Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

11 bilar som gjort fiasko i krocktester

Att köpa ny bil handlar inte bara om bränsleförbrukning, bilmärke och pris. En mycket viktig del är bilens sammantagna säkerhet - alltså hur säker bilen är för dig själv och dina medtrafikanter.
Alla bilar krocktestas av EuroNCAP efter fastslagna metoder och metoderna och betygsystemet har blivit tuffare med åren. I dag krävs det mer för att få toppbetyget fem stjärnor än vad det gjorde för bara några år sedan. Ändå finns det i dag fullgoda alternativ till bilarna som gjort fiasko i krocktesterna.
Här listar vi 11 nya bilar som fått riktigt usla betyg av EuroNCAP. Några av modellerna är stora negativa överraskningar. Vii ger dig också bra och säkrare alternativ till varje floppbil.

Fotnot: Några av bilarna på listan har fått lägre betyg på grund av att de saknar autobroms. För vissa så finns autobroms som tillval. Det kan också finnas nationella avvikelser och skillnader mellan generationer. Det kan alltså finnas autobroms som tillval eller standard i en senare version eller en nationell version än den bil som testats av EuroNCAP.

1. Fiat Panda Cross

En liten tuff fyrhjulsdriven bil är attraktiv. Fiat Panda Cross kostar heller inte skjortan. Men bilen gjort rejält fiasko när EuroNCAP nyligen testade bilen. Syskonbilen Fiat Panda 4x4 säljs i Sverige och vi får se om Cross också dyker upp. Cross är i praktiken en något högre 4x4 med köra-i-backe-hjälp som extra finess. Säkerheten är dock helt under isen med dåliga betyg rakt över alla kategorier. Bland annat riktigt usla betyg i fotgängarskydd och förarstödsystem.

Alternativ: Suzuki Swift 4x4 är ett mycket bättre alternativ och bilen har fått fem stjärnor av EuroNCAP



2. Dacia Logan MCV

Dacia är Renaults billiga syskon och det är klart att det måste saknas något i den billiga bilen. En Logan MCV är riktigt rymlig och instegspriset på 89 900 kronor lockar säkert många familjer till Dacias handlare. Men se upp. När EuroNCAP testade bilen var betyget för skydd av vuxna bara 57 procent. Det är rent av skandalöst dåligt. Barnskyddet var något bättre men fotgängarskyddet och förarstödsystemet var miserabelt. Slutbetyget tre stjärnor var bra betalt med tanke på betygen i varje delmoment.

Alternativ: Köp mycket hellre en begagnad sjusitsig Volkswagen Sharan eller Ford Galaxy. Även Renault Espace i förra generationen finns till bra pris.



3. Citroën Berlingo

Att Citroëns kombinerade skåp- och familjebil bara skulle få tre stjärnor av EuroNCAP när bilen testades förra året var en stor missräkning. Tittar vi i detalj på resultaten så är det främst vuxenskyddet och förarstödsystemen som brister. Där får Berlingo riktigt dåliga betyg.

Alternativ: Tyvärr är systerbilen Peugeot Partner lika dålig och varken Renault Kangoo eller Nissan NV200 är några helgjutna alternativ. Är du ändå inne på franskt så kör på en Citroën C4 Picasso istället. Dyrare men mycket, mycket säkrare.



4. Renault Megane

En gång var Renault ledande i EuroNCAP:s tester och Laguna var till exempel första modellen som fick fem stjärnor. Men kraven ökar och när Megane testades förra året fick den bara tre stjärnor i betyg första omgången och fyra när den testades igen. Framför allt floppade bilen i kategorierna fotgängarskydd och förarstödsystem. 

En fjärde generation av Megane ska presenteras i år och börja säljas nästa år. Det är bra att vänta på den.

Alternativ: Det finns massor av bra alternativ till Megane - till exempel nya Peugeot 308, Årets Bil 2014, eller Skoda Fabia om du vill ha två alternativ som är lite större respektive lite mindre.



5.  BMW i3

BMW:s fräcka elbil i3 lanserades stort 2013 och var favorittippad i Årets Bil 2014. Men bland annat bilens resultat i krocktesterna sänkte betyget hos flera jurymedlemmar. Att i3 bara fick fyra stjärnor av EuroNCAP tog många som inteckning för att den inte kunde vinna. Lite ironiskt var att när BMW lagt miljarder på att utveckla en riktig stadsbil så var det i stadsmiljö och i situationer som skulle simulera stadskörning som bilen presterade som sämst.

Alternativ: Det finns förstås inte jättemånga bra alternativ till elbilen i3. Vågar man föreslå femstjärniga Nissan Leaf?



6. Opel Vivaro/Renault Traffic

Här har vi ytterligare ett exempel på att när en transportbil blir personbil så blir det inte riktigt bra. Framför allt är det vuxenskyddet och förarstödsystem som inte håller den klass som krävs för höga EuroNCAP-betyg. Systerbilen Renault Traffic har lika dåligt betyg - tre stjärnor.

Alternativ: Återigen är det VW Sharan, Ford Galaxy eller kanske Fiat Freemont som är bra och rymliga alternativ och som erbjuder bra säkerhet.


7. Hyundai i20

För några år sedan hade i20:s resultat belönats med fem stjärnor men nu är kraven högre. Förarstödsystemet är bara 64 procent och även barnskyddet kunder vara vassare. Men jag sätter ändå frågetecken för i20 som är en bra bil i övrigt. Hur kunde kloka Hyundai tillåta den missen när en så viktig modell utvecklades? Och kanske är det för att bättra krockbetyget som Hyundai snabbutvecklat en uppdatering. 

Alternativ: Skoda Fabia var allra bäst i den här klassen och presenterades precis som i20 inför modellåret 2015.



8.  Fiat 500X

Fiat misslyckades en aning med den uppblåsta 500L och satsade därför många miljarder för att både hänga på suv-trenden och dra nytta av varumärket Fiat 500. Resultatet blev rätt fräcka 500X men bara fyra stjärnor i krockbetyget. Anledningen är förstås att det saknas all form av autobroms i bilen som testats. Men 500X är ett exempel på att tillverkaren snålat. Autobroms finns men bara som tillval och efterson Fiat gissat på att få köper till tekniken testas bilen utan finessen. Synd - här gick Fiat miste om en stjärna, även om flera modeller, speciellt i Sverige, har autobroms.

Alternativ: Fiat 500 är en passionsbil så det är svårt att erbjuda alternativ med samma känsla. Det skulle vara en VW Beetle då, som fick fem stjärnor när den testades 2011 och som troligen når samma resultat när den nya generationen kommer.



9. Mazda2

Nästan exakt samma betyg som 500X med omkastade siffror på barn- respektive fotgängarskydd. Mazda har bättre betyg än 500X på fotgängare och omvänt. Men precis som 500X så saknar Mazda2 all form av autobroms på testbilen och faller därmed i ranking direkt. Tyvärr för Mazda så faller inte priset i motsvarande grad varför det inte finns någon egentlig anledning för en köpare att välja ett sämre alternativ. I Sverige är autobroms standard men vi vet inte vilket betyg den svenska Mazda2 skulle ha fått.

Alternativ: Här finns det en rad bilar och vi har redan tipsat om Skoda Fabia. Peugeot 2008 är en annan av relativt få bilar i klassen som fått högsta betyg.



10. Audi TT

En tillverkare som Audi ska förstås inte låta bygga en bil som bara får fyra stjärnor i EuroNCAP. Till viss del syndar Audi på samma sätt som flera andra - det vill säga med förarstödsystemen och då speciellt autobromsen. Nu är TT i en priskategori där det ändå borde gå att få ihop kalkylen för Audi - vilket inte är fallet för flera billiga och mindre bilar på den här listan. Audi TT har också ett anmärkningsvärt lågt betyg på barnskyddet. Nu är väl inte barnstolar så vanliga i TT-bilarna - men ändå.

Alternativ: Hos EuroNCAP finns inte några egentliga alterntiv som känns aktuella i dag. Vi får se om nya Mazda5 kan få fem stjärnor när den väl testas. Inte så många tillverkare låter sina små sportbilar testas alls. Men vi kan väl ändå föreslå en Porscha Cayman eller Boxter.



11. Mini Cooper

Här skulle det vara lätt att avfärda kritiken med att det bara handlar om utebliven autobroms. Men tittar vi ordentligt på resultaten ser vi att nya Mini får mediokra betyg även i vuxenskydd, barnskydd och fotgängarskydd. Det är troligt att det här hade räckt till fyra stjärnor även i det gamla betygssystemet då förarstöden inte hade samma roll. Det är anmärkningsvärt att Mini sjabblar på det här sättet med en bil som de faktiskt tar väldigt bra betalt för.

Alternativ: Fiat 500 är redan väck och VW Beetle som vi tipsade om ovan känns gammal. Här skulle jag i stället vilja tipsa om en av mina absoluta favoritbilar alla kategorier: Audi A1. Med rätt färger blir det en minst lika personlig bil som en Mini Cooper - och väldigt mycket säkrare och, som jag tycker, mycket roligare att köra.

Annons: