Halvfabrikat? Ja, det kan faktiskt vara nyttigt och bra! Foto: Getty Images/iStockphoto

Halvfabrikat: Älskade vardagshjältar (bättre än många tror)

Halvfabrikat har fått lite dåligt rykte, men rätt komponerat är färdigköpta fiskpinnar, vegobiffar och köttbullar inte så dumt. Vi Föräldrars barndietist ger upprättelse till gamla och nya godingar.

Detta är en artikel från Vi Föräldrar

• Blodpudding

Ett prima sätt att tanka på järnförråden: en medeltjock skiva blodpudding motsvarar hela rekommenderade intaget av järn för ett barn i förskoleåldern.
Finns både med och utan socker, men sockerinnehållet är inga problem så länge barnets tänder borstas noga på morgonen och kvällen.
Det funkar utmärkt med mjölk eller vatten till blodpudding – att det måste vara juice till är bara en myt (däremot är det smart att äta något C-vitaminrikt till vegetarisk mat eftersom det hjälper kroppen att ta upp järnet där).

• Köttbullar

Tillsammans med makaroner och ärter blir köttbullar en klassiker som inte behöver skämmas för sig. Foto: Shutterstock

Tillsammans med makaroner och ärter blir köttbullar en klassiker som inte behöver skämmas för sig.
Läs på förpackningen om du vill ha högt köttinnehåll (det kan vara allt mellan 30 och 70 %) men kom ihåg att hemtrillade köttbullar inte heller består av 100 % kött, de blandas också ut (med potatis eller gryn), annars blir de för hårda.

• Vegobiffar eller falafel

Falafel – mums! Foto: Shutterstock

Ett knaprigt sätt att trolla in mer grönsaker i menyn. Välj gärna vegobiffar med inslag av bönor, ärter eller linser – det brukar betyda att de mättar och ger bra med näring.

• Quornbitar

Enkelt att steka och servera med exempelvis bulgur, potatismos, ris och färgglada plockgrönsaker. Produkter av soja och quorn innehåller bland annat protein, fibrer, zink och lite järn.

• Fiskpinnar

Fiskpinnar. Foto: Shutterstock

De panerade fiskbitarna må inte vara den bästa omega 3-källan men lite fisk är bättre än ingen fisk alls. Dessutom kan barn i förskoleåldern ha lättare att ta till sig panerad fisk än till exempel en fiskgryta, antagligen eftersom konsistensen och smaken är mer förutsägbar.
Paneringen suger upp en del fett, så välj gärna ett D-vitaminberikat flytande fett till stekningen för att optimera näringsinnehållet.
Servera med exempelvis potatis eller ris, grönsaker att plocka ur skålar och gräddfil med lite pepparrot för den som är ute efter lite mer smak.

• Fiskbullar

Lena och lätta att äta. Pröva gärna laxvarianterna också.
Visst, ren fisk innehåller mer näring, men fiskbullar ger också lite av varje. Och kanske kan de tjäna som inkörsport till mer avancerade fiskrätter med tiden!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av mama + hudvård från Emma S för 159 kr. Köp nu!