Illamående, foglossning och halsbränna – här är tipsen som underlättar graviditeten.
Illamående, foglossning och halsbränna – här är tipsen som underlättar graviditeten. Foto: Istock

Underlätta graviditeten – 32 supertips du inte vill vara utan

Vare sig du väntar ditt första barn eller varit gravid förut, om du mår illa, kämpar med foglossning eller vill ha tips om den bästa (och billigaste) gravidkudden – vi lovar att du kommer ha nytta av den här listan!

Vi frågade medlemmarna i vår grupp mamapower om gravidknepen de hade velat ha när de väntade sitt första barn och voilà – på under en timme fick vi över 100 svar (du hittar alla här). Här har vi listat de allra bästa.

Lindra illamående och halsbränna under graviditeten

1. Sjösjukearmband var min räddning! Och en burk kanelknäcke i bilen./Anna-Karin

2. Isbitar när illamåendet är som värst och man inte får i sig vätska./Johanna 

3. Mitt bästa tips är att äta vitamin B6 för att lindra gravidillamåendet. Det bästa är om man börjar äta innan man blir gravid (om man planerar) för det är ofta bristen som gör att man mår illa./Lindha

4. Att boka stora mötesrum på jobbet motverkade plötsliga spyattacker av folks andedräkter minns jag…/Olga

5. Hett tips! Tigerbalsam på näsan för illaluktande dofter som triggar illamående./Frida

6. Råa lingon hjälper mot allt i matväg; halsbränna, hunger och sug. Testa vetja!/Mari 

7. Lid inte av jobbigt illamående i onödan. Sök hjälp tidigt (det kan vara så att du har HG) och hjälp och mediciner finns att få. Mitt tips är också att prova kinesisk akupunktur, det var det enda som lindrade för min del./Malin

mama-läsaren Mari tipsar om att råa lingon kan hjälpa mot allt i matväg. Foto: Istock

På vår medlemssajt Vi föräldrar kan du även läsa om hormoner under graviditeten – påverkar mer än humöret 

Lindra foglossning under graviditeten

8. Gå inte runt med foglossning i onödan. Be om en remiss till en kiropraktor./Fia

9. Är just nu i vecka 36 med andra barnet och har fått hemsk foglossning, men har nu börjat använda ett foglossningsbälte och det har verkligen hjälpt!/Beatrice 

10. Gravidvattengympa hjälpte otroligt bra mot mina foglossningar. Jag klarade mig till och med utan foglossningsbälte när jag gick på vattengympa en dag i veckan./Hanna

11. Vissa gym har så kallad vattenmassage. Det är som en vattensäng där varma vattenstrålar masserar upp och ner över kroppen. Det är det ENDA som lindrat min foglossning och massagen gör även att jag känner mig mer rörlig. /Pernilla

Vattengympa eller vattenmassage kan göra susen mot foglossning. Foto: Istock

Underlätta i vardagen under graviditeten

12. Se till att ha sköna skor utan snörning som du bara kan kliva ner i, typ fotriktiga loafers. Det var guld att slippa böja sig ner när magen kom i vägen./Elsa 

13. Stödstrumpor mot slutet av graviditeten, jag kände mig svimfärdig om jag stod upp för länge utan mina./Karen 

14. Jag säger bara en sak: Duschskrapa med långt skaft!/Katarina 

15. Ha näsdukar med dig överallt. Det blir mycket tårar av alla hormoner…/Linda 

16. Jag köpte ett extra långt skohorn i metall från Ikea (tror det heter ”Omtänksam”). Det var min räddning när jag var för stor för att böja mig för att få på mig skorna. /Sigrid 

17. Skaffa en pilatesboll. De är sköna att sitta på när magen blir tung, sköna att ta värkar på hemma och perfekta att studsa på när du sedan vill vagga bebis till sömns./Fia

18. Skaffa en maggördel eller magband att vira runt magen. Tack vare mitt band kändes magen lättare och jag kunde fortsätta med mina promenader./Linnéa

19. Ha alltid rena trosor i väskan (helst flera par) för rätt som det är – okej, hela tiden faktiskt – råkar man kissa på sig. HALLÅ varför berättade ingen om det satans kisseriet?/Anna-Lisa

Långt skohorn och pilatesboll? Japp, enligt mama-läsarna kan det vara två lifesavers! Foto: Istock

Bättre sömn under graviditeten

20. När jag varit gravid har jag blivit hungrig på nätterna och haft svårt att sova. Vaknade ofta av hunger och hade svårt att somna om. En natt testade jag att dricka lite grädde, det tog snabbt udden av hungern, krävde minimal aktivitet och lindrade dessutom halsbrännan. Jag fortsatte med det graviditeten igenom, bästa upptäckten för mig! /Elin 

21. Att sova på glidlakan eller sidenpåslakan om man har foglossning, eller bara har svårt att vända sig i sängen, är en höjdare. Det går att få utskrivet via fysioterapeut. Sömnen under min tvillinggraviditet blev tusen gånger bättre efter jag fått glidlakan./Sigrid 

22. Gravidkudden släppte jag först för tre månader sedan och sonen är nu sex månader. Den hjälpte mot foglossningen på nätterna under graviditeten och var även ett MÅSTE efter förlossningen./Martina

23. Om man inte vill köpa en speciell gravidkudde så kan man ta kuddar man har hemma, typ fyra stycken, och lägga i botten av ett påslakan. Ett riktigt budgetknep!/Lisa 

Glidlakan hjälpte mama-läsaren Sigrid under graviditeten. Foto: Istock

Ta hand om den gravida kroppen

24. Ta kontakt med en sjukgymnast eller osteopat i tid! Jag fick strålning ut i höfterna i vecka 15 och tog då kontakt med en sjukgymnast som hjälpte mig träna och stärka kroppen genom hela graviditeten, bästa beslutet jag tagit!/Evelina  

25. En elektrisk värmedyna eller vetekudde med kardborreband på kontorsstolen mot ryggont i slutet av dagen./Emilie 

26. Jag använde TENS-maskin för ryggont/nervkläm i ryggen flera månader före och under stor del av förlossningen. Bra att använda i alla andra sammanhang också, så bra investering./Natasja

27. Min järnnivå dippade mellan vecka 12 och 18 och man träffar inte barnmorskan då, så jag var helt slut. Be att få kolla järnnivåer och börja tidigt med järntabletter om du inte mår bra./Karen

28. Jag unnade mig gravidmassage några gånger, men det bästa var ändå att jag gick till en naprapat några dagar före beräknad förlossning och fick en ordentlig genomgång (knäckning) av rygg och nacke. Det var fantastiskt skönt då flera låsningar släppte och jag blev mer redo att föda barn./Sofie

Skäm bort kroppen under graviditeten. Foto: Istock

…och knoppen

29. Läs ”Föda utan rädsla”, mer behövs inte. /Frida

30. Lita på din magkänsla och hitta din inre röst och trygghet, inkludera partnern i allt och gå på kurser och besök tillsammans. Se det som ni båda är gravida – för båda väntar barn./Frida

31. Jag kan verkligen rekommendera Maria Wigbrants bok ”Stark, glad, gravid – träning för dig som väntar barn”./Jenny

Förbered er på förlossning tillsammans, med hjälp av en bra bok. Foto: Istock

Bonustips!

32. Innan jag berättat om min graviditet skulle vi på födelsedagsfest. För att ingen skulle bli misstänksam över att jag inte drack alkohol bad jag snabbt om sambons tomma ölburk. Jag smet in på toaletten och fyllde burken med vatten istället. Klunkade friskt hela kvällen och ingen märkte något! /Linda

Du kanske även vill läsa tips på hur du tar värkarna hemma?
Eller denna nyhet om att Livsmedelsverket sänker gränsen för koffeinintag för gravida

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Just nu - 3 nr av mama för endast 99 kr. Köp nu!