer än lovligt racklig lösning med för höga sängar och obekväma soffor. Vi förstår tanken och gillar skisserna, men i praktiken käkar flexibiliteten upp nyttan.<br>Köket har inte heller lämnats i fred. Bänkskivan kan snurras ut till ett fikabord för de som sitter i framstolarna. Under bordet har vi diskhon. Smart? Njae, det blir problem med arbetshöjderna och dessutom tröttnar man på att snurra ut bordet för att nå vattenkranen.<br>Minst trolleri bjuder badrummet på, för ovanlighets skull. Gott om plats. Flytta handfatets vägg till toan så blir det en rejäl duschkabin.

Dethleffs och tyska tidningen Pro Mobil har tagit fram en specialmodell kallad Globebus Plus 12. Pro Mobil lät läsarna rösta bland ett hundratal förslag till planlösningar – insända av läsarna. Dethleffs byggde och resultatet har ni här.
Exteriört ser den ut som en vanlig Globebus, och inredningen är maximalt flexibel – långbäddar, motstående soffor, jättelik dubbelsäng. Allt kan ordnas med några handgrepp. Vi utförde dem alla och fann en mer än lovligt racklig lösning med för höga sängar och obekväma soffor. Vi förstår tanken och gillar skisserna, men i praktiken käkar flexibiliteten upp nyttan.
Köket har inte heller lämnats i fred. Bänkskivan kan snurras ut till ett fikabord för de som sitter i framstolarna. Under bordet har vi diskhon. Smart? Njae, det blir problem med arbetshöjderna och dessutom tröttnar man på att snurra ut bordet för att nå vattenkranen.
Minst trolleri bjuder badrummet på, för ovanlighets skull. Gott om plats. Flytta handfatets vägg till toan så blir det en rejäl duschkabin.

6/28

Foto: Stefan Janeld

Globebus Plus 12 på insidan.

Globebus Plus 12 på insidan.

7/28

Foto: Stefan Janeld

Globebus Plus 12 på insidan.

Globebus Plus 12 på insidan.

8/28

Foto: Stefan Janeld

Globebus Plus 12 på insidan.

Globebus Plus 12 på insidan.

9/28

Foto: Stefan Janeld

Inredda skåpbilar med långbäddar blir lätt övermöblerade. Den lilla, tyska tillverkaren Burow har löst problemet på ett smart vis. I stället för den lilla soffan i dinetten har man valt en rejäl stol av samma typ som i kupén. Man förlorar visserligen en sittplats men i gengäld sitter alla bekvämt och får gott om svängrum.<br>Att långbäddarna är låga gör sitt för rymdkänslan ombord. Burow inreder ca fyrtio bilar per år, fler mäktar man inte med.<br>Badrummet följer den mall Pössl skapader för några år sedan, numera mer eller mindre standardlösning i skåpbilar.<br>Bilen byggs på det 636 centimeter långa Fiat Ducato skåpet. Priset startar på 560 000 kronor, utrustad som på mässan blir det ytterligare 85 000.

Inredda skåpbilar med långbäddar blir lätt övermöblerade. Den lilla, tyska tillverkaren Burow har löst problemet på ett smart vis. I stället för den lilla soffan i dinetten har man valt en rejäl stol av samma typ som i kupén. Man förlorar visserligen en sittplats men i gengäld sitter alla bekvämt och får gott om svängrum.
Att långbäddarna är låga gör sitt för rymdkänslan ombord. Burow inreder ca fyrtio bilar per år, fler mäktar man inte med.
Badrummet följer den mall Pössl skapader för några år sedan, numera mer eller mindre standardlösning i skåpbilar.
Bilen byggs på det 636 centimeter långa Fiat Ducato skåpet. Priset startar på 560 000 kronor, utrustad som på mässan blir det ytterligare 85 000.

10/28

Foto: Stefan Janeld

Burow.

Burow.

11/28

Foto: Stefan Janeld

Burow.

Burow.

12/28

Foto: Stefan Janeld

Burow.

Burow.

13/28

Foto: Stefan Janeld

Bürstner och Hymers gemensamma modell – Brevio på bürstnerska och Compact på hymerska – har kommit i en version med långbäddar: Brevio t640/Compact 474.<br>Brevio/Compact ska vara ett alternativ till skåpbilen. Yttermått och hjulbas är snarlika men isoleringen bättre och med raka väggar ökar volymen ombord.<br>Kännetecknande för modellerna är den stora luckan i aktern.

Bürstner och Hymers gemensamma modell – Brevio på bürstnerska och Compact på hymerska – har kommit i en version med långbäddar: Brevio t640/Compact 474.
Brevio/Compact ska vara ett alternativ till skåpbilen. Yttermått och hjulbas är snarlika men isoleringen bättre och med raka väggar ökar volymen ombord.
Kännetecknande för modellerna är den stora luckan i aktern.

14/28

Foto: Stefan Janeld

Bürstner och Hymers gemensamma modell.

Bürstner och Hymers gemensamma modell.

15/28

Foto: Stefan Janeld

Vi har sett sänglösningen förut, men för första gången anammar Eura Mobil den. Tvärbädd med liten gång i fotändan för att man ska slippa krypa över varandra och för att underlätta bäddning.<br>Man får fördelarna med tvärbädd – kort bil, gott om plats för sittgrupp och kök – utan dess nackdelar: svårbäddad, tvånget att klättra över varandra för att komma i och ur.  Modellen heter Terrestra T 690 HB och byggs på Fiat med AL-KO-chassi. Dubbelgolvet hyser tekniken. Ett stort garage rymmer en hel del packning.

Vi har sett sänglösningen förut, men för första gången anammar Eura Mobil den. Tvärbädd med liten gång i fotändan för att man ska slippa krypa över varandra och för att underlätta bäddning.
Man får fördelarna med tvärbädd – kort bil, gott om plats för sittgrupp och kök – utan dess nackdelar: svårbäddad, tvånget att klättra över varandra för att komma i och ur. Modellen heter Terrestra T 690 HB och byggs på Fiat med AL-KO-chassi. Dubbelgolvet hyser tekniken. Ett stort garage rymmer en hel del packning.

16/28

Foto: Stefan Janeld

Smart säng i Eura Mobil.

Smart säng i Eura Mobil.

17/28

Foto: Stefan Janeld

Hymers lättviktsserie har fått tillökning. Sex och en halv meter korta Exsis-i 524 byggs på Fiat med AL-KO-chassi. En tvärställd enkelbädd bak skiljer modellen från de flesta på marknaden. Just det, inte den vanliga dubbelbingen. Lösningen ger plats åt två garderober och mer utrymme för kök, badrum och sittgrupp. Redaktionens förespråkare för korta husbilar, Björn Genberg, gillar planlösningen.<br>Sänglösningen ger mer plats åt garderober, sittgrupp och badrum utan att längden rusar i väg. Över framstolarna finns en nedfällbar dubbelsäng – inalles tre sängplatser.<br>Exsis-i är inte bara lättare än övriga modeller, den är dessutom en decimeter smalare: 222 mot normalt 232 centimeter.<br>Sittgruppen är en standardbetonad vinkelgrupp. Köket är inte stort, men rymmer en fullstor kyl.

Hymers lättviktsserie har fått tillökning. Sex och en halv meter korta Exsis-i 524 byggs på Fiat med AL-KO-chassi. En tvärställd enkelbädd bak skiljer modellen från de flesta på marknaden. Just det, inte den vanliga dubbelbingen. Lösningen ger plats åt två garderober och mer utrymme för kök, badrum och sittgrupp. Redaktionens förespråkare för korta husbilar, Björn Genberg, gillar planlösningen.
Sänglösningen ger mer plats åt garderober, sittgrupp och badrum utan att längden rusar i väg. Över framstolarna finns en nedfällbar dubbelsäng – inalles tre sängplatser.
Exsis-i är inte bara lättare än övriga modeller, den är dessutom en decimeter smalare: 222 mot normalt 232 centimeter.
Sittgruppen är en standardbetonad vinkelgrupp. Köket är inte stort, men rymmer en fullstor kyl.

18/28

Foto: Stefan Janeld

Hymer.

Hymer.

19/28

Foto: Stefan Janeld

Hymer.

Hymer.

20/28

Foto: Stefan Janeld

Hymer.

Hymer.

21/28

Foto: Stefan Janeld

Morelo utökar sitt sortiment med en alkovbil på MAN-chassi och en instegsmodell på Iveco Daily. Den senare är viktig för företaget som en inropare, något man saknat.<br>Morelo behöver få upp volymerna, i prisklassen mellan 1,5 och 2 miljoner finns en stor kaka att slåss om. Som av en händelse är det i det spannet Morelo Loft hamnar.<br>Morelo Palace-alkoven 90 L byggs på MAN-chassi och väger 7 400 kilo vettigt utrustad, den registrerade totalvikten skrivs till 8 220 kilo. Som namnet antyder är bilen nio meter lång. Priset ligger omkring 2,5 miljoner.<br>Fyra alkovmodeller står till buds, den utställda är minstingen, den längsta är 10,5 meter lång och sväljer en personbil i aktern.<br>Av någon anledning är alkovbilar på lastbilschassin svårsålda i Sverige. I Tyskland är de populära. Och visst är det trevligt att slippa framstolarna som en del av sittgruppen – det blir mer som hemma med rejäl soffgrupp. Dessutom behåller man den säkerhet som är inbyggd i lastbilens kupé.

Morelo utökar sitt sortiment med en alkovbil på MAN-chassi och en instegsmodell på Iveco Daily. Den senare är viktig för företaget som en inropare, något man saknat.
Morelo behöver få upp volymerna, i prisklassen mellan 1,5 och 2 miljoner finns en stor kaka att slåss om. Som av en händelse är det i det spannet Morelo Loft hamnar.
Morelo Palace-alkoven 90 L byggs på MAN-chassi och väger 7 400 kilo vettigt utrustad, den registrerade totalvikten skrivs till 8 220 kilo. Som namnet antyder är bilen nio meter lång. Priset ligger omkring 2,5 miljoner.
Fyra alkovmodeller står till buds, den utställda är minstingen, den längsta är 10,5 meter lång och sväljer en personbil i aktern.
Av någon anledning är alkovbilar på lastbilschassin svårsålda i Sverige. I Tyskland är de populära. Och visst är det trevligt att slippa framstolarna som en del av sittgruppen – det blir mer som hemma med rejäl soffgrupp. Dessutom behåller man den säkerhet som är inbyggd i lastbilens kupé.

22/28

Foto: Stefan Janeld

Morelo.

Morelo.

23/28

Foto: Stefan Janeld

Morelo.

Morelo.

24/28

Foto: Stefan Janeld

Morelo.

Morelo.

25/28

Foto: Stefan Janeld

Eura Mobil Integra Line hade världspremiär på Elmia, en aggressivt prissatt helintegrerad modellserie. På Elmia visades bilen med fransk hörnsäng. Här i Stuttgart hade långbäddaren 720 EB (7,39 meter lång) premiär.

Eura Mobil Integra Line hade världspremiär på Elmia, en aggressivt prissatt helintegrerad modellserie. På Elmia visades bilen med fransk hörnsäng. Här i Stuttgart hade långbäddaren 720 EB (7,39 meter lång) premiär.

26/28

Foto: Stefan Janeld

Lättviktsbyggen med totalvikt 3 500 kilo och en lastvikt på minst 500 kilo är poppis i Tyskland. Ledande i segmentet är Hymer och LMC. Nu får de styv konkurrens av Carthago som tagit fram en Light version av sin C-Tourer.<br>Lättingen är inte det enda nya. Carthago testar kundernas reaktion på en ny inredning i samma modell. Man blandar sitt vanliga träslag med en mörkare ton, helt enligt tidens mode.

Lättviktsbyggen med totalvikt 3 500 kilo och en lastvikt på minst 500 kilo är poppis i Tyskland. Ledande i segmentet är Hymer och LMC. Nu får de styv konkurrens av Carthago som tagit fram en Light version av sin C-Tourer.
Lättingen är inte det enda nya. Carthago testar kundernas reaktion på en ny inredning i samma modell. Man blandar sitt vanliga träslag med en mörkare ton, helt enligt tidens mode.

27/28

Foto: Stefan Janeld

Carthago.<br>

Carthago.

28/28

På CMT-mässan i Stuttgart visas alla nya husvagns- och husbilsnyheter för året. Vår egen husbilsexpert – Stefan Janeld, chefredaktör på tidningen Husbilen Test – guidar oss runt på mässan och bland årets viktigaste nya husbilar.

CMT står för Caravanning Motoring Tourism. Mässan är i första hand en semestermässa. Resmål till Tyskland, Europa och hela världen fyller hälften av hallarna. Mat från jordens alla hörn, uppträdanden med nationella teman på en central scen och andra evenemang pågår hela tiden. På senare år har fritidsfordonen blivit ett allt större inslag och i år fyllde de halva mässan. Ska man få in fler måste man antingen bygga ut eller minska antalet resmålsutställare.

Messe Stuttgart där CMT hålls ligger på gångavstånd från Stuttgarts flygplats. Nästa år hålls mässan 11–19 januari.

En allt viktigare mässa

För de tyska tillverkarna är CMT i Stuttgart en allt viktigare mässa. Det märks inte minst på att de etablerade tyska fabrikaten utökar sina montrar och trycker undan mindre tyska tillverkare och åtskilliga utländska. Ci, Chausson, Adria, Pilote och Frankia hade väsentligt mindre yta i år än förra året. McLouis, Mobilvetta, Giottiline, Rimor, Elnagh, Orange Camp och Kentucky Camp saknades helt.

Planer finns på att bygga ut mäss-anläggningen med minst en hall till. Men det är en politiskt het potatis och kommer troligen dröja flera år.

I år stod tekniken i fokus. Inte ny, banbrytande teknik alla gånger, mer återupptäckt beprövad teknik och en del kluriga lösningar.

Relaterat