Dags att införa nya sovvanor för familjen? Här får du massvis med bra tips från Hanna Bergenkull, diplomerad sömncoach. Foto: Unsplash / Unsplash

Sömncoachen: Så får du barnen att sova längre på morgonen

04:56. Igen!? Många små barn och bebisar har en förmåga att vakna tidigt på morgonen (och det är helt naturligt!). Men om familjen sover för lite kan det vara dags att jobba för att få barnet att sova längre. Här ger sömncoachen Hanna Bergenkull sina bästa knep.

Det här med ”en god natts sömn” får nya perspektiv när vi får barn. Visst, vissa barn sover jättebra direkt, men många har perioder när de sover mindre bra eller vaknar tidigt på morgonen – och det kan slita på såväl barn som vuxna i familjen. 

Att barn vaknar tidigt på morgonen har sin naturliga förklaring i att vi då befinner oss i ytlig sömn. Det i kombination med att kroppens naturliga melatoninproduktion minskar och att en rad uppiggande hormon börjar produceras i kroppen gör att vi är mer eller mindre lättväckta tidigt på morgonen. 

– De flesta vuxna har lärt sig att somna om när de vaknar allt för tidigt på morgonen, men barn behöver ibland lära sig att somna om vid den tiden, säger sömncoachen Hanna Bergenkull som nyligen nominerades till Adlibrispriset för bästa barnbok i kategorin 0-6 månader med boken ”Visst kan Lillis räv sova! - din guide till bättre sömn”.

Hanna Bergenkull är diplomerad sömncoach med fokus på små barn och deras familjer. Foto: ILESTAMPHOTOGRAPHY

Hanna, som själv är mamma till tre döttrar, träffar i sitt jobb många små barn och familjer med sömnproblem. 

– Om ni som familj sover för lite och ofta känner er trötta på dagarna så kan man arbeta med att lära barnet sova längre. En viktig nyckel i att göra det är att barnet lär sig somna på egen hand, utan dig i rummet. 

Så lär du barnet att somna in själv

Enligt Hanna Bergenkull finns det många vinster att göra genom att lära barnet att somna in själv. När föräldern lämnar rummet innan barnet sover så är barnet medveten om att det sker vilket ger barnet kontroll på var föräldern är, något som är viktigt för tryggheten.

– Tala om att du går ut och använd din röst utanför barnets rum och påminn om att du finns kvar. Det spelar inte så stor roll vad du säger men säg samma sak varje gång, till exempel ”sov gott mitt hjärta, vi syns imorgon”. 

Om barnet blir ledset eller upprört går du tillbaka in i rummet och hjälper hen att slappna av och närma sig sömnen innan du går ut igen. 

”Barn som stegvis och under ett par veckors tid, lärt sig att somna på egen hand, kommer kunna somna om när de vaknar på natten eller då de vaknar för tidigt på morgonen”

Allt eftersom dygnen passerar minskar du på hur nära du hjälper ditt barn att närma sig sömnen. Första kvällen kanske du är där tills barnet i princip sover. Nästa kväll går du när hen är avslappnad i kroppen och andas lugnt men lite mer vaken jämfört med tidigare kväll. Efter 4-7 dygn går du även om barnet rör lite på sig och är helt vaken. 

Att ge barnet kontroll på när föräldern lämnar rummet ökar känslan av trygghet för många barn eftersom föräldern gång på gång övertygar och påminner om att hon eller han finns kvar när det behövs. Foto: Unsplash / Unsplash

Vid vilken ålder är det lämpligt att börja?
– Föräldrar som upplever att sömnen inte fungerar kan mjukt börja styra mat- och sovklockan redan från 3 månaders ålder. 

Se även över mörkläggning och totala mängden sömn över dygnet

Förutom att lära barnet att somna in på egen hand finns det även andra saker ni kan göra för att underlätta för barnet. Att se över den totala mängden sömn barnet får under hela dygnet är också en god idé, tipsar Hanna Bergenkull. Kanske sover barnet för mycket på dagen och därför inte sover lika bra på natten? Bra mörkläggningsgardiner kan också vara en bra investering. 

– Att stänga ute allt ljus hjälper er att sova längre på morgonen. Detta gäller barn under cirka 2 år. Äldre barn kan behöva dörren lite på glänt eftersom det äldre barnets medvetande har ökat vilket innebär att hon eller han kan uppleva mörker som skrämmande. Om ni väljer att skaffa en nattlampa så rekommenderar jag en med rött ljus eftersom det inte frigör uppiggande hormoner. 

Du kanske också vill läsa: Stor sömnguide: ALLT om barns sömn och sovrutiner.
Eller: Natta barn – så får ni till nya rutiner.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

5 nr av mama + trådlösa in-ear hörlurar för 199 kr. Köp nu!