Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 24 mar 2016 10:17

Åhlin-Kottulinsky får chansen i ADAC GT

Mikaela Åhlin-Kottulinsky byter upp sig från Audi TT Cup till GT-mästerskapet ADAC GT Master.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky byter upp sig från Audi TT Cup till GT-mästerskapet ADAC GT Master.

Foto: Joerg Herlein / JOERG HERLEIN / JH-PRESS

Från 310 till 585 hästkrafter.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky får chansen i tuffa ADAC GT i en Audi R8 LMS-bil.

Och blir teamkompis med italienaren Marco Bonanomi.

- Det är en helt annan körning än i Audi TT som jag körde förra året, det går sååå mycket fortare, berättar Mikaela.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky byter upp sig från Audi TT Cup till GT-mästerskapet ADAC GT Master. Serien körs över sju deltävlingar och Mikaela blir teamkompis med italienaren Marco Bonanomi. Förarna tävlar i par och en utmaning är att snabbt byta förare.

- Vi har 70 sekunder på oss att byta förare och eftersom vi är olika långa jag och Marco så behöver vi byta ilägg i stolen och flytta pedalstället. Men det ska inte vara några problem att hinna byta förare, berättar Mikaela.

Att tävla tillsammans med en italienaren är också annolunda på ett annat sätt, som Mikaela fick erfara direkt när hon och Marco träffades för de första försäsongstesterna.

- Han bad mig direkt att fixa till håret på honom, vilket väl är lite ovanligt. Men skämt åsido, Marco är väldigt erfaren och jag kommer att ha mycket hjälp av honom.

Tufft startfält med F1- och DTM-förare

Mikaela stöttas av Audi Sverige och de svenska återförsäljarna.

- Jag har jobbat med Audi i flera år och min morfar och mina föräldrar har tävlat för Audi. Så jag är förstås väldigt stolt över att kunna stå här som deras racerförare.

I ADAC GT Masters kommer Mikaela också att få svenskt motstånd i Edward Sandström.

- Det är ett mycket tufft startfält med förare som tävlat i F1 och i DTM. Men jag har ett treårskontrakt med teamet och jag har fått tid på mig att växa in i bilen och i serien.

- Den stora omställningen blir att börja köra med en så snabb bakhjulsdriven bil efter alla år i framhjulsdriven bil. Det går så mycket snabbare. Jag var på Vallelunga och testkörde och när jag jämförde med TT-bilarna som körde dagen efter så var vi tio sekunder snabbare per varv. Man måste vänja sig vid farten men inte vara rädd för den.

ADAC GT Masters inleds på tyska Oschersleben den 15-17 april. Finalen körs på Hockenheim 30 september till 2 oktober.

Gratis bilvärdering – se aktuellt värde på din bil här

Relaterat