Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa mama i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
ANNONS

Innehåll från ProViva

Ät en regnbåge till frukost - maten dina barn kommer älska!

Gult, rött och orange. Att få in regnbågens alla färger i det du och dina barn äter bra av många anledningar. Här är några tips på vad du kan servera till frukost som är färgglatt och hälsosamt. 

Äter ni alltid samma frukost hemma? Vid en stressig vardagsmorgon kan det vara skönt med rutiner där du lägger fram den där mackan med en ostskiva på, men det behöver inte vara svårt eller ta särskilt lång att få in lite mer färg i frukosten. Olika färger har olika hälsofördelar och att försöka få in regnbågens alla färger är inte bara en härlig syn för ögonen, det är även bra för kroppen. 

1. Grönsaker som figurer

Du behöver inte vara konstnär för att skapa en lite roligare smörgås till morgonens första mål. Två gurkskivor kan bli ögon och en paprikabit blir till en glad mun. Att göra djur eller figurer av grönsaker kan liva upp vilken vardagsfrukost som helst. 

2. Rosa eller lila gröt 

Gröt kan vara så mycket mer än bara spannmål, vatten och salt. När du gör din vanliga frukostgröt kan du till exempel addera frysta hallon eller blåbär. Det ger gröten en härlig rosa eller lila nyans och uppskattas även av de minsta i familjen. Toppa gärna med färska bär eller frukter efter säsong. 

3. Grönt är skönt

Gröna frukter och grönsaker innehåller massor av vitaminer och antioxidanter som kroppen behöver, liten som stor. Försök få i dig flera färger genom frukt och grönt varje dag då de innehåller olika vitaminer och mineraler beroende på färg.

4. Drick en del av din frukost 

En del barn är kräsna och svåra att få i just frukt och grönt. Ett tips är att göra färgglada, smakrika smoothies som en del av frukosten. Genom att mixa ihop till exempel jordgubbar, grönkål, avokado, citron och banan till en smoothie får hela familjen i sig massa viktiga näringsämnen redan vid starten av dagen. Tips! Blir det smoothie över? Frys in den istället för att slänga.

5. Gör magen glad 

När tarmfloran är i balans är magen glad och dit kan du nå om du äter en balanserad kost. Du kan anpassa kosten och på så sätt även påverka tarmfloran. Fibrer, fermenterad mat i form av mjölksyrade grönsaker är något som bakterierna i din mage uppskattar. Visste du att cirka 70 procent av ditt immunsystem sitter i magen? Ge din mage lite omtanke och kärlek redan på morgonen när du äter din frukost. 

ProViva är mer än en juice. Det är en dryck med miljarder goda bakterier. Starta dagen MAG-ISKT med ProViva – finns även i flera goda smaker utan tillsatt socker och utan sötningsmedel.

Här kan du läsa mer om ProViva. 

Tips! En del är av uppfattningen att man bara dricker ProViva vid problem med magen. Drick istället ProViva varje dag, som en naturlig del av din frukost eller som mellanmål för en god start. Oavsett om du gillar apelsin, blåbär eller mango så har ProViva ett brett utbud med olika smaker. Läs mer om ProViva här.  

Artikeln ovan är framtagen av Brand Studio och ProViva och ej en artikel av mama