Supermat för barn – nyttiga & näringsrika mellanmål

Näringsrik mat behöver inte vara dyr och svår att hitta – så här års finns den nästan överallt. Här listar barndietisten Sara Ask supermaten du kan göra nyttiga mellanmål av.

Detta är en artikel från Vi Föräldrar

1. Bär som blåbär, hallon och jordgubbar är fulla med vitaminer, fibrer och andra skyddande ämnen, i färgglad och god förpackning dessutom.

2. Morötter innehåller karoten som omvandlas till A-vitamin i kroppen om det behövs.

3. Ägg innehåller det mesta, utom C-vitamin?

4. När man äter kål, till exempel broccoli, blomkål, och vitkål, frigörs ett ämne som i sin tur bildar ämnen som verkar skydda mot sjukdom.

5. Gröna bönor innehåller fibrer och många näringsämnen.

6. Mjölk och yoghurt innehåller nästan alla näringsämnen vi behöver.

7. Vanlig havregrynsgröt är rena supermaten, full av nyttigt fett, mjuka fibrer och annan näring. Toppa med bär, lite mjölk och vips har du enklaste sommarlunchen!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av mama + hudvård från Emma S för 159 kr. Köp nu!