Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

10 bästa suvarna i olika prisklasser

Intresset för suvar fortsätter att öka.

Och utbudet blir allt större.

Här har vi listat tio modeller – i olika storlekar och prisklasser – som kan vara värda att satsa på.

Kanske finns din drömbil här?

1. Mercedes GLC

Mercedes GLC är en mellanstor suv som ersatt Mercedes tidigare modell GLK. Det här är en bil som vi verkligen gillar. Komforten är grym – och den blir ännu bättre om man väljer till luftfjädring. Med tanke på bilens yttermått klart acceptabla innerutrymmen. 

Mercedes GLC är också trevlig att köra på alla typer av vägar.

Grundpris, Mercedes GLC 220 d 4MATIC: 408 900 kronor.




2. Range Rover Evoque

Det här är en liten suv som gjort succé, mest tack vare sin design. Men Evoque är mer än ett tjusigt yttre – det här är också en bil som är trevlig att både köra och åka i. Dessutom är bilen tack vare bra markfrigång och fyrhjulsdrift rätt bra på att ta sig fram i terräng. Innerutrymmena är dock inget att hurra för. Inget för familjen.

Grundpris, Range Rover Evoque LR-ED4: 371 900 kronor.




3. Volvo XC60

XC60 är en av Volvos succémodeller. Bilarna har lockat många köpare i både Europa och USA – och det är ett bra bilval. Trots blygsamma yttermått är bilen hyfsat rymlig. Den bjuder också på bra köregenskaper, fin komfort och på en hög säkerhetsnivå. Modellen kommer inom kort att bytas ut, men är fortfarande med i matchen.

Grundpris, Volvo XC60 D3: 350 000 kronor.




4. BMW X4

X4 är lillebror till den större X6. Designen känner vi igen, men X4 är inte lika vulgär. Bilen är också piggare att köra, mycket på grund av lägre vikt. Komforten är bra och stolarna bland de skönaste vi upplevt i en BMW. Bagageutrymmet räcker gott för vanliga kombifamiljer, bara du inte ska ha in hundburar eller barnvagnar.

Grundpris, X4 xDrive20i: 430 500 kronor.




5. Mitsubishi Outlander PHEV

Det här är en stor hybrid med fina inner- och lastutrymmen. Den nyligen uppdaterade bilen är skön att åka i, fyrhjulsdriven och snål: Outlander PHEV uppges dra 1,9 liter bensin per tio mils blandad körning. Tänker man ofta köra långa motorvägssträckor är dock en dieselbil bättre. PHEV blir faktiskt rätt törstig i motorvägsfart.

Grundpris, Mitsubishi Outlander PHEV: 409 900 kronor.




6. Jeep Renegade

Jeep Renegade en är liten och den är rätt ful. Men det här är en kompakt-suv som man ska ta på stort allvar. På vägen upplevs Renegade som fullvuxen. Komforten är överraskande bra på motorväg och vid terrängkörning blir offroad-rötter tydliga. Utrymmena är godkända för en bil i den här storleken, prislappen lika så.

Grundpris, Jeep Renegade 1,6 MultiJet 2WD: 221 900 kronor.




7. Mazda CX-3

Lilla tuffa Mazda CX-3 överraskade oss med att vara stadigt på vägen och skön att åka i, även när fjädringen fick jobba med grövre ojämnheterna i vägbanan. Man sitter skönt i stolarna och gången är mjuk och behaglig. Och bortsett från en del vindljud är det rätt tyst i bilen. Detta är dock ingen terrängbil och lastutrymmet är begränsat.

Grundpris, Mazda CX-3 2,0 120 hk: 169 900 kronor.




8. Toyota RAV4

Toyota gjorde mycket rätt när de lanserade den första generationen av RAV4 1994. Nu har man sålt närmare 5 miljoner RAV4 och den fjärde generationen av modellen fortsätter segertåget. Och det är lätt att förstå varför. Nya RAV4 är en smart suv med plats för hela familjen. Hyfsade egenskaper på väg och bra framkomlighet.

Grundpris, Toyota RAV4 2,0 VVT-i: 274 800 kronor.




9. Subaru Forester

Subaru har gjort det till sin grej att bygga fyrhjulsdrivna bruksbilar – och Forestern är ett lysande exempel. Det här är en bil som sväljer hela familjen, en bil som går rätt bra på vanliga vägar – och en bil som fortsätter ut i spenaten långt efter att konkurrenterna har kört fast. Inredningen är funktionell, men kanske inte speciellt snygg.

Grundpris, Subaru Forester 2.0X: 254 900 kronor.




10. Honda CR-V

CR-V är bilen man ska välja om man prioriterar ett stort och lättlastat bagageutrymme. Här klämmer man lätt in 589 liter med baksätet uppfällt och 1 669 liter om man fäller.

Komforten är riktigt bra och framkomligheten är okej. Detta är dock inte modellen man kan välja för att forcera terräng. Fyrhjulsdriften har också fått lite kritik.

Grundpris, Honda CR-V 1,6L i-DTEC 2WD: 247 900 kronor.

Annons: