Sömncoachen Hanna Bergenkull vet hur ni gör omställningen så smidig som möjligt. Foto: Unsplash

Vintertidspanik? Sömncoachens bästa knep för att slippa tidiga morgnar

Nu är det dags – igen. Söndag den 25 oktober ställer vi tillbaka klockan en timme. ”Väldigt många familjer upplever övergången till vintertid som årets jobbigaste händelse”, säger sömncoachen Hanna Bergenkull, som här ger sina bästa råd för en lyckad tidsomställning för barnen.

Knappt har vi kommit in i rutinerna med sommartid, så är det dags för vintertid igen. Alla som någon gång har haft småbarn hemma vet att det kan vara en riktig pärs. Men hur gör man för att omställningen ska bli så smidig som möjligt för barn och föräldrar? Vi frågade sömnrådgivaren Hanna Bergenkull, som i sitt jobb hjälper familjer med små barn, om hennes bästa knep. 

Sömncoachen Hanna Bergenkull, författare till ”Visst kan Lillis räv sova!”, vet det mesta om barns sömn. Foto: ILESTAMPHOTOGRAPHY

Vintertid 2020 – då ställer vi om klockan 

Hanna Bergenkull, som själv är mamma till tre döttrar, säger att många föräldrar kan räkna med en tidig morgon söndag den 25 oktober, då klockan ställs om. Men att det finns saker vi kan göra för att undvika det.

– Om du ändrat barnets dygnsrytm så minskar risken för tidig morgon, men om du inte lyckats göra den gradvisa förändringen så kommer tidig morgon som ett brev på posten.

Många mammor och pappor upplever tidsomställningen som en stökig period med tidiga uppvak och övertrötta barn på kvällarna. Även vi vuxna kan märka av förändringen, men för barnen blir omställningen ännu svårare. 

– Vuxna som inte lider av sömnproblem har generellt ganska lätt att skjuta på dygnet en timme. Barn upp till cirka 8 år har svårare att göra så, de behöver en gradvis förändring, förklarar Hanna.

Så underlättar du tidsomställningen för barnen

Trebarnsmammans bästa tips är att successivt ändra barnets dygnsrytm, för att på så sätt vänja dem vid den nya tiden.

– Lättaste sättet att hjälpa barnet med den här övergången är att senarelägga barnets vanliga mat- och sovschema med 15 min per dygn under fyra dygn, säger Hanna Bergenkull.

Dagsljus är positivt för dygnsrytmen hos både barn och vuxna. Under vinterhalvåret är det extra viktigt att spendera tid utomhus. 

– Mitt bästa råd är att gå ut ett par gånger per dag. Att vara ute, och då framför allt på morgon och förmiddag, påverkar dygnsrytmen positivt. Dagsljus stänger av melatoninproduktionen och det är det vill vi eftersom melatonin gör oss trötta. Så ofta du kan – ut i ur och skur!

Dags för vintertid – mammornas bästa knep från verkliga livet:

”Vi kör stenhårt på att använda den nya tiden för alla måltider under söndagen och på så sätt har det löst sig utmärkt under 7,5 år”, berättar Maria. Foto: Unsplash

Vi frågade mammorna i vår Facebook-grupp mamapower (du är väl med?) om deras bästa knep för att göra tidsomställningen så smidig som möjligt med småbarn hemma. Här är ett axplock av deras bästa tips.

Låt barnen stanna uppe lite längre kvällen före
”Vi tänker att vi anpassar oss till den nya tiden på en gång. Inte tänka så mycket på vad klockan var samma tid igår utan klockan 17 äter vi middag och klockan 19 badar barnen oavsett sommar-/vintertid. Om man ska göra någon ändring så tänker jag att de kanske får vara uppe lite längre så de lägger sig lite senare för att pusha dom närmare den ’rätta’ tiden.” /Fia

Flytta läggningen successivt
”Jag tänker att vi får flytta läggningen 10-15 minuter varje dag och successivt ändra tillbaka till den ’normala tiden’. Nu vaknar tjejen någon gång mellan 6 och 7, vill inte börja kliva upp mitt i natten. Det gjorde vi i några månader och det var inte kul alls.” /Elin

Förbered dig på att det blir en tidig morgon
”Jag förbereder mig på att det blir en tidig morgon och går och lägger mig i tid kvällen före. Sen brukar det lösa sig dagen efter. Man får acceptera de mörka ringarna under ögonen (bra prepp inför Halloween, hehe)”. /Karin

Håll hårt i matrutinerna på söndagen
”Vi kör stenhårt på att använda den nya tiden för alla måltider under söndagen och på så sätt har det löst sig utmärkt under 7,5 år. Trots att vi i allmänhet har haft krångliga och långa läggningar och morgontrötta barn så har aldrig just tidsomställningen skapat oreda.” /Maria

Håll vaken en timme extra på söndag kväll
”Vi märker inte ens av det här hemma. Vår son kommer troligtvis vakna cirka en timme tidigare än vanligt och på kvällen håller vi honom vaken en timme extra med hjälp av lek. Sen på morgonen är vi inne i omställningen och han vaknar ’normal’ tid.” /Jenny

Du kanske också vill läsa: Halloween 2020: När går man ”bus eller godis” i Sverige? Här är svaret!
Eller vår stora sömnguide: Bästa sömntipsen för din bebis (och dig!)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday 70% rabatt på mama & 24 andra titlar. Köp här!