Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 4 mar 2016 10:22

Arctic Cat XT – ATV för de tuffa jobben

Arctic Cat Alterra 700 XT

Arctic Cat Alterra 700 XT

1/6

Foto: David Jakobsson

Arctic Cat Alterra 550 XT

Arctic Cat Alterra 550 XT

2/6

Foto: David Jakobsson

Arctic Cat Alterra 550 XT

Arctic Cat Alterra 550 XT

3/6

Foto: David Jakobsson

Arctic Cat Alterra 700 XT

Arctic Cat Alterra 700 XT

4/6

Foto: David Jakobsson

Arctic Cat Alterra 700 XT

Arctic Cat Alterra 700 XT

5/6

Foto: David Jakobsson

Arctic Cat Alterra 550 XT

Arctic Cat Alterra 550 XT

6/6

Foto: David Jakobsson

Arctic Cats nya XT-maskiner är ett vettigt val för den som har riktigt tuffa jobb att utföra och som behöver grejer att lita på.

Men det här är inte fordon man bara skaffar för att de är så förnuftiga och för att klarar tuffa strapatser.

De är nämligen också riktigt roliga att köra. Vi har testat.

Marknaden för fyrhjulingar – eller ATV:er – växer stadigt. Nu säljs det fler fyrhjulingar än tvåhjuliga motorcyklar i Sverige. Och det finns flera faktorer som ligger bakom det här.

En förklaring är att många ATV:er säljs till mindre företag, en annan är att allt fler har insett att fordonstypen i många fall kan ersätta en traktor, till exempel om man ska ploga snö eller dra villebråd genom skogen. Många har också förstått att det här med att köra ATV helt enkelt är riktigt roligt.

Amerikanska Arctic Cat har presenterat sin Alterra XT för 2016. Det här är en ATV som finns med två motoralternativ, Alterra 550 XT och Alterra 700 XT. Fordonen har identiska chassin och utrustningsnivåer, men effekten skiljer sig något.

När vi kör de två maskinerna upplevs inte skillnaderna mellan de två motorerna som så stor, möjligen kan man tycka att den större är lite lugnare att hantera. Om man ska dra ett tungt släp kan skillnaden bli tydligare.

Bra steglös automat i terrängen

Arctic Cat Alterra XT är försedd med en CVT automatväxellåda – och det här visar sig vara värdefullt när vi styr ut i terrängen.

Drivremmen är i konstant ingrepp vilket betyder att motorn knappt behöver varvas för att det ska börja driva på hjulen och maskinen ska komma i rörelse. Alltså mindre risk för hjulspinn jämfört med en maskin som behöver varvas mer – och mindre risk för att fordonet ska tippa bakåt vid stigningar uppför branter.

Tack vare den väl tilltagna markfrigången och fyrhjulsdriften (som går att koppla om till tvåhjulsdrift med ett enkelt knapptryck) tar sig Arctic Cat Alterra XT fram förvånansvärt bra.

Vid ett enda tillfälle, upp för en mycket stenig backe, satt jag fast en kort stund. Det innebar dock inga problem – maskinerna är också utrustade med lågväxel och en elektronisk diffspärr på framaxeln. Med den aktiverad blev det lekande lätt att fortsätta färden. Och skulle det verkligen gå åt skogen kan det vara skönt att veta att både Alterra 550 XT och Alterra 700 XT har en vinsch som standardutrustning.

LÄS MER: Elände i fjällen – ”Ombyggda crossarna måste stoppas”

Inte byggd för vanliga vägar

Ute på vägen kommer kanske inte Arctic Cat Alterra 550 XT och Alterra 700 XT riktigt till sin rätt. I lägre hastigheter känns det väl stabilt – men ökar man farten blir det lite vingligt. Det handlar om att hjulbasen är kort och varken däck eller fjädring är anpassad för asfalt. Dessutom kör vi med lågt däcktryck för att få så bra framkomlighet som möjligt i terrängen.

På grus och snö är dock Arctic Cat Alterra 550 XT och Alterra 700 XT underbara att köra – med bara bakhjulen drivande är det lekande lätt att kontrollera långa härliga sladdar på det lösa underlaget.

Arctic Cat Alterra XT finns i två olika registreringsutföranden. Alterra XT Traktor, som får framföras om man fyllt 15 år och har AM-kort, alltså moped. Den har en toppfart begränsad till 40 km/h. Det andra utförandet heter Arctic Cat Alterra XT Terräng och kräver en förare som fyllt 16 år och som har förardevis. Här finns ingen strypning av effekt eller toppfart.