Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa mama i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Barn är sällan särskilt äventyrliga vid matbordet, men det är fullt möjligt att med övning och tålamod bredda sina smakpreferenser, menar kostrådgivaren Jenny-Lo Markström.
Barn är sällan särskilt äventyrliga vid matbordet, men det är fullt möjligt att med övning och tålamod bredda sina smakpreferenser, menar kostrådgivaren Jenny-Lo Markström.
Barn är sällan särskilt äventyrliga vid matbordet, men det är fullt möjligt att med övning och tålamod bredda sina smakpreferenser, menar kostrådgivaren Jenny-Lo Markström.
1 AV 2
Fyra fakta om barn och näring med dietisten Sofia Antonsson • Då bör du vara uppmärksam
2 AV 2
Barn är sällan särskilt äventyrliga vid matbordet, men det är fullt möjligt att med övning och tålamod bredda sina smakpreferenser, menar kostrådgivaren Jenny-Lo Markström.
Foto: Alamy Stock Photo

Så får du barnen att äta mer varierat – experten tipsar!

Jo, det GÅR att få barn att bli mindre kräsna och kinkiga vid matbordet! Det hävdar i alla fall kostrådgivaren Jenny-Lo Markström, som skrivit boken ”Matens resa genom superhjältevärlden” för att på ett lekfullt sätt lära barn om hur näringsrik mat ger kroppen superkrafter. Här ger hon sina bästa tips för att få barn att våga testa nya smaker.

Går en meny bestående av korv, köttbullar och plättar med sylt på repeat hemma vid middagsbordet? Det är inte ovanligt att barn – och särskilt yngre barn – har ett väldigt begränsat antal maträtter de kan tänka sig att äta och är allt annat än äventyrliga när det kommer till att testa nya smaker.

Så vad ska man som förälder göra – helt enkelt acceptera att barnens kosthållning består av fem barnmatsklassiker på rotation eller fortsätta truga med ingredienser barnen rynkar på näsan åt?

Nya smaker behöver testas gång på gång

Jenny-Lo Markström, diplomerad kostrådgivare och högskoleutbildad inom hälsovetenskap, är övertygad om att det går att få barn att äta mer varierat – men det krävs att man är tålmodig. Har man ett barn med selektiv ätstörning är förutsättningarna så klart annorlunda och då kan man behöva hjälp av en dietist.

FAKTA: SELEKTIV ÄTSTÖRNING

Selektiv ätstörning är vanligast hos barn, men kan förekomma i alla åldrar. Personen har då en stark motvilja mot olika typer av mat och dryck som upplevs som äckliga eller motbjudande. Färgen och temperaturen på maten kan också avgöra huruvida den går att äta eller inte.


Källa: 1177.se

– Många barn är kräsna i sin natur, det är en naturlig del av barnens utveckling och beror på att de ännu inte lärt sig om smak och konsistens. Det är en lång inlärningsprocess att lära sig äta och man får inte ge upp. 

Genom att servera olika typer av mat i små portioner kan man hjälpa barnen att börja utforska nya smaker, menar Jenny-Lo. Man kan till exempel bjuda på något man vet att barnet tycker om och lägga till något barnet ännu inte lärt sig uppskatta.
– Barn kan behöva prova en och samma smakpreferens upp till 20 gånger. Man ska aldrig tvinga dem att äta något, men heller inte ge upp. Satsa i stället på att väcka nyfikenhet och lust – när de får lära sig i sin egen takt och utan press kan barnen plötsligt börja gilla något de tidigare vägrade äta, säger hon.

Grönsaksstavar och färska bär är nyttiga och färgglada snacks som barn ofta gillar. Foto: S'Well / Unsplash

12 tips på nyttig mat att servera till barnen

• Mixa goda smoothies i olika färger: gröna, rosa, gula eller lila. Ett sugrör gör det extra roligt att dricka.

• Skär upp äppelklyftor och strö över kanel – ett perfekt mellanmål att äta i bilen eller på tåget.

• Grönsaksstavar är ofta populärt. Gurka, morot och paprika är enkelt att skära i stavar och kan doppas i hummus, avokadosås eller fetaoströra.

• Fruktsallad eller fruktspett känns festligt som mellis eller efterrätt och kan serveras med kokosgrädde smaksatt med vaniljpulver och lönnsirap.

• Dadlar i form av dadelbollar eller rullade i kanel eller kakao blir som ett nyttigare godis.

• Bananer kan bli till både nyttiga bananmuffins och bananpannkakor.

• Biffar gjorda på linser, bönor eller sötpotatis går ofta hem hos barn.

• Rödkål och spetskål är perfekta näringsrika grönsaker som är lätta att äta.
• Groddar är ofta omtyckta och kan vara spännande för barn att odla själva hemma i köket.

• Byt ut vanliga pastan mot pasta som innehåller bönor – det finns sorter där barnen inte känner så stor skillnad.

• Bjud på potatis i alla former – kokt, ugnsrostad eller skuren som klyftpotatis eller stavar med lite olivolja, salt och peppar. Bakpotatis och sötpotatis kan fyllas med goda röror och ätas med sked.

• Släta, mixade soppor kan vara ett enkelt sätt för barn att få i sig grönsaker och baljväxter utan att behöva tugga stora bitar.

Ibland kan barnet behöva se en och samma grönsak ett tiotal gånger innan de ens vågar prova, så där gäller det att tänka långsiktigt. I dag fick salladen stå orörd, men i morgon testar man igen.
– Det är heller inte kört att utveckla smakpreferenser hos äldre barn, det tar bara lite längre tid. Det gäller att lära om invanda mönster. Till sist får man ett brett spektrum av maträtter barnet kan tänka sig att äta, säger hon.

Barn äter för lite grönsaker

På kort sikt behöver man som förälder sällan oroa sig om ens barn äter ensidigt. Hjälper man barnet att lära sig äta olika smaker brukar det så småningom lösa sig. Man bör dock vara medveten om att ifall näringsfattiga livsmedel tar plats från frukt, grönsaker och annan näringsrik mat kan barnet kan gå miste om näringsämnen som behövs för att utvecklas på ett bra sätt. 

Genom att tidigt uppmuntra barn att äta nyttig mat lägger vi grunden för en hälsosam livsstil även senare i livet – och minskar därmed risken för bland annat hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2.

Vissa föräldrar har hittat knep för att ”lura i” barnen grönsaker, genom att till exempel blanda avokado i smoothies, mixa spenat i plättarna eller riva ner morötter i köttfärssåsen. Jenny-Lo tycker att det kan vara ett bra sätt att få barnen att våga testa nya smaker, när de liksom är inbyggda i något barnen redan gillar. Men hon tycker inte att man ska vara rädd för att berätta för barnen vad man blandat i och varför grönsaken är bra för kroppen.

Boken ”Matens resa genom superhjältevärlden” är skriven för att ge barn en ny förståelse för hur viktig kosten är för vår kropp. Foto: Privat

– Om man lurar i barnen grönsaker finns det risk att de tror att det är något jätteläskigt och då är chansen liten att de frivilligt väljer grönsaker. Då är det bättre att förklara för barnen att kroppen behöver grönsaker för att fungera, att det är något positivt som ger en superkrafter, säger Jenny-Lo, som skrivit barnboken ”Matens resa genom superhjältevärlden”, där barn får gå på en lekfull upptäcktsfärd inuti kroppen och se vad som händer där när de äter bra mat.

Balans bättre än förbud

Jenny-Lo tror inte heller på att förbjuda vissa typer av mat eller att skuldbelägga barnen för att de vill äta till exempel sötsaker. Istället bör man försöka hitta en balans, där det finns utrymme för saker som några godisbitar på lördagen och efterrätt vid restaurangbesök, eftersom basen i barnens kost består av hälsosam mat.

– Barn behöver lära sig om sin kropp och hur den fungerar, att kroppen och cellerna behöver näringsrik mat och goda bakterier för olika funktioner, säger hon. 

Det är också viktigt att som förälder vara en god förebild. Vill man inte att barnen ska leva på pommes frites och läsk bör man inte heller själv stoppa i sig en massa skräpmat, utan i stället visa barnen hur man fyller sin tallrik med nyttig mat. 

Matvanor tendera att smitta av sig, vilket man bland annat ser på förskolan och i skolmatsalen. Många föräldrar förundras över hur barn kan tänka sig att testa rätter på förskolan som de aldrig brukar gå med på att äta hemma.

– Jag tror att barnen blir nyfikna när de ser att andra barn testar. Sen har förskolorna ofta ett pedagogiskt tänk kring maten. Om barnen äter bättre på förskolan än hemma kan man fråga förskolan om de har något genomtänkt upplägg som man kan ta efter. Det är tryggt för barnet att ha samma rutiner, tipsar Jenny-Lo.

 

LÄS OCKSÅ: Hur nyttig är barnens mat? Vi har testat innehållet

LÄS OCKSÅ: Slipp matkrångel med lyhörd matning