Andrea Barsk – mamma till Viola och Tom – har hittat styrkan i sin högkänslighet: ”Att inse att jag är högkänslig har förändrat mitt liv och gjort mig tryggare i mig själv”. Foto: Privat / Privat

Andrea, 32: ”Min högkänslighet är en superkraft”

Att vara högkänslig innebär en del utmaningar – men högkänslighet kan också vara din mest värdefulla tillgång. Med rätt verktyg i vardagen kan du hitta styrkan – och göra mammalivet både enklare och härligare! Här kan du göra ett test för att se om du är högkänslig, få tips och råd från experten Elaine Aron - och möta Andrea som är högkänslig förälder.

32-åriga tvåbarnsmamman Andrea Barsk minns fortfarande dagen när hon äntligen fick förklaringen hon letade efter. Ljud- och ljuskänslig, lättrörd och känslostyrd - men med en osviklig magkänsla och sprudlande kreativitet. Andrea kände igen sig i varenda liten detalj.  

 – Jag gick och lyssnade på boken ”Drunkna inte i dina känslor” som handlar om högkänslighet och det kändes som att den var skriven direkt till mig. Jag har aldrig känt att jag haft en plats, haft problem med relationer och känt att andra människors energier tar över mina egna. Att kunna sätta ett namn på något som jag alltid har känt av, men inte riktigt känt till, var otroligt befriande. 

Forskaren: Så här vet du om du är en högkänslig person

Enligt den amerikanska forskaren och psykologen Elaine Aron är mellan 15 och 20 procent av alla människor högkänsliga. Högkänslighet är ett personlighetsdrag som innebär att man tar in fler sinnesintryck från omgivningen än sina medmänniskor och bearbetar dessa intryck på ett djupare sätt i hjärnan. I sin senaste bok ”Den högkänsliga föräldern: gläns i din roll – även i en överväldigande värld” förklarar Elaine Aron hur högkänsliga föräldrar kan använda sin känsliga natur på bästa sätt. Och listan med fördelar kan göras lång. 

 – Högkänsligas förmåga att känna in andras behov på en djupare nivå, tolka andras känslor och snabbt läsa icke-verbal kommunikation och kroppsspråk är fantastiska fördelar som förälder. Forskning visar att högkänsliga föräldrar har en högre emotionell mottaglighet till sina barn. De är bättre på att känna av hur barnen mådde och kan lättare sätta sig in i barnens situation, säger Elaine Aron. 

Elaine Aron är forskare och psykolog. Foto: Privat / Privat

Elaine Aron menar att högkänsliga föräldrar även i regel tar mer genomtänkta beslut.

– Eftersom vi har en skarp intuition och nästan kan förutse saker innan de händer är vi högkänsliga mer medvetna om våra handlingar och dess konsekvenser. Vi väger alla möjliga fördelar och nackdelar noggrant och har stenkoll på alla detaljer - inte minst när det gäller våra barn.

Läs också: Så är det att ha en high need baby: ”Det är krävande – men de blir urcoola barn” 

Andrea om att vara högkänslig som förälder: ”Jag vet ofta exakt hur jag ska reagera”

För Andrea, egenföretagare och mamma till Tom, 4, och Viola, 2, kändes föräldrarollen naturlig från första början.

 – Jag var en väldigt lugn förstagångsmamma och lyssnade mycket på min magkänsla. Den slår nästan aldrig fel. Jag upplever att jag är mer inkännande, lyhörd, närvarande, har större empati och känner djupare jämfört med andra föräldrar i min omgivning, säger Andrea. 

Enligt Elaine Aron är högkänsliga ofta skickliga kommunikatörer, genuint nyfikna och mer riskmedvetna än genomsnittet – personlighetsdrag som Andrea har använt till sin fördel. 

– Jag vet ofta exakt hur jag ska reagera och hur jag ska sätta mig in i barnens situation. När barnen är med om jobbiga saker, upplever glädje eller gör någonting för första gången så är det som att jag upplever exakt samma sak.

– Min fyraåring Tom har haft en kämpig period på förskolan. Tack vare min högkänslighet så kan jag verkligen sätta mig in i Toms trötthet och osäkerhet. Detta är en stor trygghet för mina barn, och för mig som mamma. Deras känslor blir alltid sedda och bekräftade. 

”Högkänsliga är mer närvarande och inkännande i sin föräldraroll”

Men att vara känslorik, ta in sinnesintryck med högsta växeln inlagd och samtidigt rodda familjelivet kan tära på systemet. Enligt Elaine Aron har högkänsliga personer en något högre risk för att drabbas av psykisk ohälsa, ångest och utbrändhet.

– Forskning visar att högkänsliga är mer närvarande och inkännande i sin föräldraroll, men samtidigt finner de också föräldralivet svårare än genomsnittet. Då högkänsliga tar in fler intryck och känner djupare än andra har de lätt för att bli överstimulerade. För att fungera som högkänslig är återhämtning A och O, och när batterierna väl är laddade är högkänsligt en riktig superkraft. Men man kan inte få det ena utan det andra, säger Elaine Aron. 

En tyst stund för sig själv är Andreas räddning när hjärnan är överhettad och tröttheten smyger sig på. 

– Under en tuff period gick min man ut och promenerade med barnen i flera timmar varje dag så att jag fick vara själv en stund. Så höll vi på i flera månader. Fick jag inte den tiden för mig själv så orkade jag helt enkelt inte. 

Andrea har lärt sig att tacka nej till saker, att prioritera sin egentid: ”Jag får helt enkelt välja bort för att räcka till. Då roddar jag familjelivet som ett proffs.”.

När dottern Viola föddes började Andrea reagera kroppsligt på babyskrik – men tack vare genomtänkta rutiner i vardagen lyckades hon vända skörheten till en styrka.

– Jag är otroligt ljudkänslig och blev väldigt stressad och nervös när Viola grät. Jag löste det genom att bära Viola nästan konstant så att hon inte behövde gråta efter närhet, mat eller sömn. När det gäller sömn så har vi alltid prioriterat kvalité framför kvantitet. Att samsova har varit guld värt, säger Andrea. 

Prioritera din återhämtning om du har en högkänslig personlighet 

Elaine Arons bästa råd för att använda sin sensitiva begåvning till sin fördel är att skräddarsy en livsstil efter sina behov, istället för att försöka anpassa sig till omvärldens mall där känslighet ofta är synonymt med svaghet.

– Att vara mamma är ett heltidsjobb, högkänslig eller inte. En balanserad livsstil med gott om återhämtning är jätteviktig att skapa, särskilt för dig som känslorik. Våra känsliga hjärnor är dessutom annorlunda än 80 procent av befolkningen och behöver tid att bearbeta alla intryck och känslor. Det är viktigt att påminna sig själv om det.  

”Att vara mamma är ett heltidsjobb, högkänslig eller inte. En balanserad livsstil med gott om återhämtning är jätteviktig att skapa, särskilt för dig som känslorik”

Tillräckligt med luft i kalendern har också varit en viktig nyckel för Andrea med familj.

– Jag har lärt mig att tacka nej till vissa saker för att prioritera mig själv och min egentid. Jag får helt enkelt välja bort för att räcka till. Då roddar jag familjelivet som ett proffs.

”För mig är högkänslighet en superkraft”

Idag är Andrea vän med sin högkänslighet, och snart blir Tom och Viola storasyskon till bebis i magen. Att livet som småbarnsmamma är intensivt är ett faktum – men med sin hemliga superkraft i ryggen känner Andrea sig redo för äventyret som väntar.

– Att inse att jag är högkänslig har förändrat mitt liv och gjort mig tryggare i mig själv – att det finns en förklaring kring varför jag är som jag är och att jag inte är ensam i detta. Jag har en fantastisk man, två friska barn, en stöttande familj och goda vänner. Desto mer jag accepterar och inser att jag nog inte kommer att kunna ha ett traditionellt heltidsjobb eller orka med ett supersocialt liv, desto lyckligare blir jag. 

När Andrea får frågan om goda råd till andra högkänsliga föräldrar kommer svaret snabbt. 

– Våga lyssna på din inre röst. Som förälder kommer du att se allt i skimrande nyanser och känna fler känslor än du trodde var möjligt - och det kommer att vara helt fantastiskt. För mig är högkänslighet en superkraft. Jag lovar att du klarar mer än du tror. Men glöm aldrig att ta pauser i bruset!

Här kan du göra ett enkelt test för att få en uppfattning om är högkänslig eller inte. Foto: Unsplash

Test: Så vet du att du är en högkänslig person

Elaine Aron har tagit fram ett självtest där man genom att ta ställning till ett antal påståenden kan få en uppfattning om hur högkänslig man är. Svara sant eller falskt på följande påståenden.

Jag lägger märke till subtila detaljer i min omgivning.  

Andra människors sinnesstämningar påverkar mig. 

Jag är mycket känslig för smärta. 

Jag behöver dra mig tillbaka under hektiska dagar, till sängen eller in i ett mörkt rum eller till någon plats där jag kan få vara för mig själv, utan stimulans. 

Jag är särskilt känslig för effekterna av koffein. 

 Jag blir lätt överväldigad av sådant som skarpt ljus, starka lukter, textilier som kliar och sticks, eller sirener på nära håll. 

Jag har ett rikt och komplext inre liv. 

Jag blir besvärad av oljud. 

Jag blir djupt berörd av konst eller musik. 

Jag är samvetsgrann.  

Jag hoppar lätt till av oväntade ljud eller annat jag inte är beredd på. 

Jag blir nervös när jag ska göra många saker på kort tid. 

När människor inte trivs i sin fysiska miljö brukar jag veta vad som behöver göras för att de ska få det mer bekvämt (som att ändra på belysningen eller föreslå en annan sittplats). 

Jag blir irriterad när man försöker få mig att göra alltför många saker på en gång. 

Jag anstränger mig mycket för att inte göra fel eller glömma saker. 

Jag försöker undvika våldsamma filmer och teveprogram. 

Jag blir lätt överstimulerad när det är mycket som händer runt omkring mig.  

Att vara mycket hungrig skapar en stark reaktion inom mig och stör min koncentration och sinnesstämning. 

Jag blir omskakad av förändringar i mitt liv. 

Jag lägger märke till och uppskattar finstämda och utsökta dofter, smaker, ljud och konstverk.  

Att ordna mitt liv så att jag undviker upprörande eller överväldigande situationer har hög prioritet i mitt liv.  

När jag måste konkurrera eller bli observerad medan jag utför en uppgift blir jag så nervös eller skakig att det går mycket sämre än vad det annars skulle ha gjort.  

När jag var barn uppfattade mina föräldrar eller lärare mig som känslig eller blyg. 

Så beräknar du ditt resultat:

Om du har svarat ”sant” på tolv eller fler av påståendena är du troligtvis högkänslig. 

Självtestet är hämtat ur boken ”Den högkänsliga föräldern: gläns i din roll – även i en överväldigande värld” av Elaine Aron. © Egia förlag. Testet är publicerat med tillåtelse från utgivaren. 

Av: Andrea Jacobsen
Du kanske också vill läsa vår intervju med influencern Michaela Forni: ”Jag är en extremt högkänslig person”
Eller: Sarah Tjulander: 8 saker som blivit så mycket bättre sedan jag fick barn

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday 70% rabatt på mama & 24 andra titlar. Köp här!