11 häftiga Volvo-bilar som aldrig blev av

Volvo har byggt massor av bilar genom åren som aldrig blivit verklighet. Visserligen är många av dem konceptbilar, men en del prototyper har varit mycket nära att sättas i produktion.

Bland Volvos spännande doldisar hittar vi ”Viking” – sportbilen som skulle ta över efter P1800, ”Philip” var V8-kärran som skulle erövra USA, och visste du att Volvo har designat en New York-taxi?

Här är 11 klassiska Volvo-bilar som aldrig blev av!

1. Ny Volvo P1800

Vågar vi hoppas? 2013 visade Volvo upp en P1800 för den nya generationen – Concept Coupé. Volvo är mitt uppe i att förnya sitt nuvarande modellprogram. Och när det är klart – då kommer Volvo att titta på sportigare bilar. Det är alltså inte otroligt att vi kommer att få se en ny P1800 inom ett par år. Ryktet säger att Volvo redan fattat beslut om en sådan modell. Vi håller tummarna!


2. Volvos elbil

2019 ska Volvos första serieproducerade elbil rulla ut på våra vägar. Men Volvo experimenterade med eldrift redan på sjuttiotalet. Här ser vi en elbilsprototyp från 1976. Den lilla fyrsitsiga bilen mäter bara 228 centimeter på längden, men väger ändå 1100 kilo.

Den charmiga lilla bilen lastades nämligen med 300 kilo blybatterier – och elen räckte till ungefär två timmars körning . Toppfarten var 70 kilometer i timmen. Det här är en av elbilarna som testades i verklig trafik i Göteborg under 70-talet.



3. Volvo Viking

Volvo 1800 ESC, eller Viking som den också kallades, var en sportbil som skulle efterträda den nu klassiska P1800. Bilen var ritad av italienaren Sergio Coggiola, som också låg bakom Saab Sonett III. Modellen visades upp 1971, men där tog det stopp. Oljekrisen slog till och Volvo vågade inte satsa på en sportbil. Än till dessa dagar drömmer entusiaster om en tvättäkta sportcoupé från Volvo.



4. Volvos New York-taxi

1976 visade Volvo upp den här experimenttaxin som deltog i en designtävling utlyst av Museum of Modern Art i New York. Tävlingsbidragen skulle spegla en ny generation taxibilar för storstaden. Bilen hade ett lågt plant golv för att rullstolsburna enkelt skulle kunna ta sig in i bilen. I stället för säkerhetsbälten använde Volvo en bygel för passagerarna, och föraren hade en egen kabin som gjorde bilen till en säker arbetsplats. Det blev bara en enda bil, och den står i dag på Volvos museum i Göteborg. 



5. Volvo YCC- ”kvinnobilen”

Konceptbilen YCC – Your Concept Car från 2004 designades av kvinnor för kvinnor. Bilen hade massor av fiffiga tekniska lösningar och många av dem är i produktion i dag. 

YCC hade bland annat automatisk dubbelkopplingslåda, start/stop-system, och fickparkeringshjälp. En lösning som ännu inte har introducerats, men som säkert många barnfamiljer skulle uppskatta är avtagbar och tvättbar bilklädsel.



6. Volvo 3CC

Här är ytterligare en elbil från Volvo. Konceptet 3CC visades 2005 och framtidsbilen hade en räckvid på 300 kilometer. Bilen har plats för tre vuxna – där en sitter i baksätet. Alternativt får två barn plats i baksätet. Bilen använder en unik krocksäkerhetslösning där hela interiören – ratt, instrumentpanel och stolar rör sig framåt i en dämpad rörelse vid en krock. Hela karossen är byggd i kolfiber – en viktbesparande åtgärd som används i serieproducerade elbilar i dag.



7. Volvo Philip

En Volvo med V8 som ser ut precis som en jänkare – en bil som var tänkt att fungera på export till USA. Modellen Philip från 1952 ritades av Jan Wilsgaard – som designat flera av Volvos klassiska modeller ända fram till 850. Den 3,6 liter stora motorn levererade 120 hästkrafter och hade modemässiga fenor i aktern. Tyvärr tyckte Volvos styrelse att modellen kopierade amerikanarna för mycket, och bara en enda prototyp byggdes.



8. VESC

VESC – eller Volvo Experimental Safety Car visades upp 1972. Modellen var en uppvisning i säkerhetsteknik som var mycket avancerad för sin tid. 

En av de mest karakteristiska lösningarna är de jättelika stötfångarna som klarade kollisioner upp till 16 kilometer i timmen utan att bilens kaross tog skada. 

”Försvinnande ratt” är en annan lösning – vid en krock skjuts ratten fram automatiskt 150 millimeter. Krockkuddar var monterade i både fram- och baksäte och karossen var förstärkt med bland annat en inbyggd störtbåge. Stora delar av designen återkom i skepnad av Volvo 240 som introducerades 1974 – Volvos mest långlivade modell med 2,9 miljoner sålda bilar under 19 år.



9. Volvo Venus Bilo

Venus Bilo från 1933 är Volvos första konceptbil och en riktig doldis. Bilen byggdes för att testa reaktionerna på en strömlinjeformad kaross. Tanken med formen var att minska bränsleförbrukningen och virvlande vägdamm. Undersidan av bilen var helt slät. Modellen sattes aldrig i produktion, men 1935 kom en annan strömlinjeformad bullig bil från Volvo: PV36. Modellen blev dock alldeles för dyr och 1938 säljs den sista av 500 efter tre tröga år. 



10. Volvo Elisabeth

Den här sportiga coupén från 1953 är byggd helt utan Volvos inblandning. Modellen Elisabeth är resultatet av ett samarbete mellan den svenske affärsmannen Gösta Wennberg och den italienska karosserifirman Michelotti. Men Volvo blev intresserade – ytterligare en bil, med lite bättre utrymmen togs fram – Elisabeth II. Volvo konstaterade att modellen skulle kunna serieproduceras och att priset skulle landa på omkring 20 000 kronor. Men Volvo hade redan en sportbil på gång; P1900, och Elisabeth blev aldrig verklighet.



11. Volvo VCC

Volvo Versatility Concept Car visades upp på bilsalongen i Genève 2003. Det här är en tvättäkta lyxkombi som Volvo satte ihop för att visa att också stora lyxiga och starka bilar kan vara bränsleeffektiva. Den raka turbomatade sexan på 2,6 liter gav 250 hästkrafter och förbrukningen stannade på 6,5 liter per 100 kilometer – en imponerande siffra på den tiden. Ofta avslöjar konceptbilar kommande formspråk – men den här gången stannade designen på konceptstadiet.

Annons: