Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

911 Targa GTS – vi kör en udda sportbil

Det här är en mycket speciell sportbil.

Dels är den ett mellanting mellan cabriolet och coupé.

Dessutom är den lika mycket modern prestandavagn som en tydlig påminnelse om Porsches speciella historia.

Vi har provkört nya Porsche 911 Targa 4 GTS.

Det är 50 år sedan Porsche presenterade sin första 911 Targa. Och det firar man nu med en vässad GTS-version av modellen.

Targa är en rätt udda version av 911.

Den är något slags mellanting mellan en kupé och en cabriolet: Bilen delas av en silverfärgad targabåge. Bakom den finns en stor bakruta och framför ett tygtak som går att fälla ner. Och den här konstruktionen är oväntat trevlig, man upplever nästan samma frihetskänsla som i en cabriolet – men slipper vinden som kommer bakifrån i högre hastigheter. Perfekt bil för playboys som är rädda om frisyren, alltså.

Taket manövreras med en knapp och det går snabbt att fälla upp eller ner. Det finns cabrioleter som klarar att fälla taket i hastigheter över 50 km/h, men dessvärre har Porsche inte lyckats få till detta.

Ska taket fällas upp om det till exempel kommer en regnskur måste man svänga av vägen och stå helt stilla. Ett plus är dock att man kan manövrera taket med hjälp av fjärren.

BETYG 10 PUNKTER – Så bra är 911 Targa GTS

För tung för bankörning

Att köra Porsche 911 Targa 4 GTS med taket uppfällt är ungefär som att köra en vanlig 911 med fast plåttak. Man får dock leva med lite mer vindljud i bilen och vi upplevde en aning mer vägbuller än från kupé-versionen av 911 GTS. Men det är inga större grejer.

Vill man däremot köra sin Porsche på bana då och då är Targa fel bilval. Bilen väger betydligt mer, nästan 100 kilo mer, än versionen med fast tak. Och den vikten känns när man kör bilen på max.

De flesta väljer till dubbelkopplingslådan PDK när de köper en 911.

Och det är så klart härligt med de reptilsnabba växlingarna och den intelligenta lådan som alltid ser till att man har rätt varv på motorn, oavsett om man smyger omkring i stan eller sätter varvtider på favoritbanan.

BETYG 10 PUNKTER – Så bra är 911 Targa GTS

Klockrent med manuell låda

Testbilen är dock utrustad med en gammal hederlig manuell växellåda. Omodernt? Kanske. Men känslan i den manuella växellådan är speciell och för snabbt tankarna till klassiska versioner av Porsche 911. Och i Targa känns det klockrent att jobba med den tunga kopplingen och de fasta växellägena.

Visserligen blir bilen en aning långsammare från 0–100 med manuell låda, men det kan man ta. Det finns fartresurser i den här bilen så att det räcker och blir över i alla fall.

Porsche 911 Targa 4 GTS har en boxermotor på 3,8 liter. Effekten är 430 hk och vridet 440 Nm. Det ger bilen fina prestanda, med PDK-låda accelererar Targa 4 GTS från 0–100 km/h på 4,3 sekunder, med den manuella blir siffran 4,7. Toppfarten anges till precis över 300 km/h. Där ryker nog frisyren i alla fall.

BETYG 10 PUNKTER – Så bra är 911 Targa GTS

Porsche 911 Targa 4 GTS

Pris: Från 1 311 000 kronor.

Garantier: 2 år nybil, 3 år vagnskada 3 år lack, 12 år rost.

Motor: Sexcylindrig bensin.

Cylindervolym: 3 800 cc.

Effekt: 430 hk.

Vridmoment: 440 Nm.

0–100 km/h: 4,7 sekunder.

Toppfart: 303 km/h.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, manuell.

Förbrukning: 10,0 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 237 gram/km.

LängdxBreddxHöjd: 4 509x1 852x1 291 mm.

Tjänstevikt: 1 635 kg.

Konkurrenter:

Jaguar F-Type

Audi RS 5 Cabriolet

BMW M3 Cabriolet

Annons: