Barnets första år är som ett slags inskolning till trygg sömn och trygga sovvanor, enligt barnläkaren Lars H Gustafsson.

Barnläkaren Lars H Gustafsson: Istället för sömnmetoder

En sömnmetod för lugnare nätter? Njaej, det finns sätt att komma tillrätta med sömnsvårigheter utan att någon ska behöva känna sig kränkt, anser barnläkaren Lars H Gustafsson.

Detta är en artikel från Vi Föräldrar

Att få en god nattsömn tar tid, menar bland andra barnläkaren Lars H Gustafsson, känd motståndare till sömnmetoder som allmänna råd till alla föräldrar. Han lyfter fram nödvändigheten av vad han kallar god sömnomsorg.

Det innebär bland annat att man som förälder förmedlar till sitt barn att det är skönt att sova. Att man ger barnet en erfarenhet av att sömn hör ihop med lugn, mörker och tystnad. Att man inför en kvällsritual där dagens intryck får tid att sjunka undan. Att man ser till att barnets sovplats är inbjudande, att sovrummet är lagom svalt och att barnet har fått vara ute tillräckligt mycket på dagen. Detta tillsammans är en förutsättning för att barn ska kunna somna tryggt och sova gott, menar han.

Trygga sovvanor

Lars H Gustafsson ser barnets första år som ett slags inskolning till trygga sovvanor. Många bebisar gnyr eller smågråter när en sömncykel övergår till en annan. Om man tar upp dem då kan de väckas och få svårt att somna om. Att till en början låta bebisen vara ifred kan därför vara det bästa, anser han. Om det behövs hjälp kanske det räcker att försiktigt stryka över bebishuvudet.

Men om bebisen vaknar och gråter ordentligt vill den ha kontakt, och då ska den också få det, anser Lars H Gustafsson. Man kanske kan lägga handen över bebisens huvud eller på bebisens kropp. Eller amma. Eller vyssja och gnola på en vaggvisa. Om bebisen ändå inte somnar om kanske den får komma till föräldrasängen, bäras runt i famnen eller rullas fram och tillbaka i barnvagn.

Exakt hur man gör spelar inte så stor roll, och inget sätt är rätt för alla barn och alla föräldrar. Det viktiga är att man finns till hands och att barnet aldrig känner sig övergivet.

Tankar på spöken och döden kan störa sömnen

Även för större barn är sömnomsorgen viktig, men inte alltid tillräcklig. Kanske barnet är en ”kvällsmänniska” med förskjuten dygnsrytm. Kanske tankar på spöken under sängen, döden, tjuvar eller något vardagsproblem skrämmer.

Större barn som inte kan somna behöver få hjälp att hitta sätt att möta kvällsfunderingarna på, menar han. Ett sätt kan vara att som förälder sätta sig en stund på sängkanten varje kväll – inte nödvändigtvis för att prata men för att finnas där, redo att lyssna, försöka förstå och hjälpa.

Med god sömnomsorg, fyndighet, prestigefrihet och humor brukar man komma tillrätta med barns sömnsvårigheter utan att någon behöver känna sig kränkt, menar Lars H Gustafsson.

Här finns fler artiklar om barn, sömn och sömnmetoder.

Artikeln publicerades i januari 2017.

Texten är baserad på ”Vi Föräldrars stora bok om barn” av Maria Fröjdh och Maria Zamore (Bonnier Fakta)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday 70% rabatt på mama & 24 andra titlar. Köp här!