ACT - lär dig gräla bättre

Lugn, ALLA par bråkar, särskilt under småbarnsåren (men alla pratar inte om det). Boken ­”Kärlekens ACT” lär oss att gräla bättre och få mer ­kärlek. Här är bästa tipsen, pröva dem när ni ­krisar!

Detta är en artikel från Vi Föräldrar

Småbarnsåren är så himla ljuvliga och jättejobbiga – samtidigt. Kärleken sätts på prov av sömnbrist och blöjkaos. Det är så det är bara.

Är ni där just nu? Okej. Ha förtröstan, det finns hopp. Och: Ni är inte ensamma.

Visst, i de glansiga livsstilsmagasinen stiger mamma upp varje morgon med nyfönat hår och ett smajl på läpparna. Pappa har kritvita tänder och häller upp cornflakes samtidigt som han pussar både hunden och mamma. Barnen skrattar ikapp.

Det är lögn, det vet vi – ändå påverkas vi av alla sockrade kärleksskildringar på film, i sagoböcker och i reklam.

Men hör här: Vuxenkärleken går upp och ner, det är fakta. Alla som lever i långvariga förhållanden har varit med om både toppar och dalar tillsammans, men alla berättar inte om det. Och om du börjar med att på djupet acceptera att det finns trassligheter, gräl och även en del smärta i alla kärleksrelationer har du större chanser att få en långvarig, äkta och djup relation.

Storsäljare om ACT-metoden

Det här kan du läsa om i storsäljaren Kärlekens ACT av psykoterapeuten Russ Harris, som nu släpps på svenska.

ACT, Acceptance and Commitment Therapy, är ett slags blandning av mindfulness och vara-här-och-nu-tänk, kombinerat med kognitiv terapi och med fokus på praktiska övningar. Metoden har i flera år använts framgångsrikt för att behandla depressioner och ångest, men den funkar enligt Russ Harris även mycket bra på relationsproblem.

Enkla ACT-tips för föräldrar

Poängen med ACT är att du (tillsammans med din partner – eller på egen hand, det räcker faktiskt att en part i en relation förändrar sitt beteende, enligt boken!) får enkla och effektiva tankeövningar att jobba med. Om du är singelförälder funkar det också, då kan du dra lärdomar från din senaste relation och förbereda dig för en ny.

Vitsen med övningarna är att de ska lära dig:

hur du slutar bråka destruktivt, alltså på ett sätt som försämrar relationen,

hur du blir mer medveten om vilka värden i livet och i en relation som är viktiga för dig,

hur du vill vara som partner – och hur du ska komma dit,

hur du kan acceptera det som ligger utanför din kontroll

hur du effektivt kan handskas med de jobbiga tankar och känslor som ofelbart dyker upp då och då i ett kärleksförhållande.

Kratta med omtanke

Känslan av kärlek kommer och går som den vill, du aldrig styra eller kontrollera den. Ju mer du försöker att vara kär, desto sämre går det. Känslorna är till sin natur som vädret, ombytliga: Ena stunden kan du känna dig kär, nästa känner du ingenting. Lugn, det är som det ska. Så kommer det att vara ända tills du dör.

Du kan såklart inte heller styra din partners känslor. Men ditt eget handlande i relationen rår du på. Det är det enda du styr över, och det kan du använda dig av. För en grundtanke inom ACT är att oavsett vad du känner ska du försöka att handla kärleksfullt.

Varför? Jo, av självbevarelsedrift. Och för att dina goda handlingar påverkar (både dig, din partner och relationen) positivt. Det blir lättare att kommunicera på ett bra sätt och att mötas när du krattat manegen med omtanke och omsorg.

Alltså, ett bråktips: Handla kärleksfullt, och känslan kommer.

För att ta ett par exempel: Du är kanske inte lika kär i din partner när hon natt efter natt vägrar gå upp när bebisen skriker, me­dan du får en släng av sömnbrist. Eller när partnern bara sitter framför teven med chipspåsen och blankt struntar i familjens middagsdisk.

Klart du måste göra något då. Du behöver hävda dig själv. Men hur?

Det går att förbättra

Många av oss har upptäckt hur lönlöst – i alla fall på längre sikt – det är att försöka styra vår partner genom skrik, gnäll och hot. Några nätter går partnern upp, men sedan är ni tillbaka i samma gamla mönster där hon eller han sover sig igenom nätterna och du svär och tröstar er bebis. Din sambo tar tillfälligt ansvar för disken, men han eller hon gör det inte i längden.

Suck, hur ska du få till en riktig förbättring? Till att börja med kan du gå till dig själv. Tänk: Hur skulle jag själv vilja bli bemött och tilltalad? Skulle jag vilja bli uppläxad av en skrikande partner, eller en som pratar lugnt och i en anda av respekt om vad som behöver rättas till?

Du kan såklart inte tvinga dig själv att – just då – känna kärlek för den där lata/dumma/tråkiga partnern, men du kan titta henne eller honom i ögonen, vara närvarande och framföra dina synpunkter med respekt, trots hennes eller hans jobbiga sidor.

Vad funkar på sikt?

Chansen är större att du – på sikt – får din vilja igenom bättre om du väljer den respektfulla vägen. Och just långsiktighet är ett annat centralt begrepp inom ACT. När man analyserar sin relation och sitt eget beteende kan man gärna fråga sig: Funkar det här långsiktigt? Ska jag bråka om det här?

Om svaret är ja – handla.

Om det är nej – vill du slösa bort din energi på ett beteende som bara löser konflikten en kort tid? Troligen inte. Du får fundera ut alternativa sätt att hantera olikheterna och konflikterna mellan er.

Svaret på frågan om långsiktighet är ett bra test i många lägen. Det kan bespara dig mycket bortslösad energi, frustration och tårar.

Ett annat bra bråktips är att ”prova partnerns mockasiner”, alltså att sätta sig in i hennes eller hans situation. För ofta lider ni båda. Båda är sårade. Det handlar bara om att orka och ta sig tid att upptäcka det, eller som boken säger:

”Att kunna medge att lidandet är ömsesidigt är att ta ett viktigt steg bort från konflikten och fram mot en lösning. När ni ärligt kan erkänna att ni är sårade båda två får ni lättare att visa medkänsla – vilket är väsentliga inslag i ett vitalt och kärleksfullt förhållande.”

Visa medkänsla med din partner – och du kommer att få medkänsla tillbaka, menar Russ Harris. Och dessutom öppnar du upp för en större medkänsla med dig själv. För att förstå dig själv bättre, känna mer empati med dig. Och vara mer snäll mot dig. Allt detta är bra också för kärleksrelationen.

Kanske är ACT något för dig eller er båda att testa nästa gång soppåsen är full, irritationen hänger som ett mörkt moln över köksbordet och bebisen gastar. Det finns inget att förlora, som man brukar säga.

Artikeln publicerades i mars 2012.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av mama + hudvårdskit från SENSAI för 199 kr. Köp nu!