12 bilar värda att vänta på i höst

Succéer som Volvo V90 och Volkswagen Tiguan har hållit uppe efterfrågan på nya bilar även under sommaren.

Och nu kommer en intensiv bilhöst med massor av bra erbjudande och nya modeller.

Här är de hetaste bilnyheterna i höst - och några bilar som kommer att segla upp på topplistan innan årets slut.

1. Volvo V90 Cross Country

Fortfarande hemlig: V90 Cross Country.

Det var förstås ingen skräll att Volvo skulle bygga en CC-variant av nya V90. Och den 15 september ska bilen visas i Malmö. Vi kan förstås redan före det räkna med att Volvo släpper lite bilder på bilen. Det blir samma fina vägegenskaper som i V90 och förstås samma höga säkerhetsnivå. Mest intressant blir priset och Volvo behöver lägga det lågt för att inte släppa till för många marknadsandelar till Volkswagen i höst.



2. Audi Q5

Senare i år lanseras Audi Q5.

Audi utvecklar fler och fler nya suv:ar och vi har i sommar redan fått se lilla Q2. Ute på de internationella testvägarna finns det också en Q8-variant. Men mellanklass-suven Q5 blir en väldigt intressant bilnyhet som jag tror många svenskar kommer att uppskatta. Volkswagen Tiguan säljer som smör och lägger sig bara Audi hyggligt i pris kommer även Q5 bli en succé.



3. Kia Optima Sportswagon

Kia Optima som kombi kan bli en succé i Sverige.

Kia går mot en intressant höst. Nya Optima har fått massor av beröm och redan om en dryg vecka ska vi få testköra kombiversionen. Sedan-varianten bjöd på väldigt fina vägegenskaper med en fin och följsam styrning och vi hoppas att det inte har gömts undan i kombibygget. Vi undrar också om platsen i baksätet räcker till och om bagageutrymmet är tillräckligt stort för att bräcka konkurrenterna.



4. Mercedes E-klass kombi

E-klass är en riktigt bra bil som snart kommer som kombi.

Fina Mercedes E-klass bjöd i våras på en av årets allra finaste provkörningar. Inredningen är toppklass och Mercedes har tagit ett stort steg vad gäller förarstödsystem och köregenskaper. Kombin testkörs i mitten av september och får svensk premiär redan i oktober. Mercedes har många förhandsbokningar på E-klass kombi – de som vet exakt vad de vill ha – men bilen kommer att locka till sig många nyfikna till bilhallarna i höst.




5. Citroën C3

Citroën C3 är en pigg nyhet i höst.
Foto: / WILLIAM CROZES @ CONTINENTAL PRODUTIONS

På bilsalongen i Paris kommer Citroën att rulla fram sin nya C3 och de hoppas förstås att det ska bli hela salongen snackis. Citroën letar efter en ny position bredvid Peugeot och DS i PSA-koncernen och om vi ska tro vd:n Linda Jackson så ska det blir mer som C4 Cactus och mindre av premium. Enklare och roligare är ledordet. Om det ska fungera för Citroën gäller det att priset också blir lågt.




6. Skoda Kodiaq

Skodas nya suv är riktigt intressant.
Foto: Heinz Toni Sesterheim / HEINZ TONI SESTERHEIM

Året har redan bjudit på två succéer från VW-koncernen, Volkswagen Tiguan och Seat Ateca. Och det kommer mera. Förutom redan nämnda Audi Q5 så plockar Skoda fram sin Tiguan-variant, Kodiaq. Den här suv:en visas också på salongen i Paris innan det blir testkörning och säljstart runtom i Europa.

Kodiaq blir något större än Tiguan och Ateca och ett hett alternativ till alla som tycker att Touareg, Q7, XC90 och X5 är lite för stora och vräkiga.



7. Nissan Micra

Nissan hoppas mycket på nya Micra.

Nissan har lagt mycket krut på att utveckla sin nya småbil – och det är lätt att förstå efter fiaskot med dagens modell. Jag hoppas att Nissan lämnat den runda designen och försökt se bilar som Audi A1 som något slags stilguide. Kvalitetsnivån behöver också bli bättre nu när Nissan gör ett allvarligt försök att ta tillbaka förlorad mark i den här tuffa bilklassen. 

Det ska också bli intressant att se hur Nissan väljer att matcha ett lågt pris med tekniska finesser och säkerhet.



8. Porsche Panamera

Många tycker att nya Panamera är snyggare än föregångaren.

När Porsche visade sin första Panamera var det många som rynkade på näsan. Bilen fick nästan lika mycket kritik som suv:en Cayenne. Men kanske har bilvärlden vant sig vid stora och rymliga fyrsitsiga bilar från sportbilstillverkare. När de första bilderna på nya Panamera läckte ut var det mångas åsikt att Porsche äntligen fått till designen på bilen. Kanske är det också därför som det pratas om en kombiversion, huva.



9. Opel Mokka X

Opels suv har fått ett ordentligt lyft.

Opel gör allt för att få fart på bilförsäljningen och därmed kunna visa svarta siffror i bokföringen för 2016. Lilla suv:en Mokka var lite före sin tid när den kom redsn 2012 och för att markera en slags nystart för den här kraftigt ansiktslyfta modellen har den döpts till Mokka X. Precis som Kia Niro och Audi Q2 passar den storleksmässigt väldigt många bilköpare och kan kvalitet och köregenskaper matcha nya Opel Astra så blir det succé.



10. Renault Scenic

Renault rullar ut med sin nya familjelastare Scenic senare i år.

Jag minns att jag en gång funderade på att köpa en Renault Scenic. Det var nästan 20 år sedan och jag gillade versionen med hjulet på bakluckan. Det var en lite tuffare familjelastare och det är precis vad som är på gång nu igen från flera tillverkare. Familjebilar ska se ut som suv:ar och Renault följer efter med sin nya Scenic. Räkna med en hel del egenskaper från tidigare presenterande Megané, Talisman och Espace. 



11. Toyota C-HR

Äntligen en kompakt suv från Toyota.
Foto: Cyril Zingaro / AP TT NYHETSBYRÅN

När de första bilderna på den här suv-liknande bilen dök upp delade den vår redaktion i två delar - älska eller tycka illa om. Jag måste erkänna att jag har väldigt svårt för den här designen men oavsett det så ska det bli spännande att se hur Toyota ser på framtiden i suv-klassen. För helt ärligt, varken LandCruiser eller RAV4 är speciellt spännande längre.



12. Ford Ka+

Ford har bestämt sig för att lämna småbilsklassen. Det går helt enkelt inte att tjäna några pengar på riktigt små och riktigt billiga bilar. Följdaktligen så kommer modellen Ka att växa till Ka+. Ford har visat bilder på bilen och måtten skvallrar om att Ford flyttat ut hjulen i hörnen för att skapa största möjliga innerutrymme. Ka+ är också aningen högre än storasyskonet Fiesta vilket förbättrar insteget. Priset lär hamna något tiotal tusen kronor över magiska gränsen 100 000. 

Annons: