Corona-tider: jobba hemma med barn som inte får vara i förskolan – hur gör man? Psykologerna tipsar.
Corona-tider: jobba hemma med barn som inte får vara i förskolan – hur gör man? Psykologerna tipsar.

Corona och karantän: 7 tips för barnfamiljer

Hur får man vardagen i barnfamiljen att funka i corona-tider, och kanske karantän? Man kan inte påverka allt, men en hel del, säger psykologerna Maria Lalouni och Kajsa Lönn Rhodin. Här är deras tips.

Detta är en artikel från Vi Föräldrar

Vuxna som jobbar hemifrån. Barn som måste vara hemma för att de är snuviga, eller för att det är personalbrist i förskolan eller skolan. Inställda fritidsaktiviteter och inställda barnkalas …

I coronatider är det många som har det tufft, konstaterar psykologerna Maria Lalouni och Kajsa Lönn Rhodin, författare till boken Vad alla föräldrar borde få veta.

– Det finns en hel del saker som vi inte kan påverka utan behöver finna oss i och acceptera. Samtidigt är det viktigt att försöka fokusera på det vi faktiskt kan göra för att få det så bra som möjligt, skriver de i ett mejl till Vi Föräldrar.

Här är deras tips:

I coronatider: 7 tips till dig som har barn

Psykologerna Kajsa Lönn Rhodin och Maria Lalouni tipsar föräldrar i coronatider.

1. Rutiner. Gå upp vid samma tid som vanligt och håll fast vid normala rutiner som måltider och påklädning. Om ni är friska, se till att komma ut en stund varje dag och att ha pausgympa hemma. Det kan också underlätta att rita upp ett schema för hur dagarna ser ut.

2. Fokus på det som funkar. Det är lätt att gå varandra på nerverna när utrymmet är begränsat och viljorna många. Försök att lägga märke till, och ta upp, det som funkar, både hos ditt barn och hos eventuell partner. På så sätt skapar ni goda cirklar och en bättre stämning.

3. Barnstyrd tid. Istället för att gå runt med konstant dåligt samvete över att jobbet, tvätten eller nyhetsuppdateringarna tar din uppmärksamhet i anspråk: planera in barnstyrd tid i 10–15 minuter varje dag. Då får barnet bestämma helt och hållet, du lägger alla måsten åt sidan och följer ditt barn. Barnstyrd tid är lättast att genomföra med ett barn i taget.

4. Återhämtning. Gör något som du själv mår bra av varje dag. Stötta varandra om ni är två vuxna. Försök vara generösa med att ge varandra eget utrymme. Hitta nya sätt att umgås med vänner, ring eller prata via nätet.

5. Good enough. Sänk kraven på dig själv. Försök att ha överseende med att det är stökigt, att du inte kan vobba så effektivt som du brukar eller att barnen bråkar mer än vanligt.

6. Acceptans. Vad kan du påverka? Pröva att dela upp det som frustrerar dig i sådant du kan ändra på och sådant som du behöver jobba med att acceptera. Acceptans betyder inte att det är rätt eller rättvist, bara att du inte kan kontrollera det. Då kan det för din egen skull vara bättre att släppa taget om just det.

7. Tänk på mormor och farfar. Uppoffringar känns lättare och bättre om vi gör dem för någon annans skull. Att i tider av isolering och karantän fokusera på att vi gör det här för de gamla och svaga kan öka motivationen och göra att uppoffringarna känns lättare att stå ut med.

Läs också: Kan friska barn träffa sin mormor eller farfar – utomhus? 

Maria Lalouni är psykolog och forskare vid Karolinska Institutet. Hon arbetar också vid barn- och ungdomspsykiatrins enhet för internetbehandling i Stockholm. 

Kajsa Lönn Rhodin är psykolog, psykoterapeut och utvecklingsledare vid Länsstyrelsen i Stockholms län. 

Båda har lång erfarenhet av att arbeta med barn och föräldrar, bland annat inom barn- och ungdomspsykiatrin och socialtjänsten. De har också utvecklat föräldraprogrammet ABC föräldraträffar som finns i många av Sveriges kommuner och regioner.

FRI TILLGÅNG TILL ALLT PÅ VIFÖRÄLDRAR.SE

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av mama + hudvårdskit från SENSAI för 199 kr. Köp nu!