Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 16 jun 2016 14:11

5 av 6 elcyklar får underkänt

Elcyklar blir allt mer populära – men många lever inte upp till säkerhetskrav.

Elcyklar blir allt mer populära – men många lever inte upp till säkerhetskrav.

Foto: Nikada / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

Fem av sex elcyklar i billigare prisklasser har för dåliga bromsar.

Det visar ett test av Testfakta.

De sex testade elcyklarna är av citybiketyp och kostar mellan 8 500 kronor upp till 16 000 kronor. Cyklarna väger mellan 22 och 26 kilo.

Cykeltesterna utfördes i de tyska laboratorierna SLG och Velotech på uppdrag av Testfakta.

Bromstestet utfördes i provrigg på labbet Velotch i enlighet med standarden EN 4210. Labbet har testat handbromsar i både torrt och vått tillstånd samt fotbromsar.

Fyra av sex cyklar klarade inte EU-standarden för bromsar, enligt vilken man testar med en totalvikt på hundra kilo. Skulle man testa mot cyklarnas utlovade maxvikt blir resultaten ännu sämre. Ytterligare en cykel får då underkänt.

LÄS OCKSÅ: IKEA lanserar ny smart cykel

Samma bromsar som på vanliga cyklar

– Den typen av bromsar som används på de här elcyklarna är gjorda för vanliga cyklar. På elcyklar, som både går snabbare och är tyngre, så räcker de inte till, säger Ernst Brust, vd på det tycka laboratoriet Velotech.

Alla testade cyklar är utrustade med fotbroms bak och handbroms i form av fälgbroms eller rullbroms fram.

– Bland cyklar som har skivbromsar ser vi inte de här problemen lika ofta, säger Ernst Brust.

Exakt hur bromskraven för elcyklar ser ut enligt svensk lag är något luddugt. Men det övergripande kravet är att cyklarna måste vara säkra.

– Om de inte uppfyller kraven i standarden tyder det på att de inte uppfyller lagkravet. Det här är något vi kan behöva titta närmare på, säger Carl Axel Sundström på Arbetsmiljöverket, som tillsammans med Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet för elcyklar.

Två av elcyklarna klarar inte vattentäthetstestet och en av cyklarna går för snabbt för att få köras i trafiken.

Här är ett utdrag av Testfaktas elcykeltest:

BILTEMA YOSEMITE LOW STEP 28"

Pris: 8 500 kronor.

Betyg: 3,4.

Kommentar: "Klarar inte EU-standard för bromsar".

ECORIDE AMBASSADOR

Pris: 8 500 kronor.

Totalbetyg: 3,4.

Kommentar: "Klarar inte EU-standard för bromsar".

CRESCENT ELLA 3-vxl

Pris: 16 500 kronor.

Totalbetyg: 3,4.

Kommentar: "Sämsta enskilda bromsvärde. Klarar inte EU-standard för bromsar".

OFF COURSE CITY BIKE

Pris: 9 000 kronor.

Totalbetyg: 3,3.

Kommentar: Klarar varken EU-standard för bromsar eller legkraven för maxhastighet".

BATAVUS TORINO

Pris: 16 000 kronor.

Totaltbetyg 3,1.

Kommentar: "Sämst bromsar totalt - varken fot- eller handbroms klarar EU-standard".

BENELLI CLASSICA

PRIS: 16 000 KRONOR.

Totalbetyg 2,9.

Kommentar: "Klarar EU-standard för bromsar men inte sin maxvikt. Klarar inte vattentäthetstest".

På testfakta.se kan du läsa hela testet

Sälja bilen? Se vad du kan få för den här

Relaterat