Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa mama i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Sanna Kallur ger sina bästa träningstips till dig som gravid.
Sanna Kallur ger sina bästa träningstips till dig som gravid.
Sanna Kallur ger sina bästa träningstips till dig som gravid.
1 AV 2
Sanna Kallur visar hur hon tränar med gravidmage
2 AV 2
Sanna Kallur ger sina bästa träningstips till dig som gravid.
Foto: Privat

Sanna Kallur om gravidträning: ”Vanlig myt att aktivitet ökar risken för missfall”

Friidrottsstjärnan Sanna Kallur väntar sitt tredje barn! För mama berättar hon om hur det känns att bli mamma igen, vad som skiljer sig i denna graviditet och hur hon anpassar sin träning. Och så slår hon hål på en och annan träningsmyt för gravida och tipsar om träningsövningar. 

Märta Börjeson Munk Kaij

De flesta känner igen henne som den framgångsrika friidrottsstjärnan med medaljer och världsrekord i ryggen. Privat är Sanna Kallur mamma till Majken, 9 och Stellan, 5 – och genom ett glädjande besked på Instagram fick vi reda på att familjen Kallur nu väntar på en femte familjemedlem. 

https://www.instagram.com/p/CivJ20zIZMr/?hidecaption=true

För snart fem år sedan tog Sanna farväl av friidrottsscenen. Men det var inte slutet på idrottskarriären, för nu fortsätter den på annat sätt. Idag driver hon tillsammans med sin tvillingsyster Jenny Kallur en onlinetjänst med fokus på träning och hälsa. Senast kom nyheten om att de släpper träningsprogram för gravida, eftersom att Sanna själv tidigare varit osäker på om hur man ska träna som gravid. 

– Jag själv har ofta känt mig osäker på en del grejer kring träning och graviditet, trots min idrottsbakgrund. Vad får man göra? Vad händer med bebisen om man får mjölksyra? Hur var det med plankor, funkar det? Och så tycker jag att det inte har varit helt lätt att hitta roliga och bra träningsalternativ.

– Jag utbildade mig till tränare i Maternity Health by Mammamage i våras, så nu känner jag mig trygg med hur jag kan lägga upp passen.

Sanna Kallur

Ålder: 41

Familj: Klas, Majken 9, Stellan 5

Gör: Driver onlineträningstjänsten Vibes

Bor: Falun

Aktuell: Med träning för gravida

BF: Februari

Gravidvecka vid intervjun: 26

Hej Sanna! Grattis till graviditeten! Hur mår du?
– Hej! Och tack! Jag mår fint!

Hur känns det att familjen växer?
– Supermysigt! Det känns helt rätt för oss med en trea. Ska bli så mysigt att få uppleva detta ihop med våra två ganska stora barn.

https://www.instagram.com/p/CHtIIoUBzyV/?hidecaption=true

Skiljer sig denna graviditet från dina två tidigare?
– Magen är större. Jag upplever det som att det snart är dags, men tredje trimestern är fortfarande ett par veckor bort. Annars har det varit ganska lika som mina tidigare två. Trötthet och humörsvängningar tidigt, en relativt behaglig andra trimester - kanske lite mer bäckensmärta tidigare denna gång!

Om du skulle ge barnet ett namn baserat på din största craving, vad skulle hen heta?
– Lakritsbåten. Önskar att glassbilen kunde köra förbi oftare. De hinner ta slut!

Du har varit elitidrottare, slagit världsrekord och vunnit många medaljer. När och hur började du med friidrotten?
– Jag började med friidrott som 15-åring efter hela uppväxten i en gymnastiksal. Jag och min syster blev kontaktade av Falu IK, friidrottsklubben här i Falun efter att de sett oss springa på en skoltävling. Vi blev inbjudna att hänga med och tävla på ungdoms SM, och herregud vilken upplevelse! Springa ikapp! Så kul ju. Right up my alley om man säger så. Har älskat friidrotten sedan dess. 

En glad Sanna efter att hon slagit världsrekord på 60 meter häck i Tyskland, 2008. Foto: DANIEL MAURER / TT NYHETSBYRÅN
Det var inte helt lätt att gå från att ha träningen som jobb till att hitta nya rutiner i en ny vardag

För snart fem år sedan tog du farväl av friidrottsscenen, hur har träningen sett ut efter att du slutade?
– Det har varit ganska mkt upp och ner. Från perioder av nästan ingenting till perioder av att känna ”men nu har jag kläm på det”. Det var inte helt lätt att gå från att ha träningen som jobb till att hitta nya rutiner i en ny vardag. I början körde jag på mer som jag var van vid att träna. Jag gick till gymmet i friidrottshallen och tränade i två timmar. Men hur ofta kan det bli av? Det visade sig vara en ohållbar strategi. Nu har jag landat i att hålla mina pass ganska korta, väldigt enkla och ofta hemma för att det enkelt ska kunna bli av. Jag har börjat med karate ihop med min dotter Majken också. Det är kul, en liten krydda på motionsmoset.

Jag behöver träningen mest för att hålla mig i balans rent mentalt

Nu är du gravid med ditt tredje barn, hur och hur ofta tränar du nu när du är gravid?
– Jag tränar nog ungefär lika ofta nu som när jag inte är gravid. Tre till fyra korta pass i veckan och lite promenader. En mix av lite styrka, uthållighet och rörlighet. Jag behöver träningen mest för att hålla mig i balans rent mentalt. Jag mår bättre om jag får vara i gång! 

Har träningen sett likadan ut genom alla dina graviditeter?
– Nej verkligen inte! Under min första graviditet var jag fortfarande aktiv friidrottare och tränade massvis. Precis innan min andra graviditet hade jag slutat med friidrotten så då minns jag det som att jag mest bara vilade. Nu kanske det är tredje gången gillt!? Första gången jag håller en lagom, mysig träningsdos för att må bra. Det känns så!

https://www.instagram.com/p/CJojoeZJ78R/?hidecaption=true

Sanna Kallur tipsar om träning för gravida 

Du har tillsammans med din syster Jenny en onlinetjänst med fokus på träning och hälsa. Ni har nylighen gått ut med att ni släpper ett träningsprogram för gravida. Berätta!  
– Ofta känns gravidträningsutbudet mer som bara nåt slags rehab-program, jag vill ju kunna fortsätta köra roliga och ibland lite svettiga pass. Jag tror att många gravida kan känna igen sig. Så därför har jag satt ihop en massa härlig träning för graviditetens tre trimestrar. Både mjuka, korta pass när man känner sig trött och mindre sugen på träning och svettiga, rejäla pass när man känner för det.

Ofta känns gravidträningsutbudet mer som bara nåt slags rehab-program

Har du några övningar och träningstips som du vill dela med dig av?
– En bra grej som gravid är att kila in lite bäckenbotten- och magaktiveringsträning, och då har jag en jättehärlig andningsövning som jag gör. På en djup inandning fokuserar man på att verkligen fylla upp magen och helt släppa alla spänningar i bäckenbotten, på utandning försöker man verkligen krama ur all luft genom att lyfta upp bäckenbotten och aktivera de djupa magmusklerna. Fem såna andetag, antingen sittandes eller ståendes, då och då är en bra grej! 

– Men det är också bra att träna stora muskelgrupper som ben och rumpa, det ger mest pang för träningspengen! Såna övningar är ju ofta också stående och kan oftast funka länge in i graviditeten. Av någon anledning känns det som att rumpan gärna ”somnar in” under en graviditet, så den lägger jag gärna extra krut på!

En vanlig myt är att fysisk aktivitet skulle öka risken för missfall eller dödfödsel

Det finns en hel del åsikter om hur man ska träna som gravid. Vad är sanning och vilka är bara myter?
– En vanlig myt är att fysisk aktivitet skulle öka risken för missfall eller dödfödsel. Men sanningen är att fysisk aktivitet faktiskt främjar moderkakans tillväxt och fostrets utveckling. En annan är att den som inte har tränat så mycket innan graviditeten inte ska börja under graviteten. Du kan visst börja efter du blev gravid, det är positivt för både mamma och barn. Men precis som när du börjar träna när du inte är gravid ska man starta upp lagom, inte med en tuff bootcamp!

– En tredje vanlig myt är att den som tränat mycket och hårt innan graviditeten måste sluta när den blir gravid. Av naturliga skäl kommer du inte kunna träna precis lika intensivt som tidigare, det ger liksom sig självt med en växande mage. Men det finns ingen anledning att börja stryka en massa träningspass som du mår bra av att göra. Att sluta träna om du är van vid och mår bra av mycket träning är mer riskfyllt.

– Men viktigast av allt är att lyssna på kroppen. Det som känns bra, är bra! 

Sanna Kallurs viktigaste träningsråd till dig som är gravid är att lyssna på kroppen. Foto: Privat

Många mår dåligt och känner sig trötta under sin graviditet. Hur kan man motivera sig till träning?
– Det är viktigt att komma ihåg att vila och återhämtning också är viktigt. När det är som värst med illamående och trötthet ska man väl inte tvinga sig själv att träna? Men finns det en liten röst där inne som ändå tror att det skulle göra en gott är det väl skönt att bara göra något litet. ”Vad är det minsta jag kan tänka mig att göra i dag?” är en bra tanke. Blir det en promenad runt kvarteret är ju det super! Kanske blir man då peppad på nåt mer, eller så räcker det där. 

Har du några tankar kring hur du vill föda denna gång?
– Jag har två väldigt olika förlossningar i bagaget och är nyfiken på hur det kommer bli den tredje! Jag kommer ladda upp för att så mycket som möjligt vara i nuet, accepterande, tillåtande och att följa med i det som händer. Wish me luck!

Vad är ett måste i BB-väskan?
Åh, jag är väldans icke-brydd om packning och BB-väskor. Det är väl bra att få med sig kläder till bebisen i alla fall?

Vad längtar du mest efter att göra när bebisen tittat ut?
– Titta, känna, klämma, pussa och krama den! Och att få se mina barn lära känna sitt nya syskon!

Vilket är ditt bästa mamma-hack?
– Vet du, det får bli detta: att ta hand om sig själv! Att först sätta på sin egen syrgasmask innan man kan hjälpa någon annan. Träning i lagom dos, djupa andetag, att få läsa bra böcker och att se om sin egen blomstring. Då skapas utrymme för att vara den mamma man vill vara. 

LÄS MER: Fotbollsstjärnan Jessica Wik, 29, om att få barn mitt i karriären: ”Det går!”