ANNONS

Innehåll från Simris

Ät gott och rätt under graviditeten – här är tipsen du inte vill vara utan

Är du gravid? Hurra och grattis! Det är nu du behöver ta hand om dig och det nya, lilla livet lite extra. Att äta rätt är en bra början – kolla här.

I samma sekund som plusset visar sig på stickan är livet förändrat för alltid. Förutom en otrolig lycka och glädje kan en graviditet också innebära en del oro. ”Mår barnet i magen bra och växer det som det ska? Är det något jag behöver göra?” är frågor som ofta dyker upp. Det är en omställning att vara gravid, därför är det extra viktigt att du tar hand om dig och det lilla livet – allt från att du får i dig viktiga näringsämnen som vitaminer och Omega-3 till att se över din livsstil.

Testa tallriksmodellen

Det kanske låter tråkigt, men att tänka lite extra på tallriksmodellen under graviditeten är toppen. Den ser nämligen till att du får i dig tillräckliga mängder och att det du äter innehåller mer näring.

Vill du testa helvegansk kost och ändå få i dig allt du behöver? Tänk så här: Låt en tredjedel bestå av proteinhaltiga produkter från växtriket, som fullkornsspannmål, baljväxter, bönor, ärter eller soja i olika former. En annan tredjedel av tallriken består av andra grönsaker, av vilka en del kan vara tillredda och en del råa. Den sista tredjedelen är ett kolhydrattillbehör, till exempel pasta eller spannmålstillbehör, exempelvis korn.

Kom ihåg Omega-3

Att få i sig tillräckligt med Omega-3 under graviditeten är livsviktigt, bland annat för att hjärnan, synen och nervsystemet ska utvecklas normalt hos barnet. Fettsyran DHA som finns i marint Omega-3 är en av kroppens mest viktiga byggstenar och är det Omega-3 fett som är viktigast under graviditeten. Din kropp kan inte tillverka dessa fettsyror, utan de finns naturligt i vissa livsmedel. 

Simris Algae Omega-3 for Mothers är 100% växtbaserad och speciellt framtaget för gravida och ammande mammor.

Fyll på med folsyra

Folsyra finns i maten du äter, bland annat i gröna bladgrönsaker, baljväxter, kål och i bär. Livsmedelsverket rekommenderar att du som gravid ska äta extra folsyra fram till vecka 12, det för att minska risken för ryggmärgsbråck hos barnet i magen.

Tänk på! Som med allt annat är rörelse bra för dig, så länge du inte har några komplikationer eller smärta så klart. Att träna under graviditeten är inte farligt – tvärtom.

Håll koll på ditt järn

Redan hos barnmorskan mäts ditt järnförråd. Varför då? Jo, järn används när nytt blod bildas och när du är gravid ökar blodmängden i din kropp. Både du och ditt barn behöver järn för detta. Det är därför extra viktigt att hålla koll på kroppens signaler – känner du dig extra trött kan det handla om järnbrist.

Tips! Genom maten får du i dig järn. Ät extra mycket av frön, nötter och torkad frukt när du är sugen på mellanmål.

Boosta med D-vitamin

D-vitamin behövs bland annat för att bilda tänder och skelett, och finns både i maten du äter och i solljuset. Här uppe i norr är det dock bara på sommaren som solen ger oss vitaminet. Under de mörkare månaderna kan en extra skjuts av D-vitamin behövas. Titta på förpackningarna, många växtdrycker är berikade med D-vitamin. 

Tips! Tänk på att fortsätta äta Omega-3 under tiden du ammar.
Artikeln ovan är framtagen av Brand Studio och Simris och ej en artikel av mama

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av mama + trådlösa in-ear hörlurar för 199 kr. Köp nu!