1 av 3: Så enkelt fixar du finaste pysslet och godaste pålägget
2 av 3: Det är så gott med groddar och skott – och nyttigt! Här får du veta hur du odlar egna hemma. Foto: Adobe Stock
3 av 3: Ät dem på smörgåsen, i sallader, wraps, wokrätter, grytor eller soppor, använd som topping eller mixa till en sås. Har du inte provat groddar och skott ännu så är det hög tid. Foto: Adobe Stock

Guide: Så lyckas du med nyttiga groddar och skott

Groddar och skott är både gott, populärt och extremt nyttigt.

Och det är dessutom billigt och enkelt att grodda och odla själv.

Så här gör du för att lyckas med det hemma!

Emmy Lundström

Att själv grodda frön, säd eller gryn blir allt mer populärt. Och det är inte konstigt då det är både lätt och ekonomiskt. Och vem vill inte ha egna färska och näringsrika grönsaker hemma?

Groddar och skott är dessutom extra nyttiga därför att innehållet i dem är så koncentrerat. De är sprängfyllda med vitaminer, mineraler, protein, enzymer, och andra livsviktiga näringsämnen. Äter man groddar sägs det också att man kan öka på sitt fullständiga näringsintag med 300 procent!

Ät dem på smörgåsen, i sallader, wraps, wokrätter, grytor eller soppor, använd som topping eller mixa till en sås. Har du inte provat groddar och skott ännu så är det hög tid.

Hur groddar man då? Jo, så här enkelt är det: 

Du behöver en glasburk, tråg eller skål, en sil, en bomullsduk eller plastfolie, samt en gummisnodd. Det finns också särskilda groddburkar att köpa.
1. Skölj groddfröna i en sil och fyll sedan glasburken till hälften.
2. Täck med vatten så att det går en bit över groddfröna då de ska svälla.
3. Lägg därefter en tunn bomullsduk eller plastfolie (som du pickar hål i) över burken. Låt allt stå i minst tolv timmar.
4. Häll bort vattnet och skölj groddfröna noggrant i en sil. Se till att allt vatten rinner bort.
5. Lägg de väl avrunna groddfröna i burken igen och täck åter med bomullsduken eller plastfolien. Fäst den med en gummisnodd.
6. Nu ska du skölja groddarna noggrant varje morgon och kväll, och låta dem rinna av väl, innan du stoppar in dem på samma sätt i burken igen. Håll på så till dess att de har fått några millimeter långa svansar.
7. Det ska ta ungefär två till tre dagar innan svansen börjar sticka fram. Det är värmen i rummet som avgör hur lång tid det tar vilket betyder att det går snabbare på sommaren.
8. När de är färdiga ska du förvara dem i en glasburk med lock i kylskåpet i cirka 3-4 dagar. 

Alfalfagroddar är nyttiga och goda groddar du enkelt groddar själv. Foto: Adobe Stock

Tips på frön du kan grodda:

Odla alfalfagroddar

Är bra för blodet och anses kunna sänka blodtryck samt kolesterol. Dessutom sägs de motverka gaser. De innehåller mineraler, proteiner, C-vitamin, B-vitamin och E-vitamin. Ställ gärna fram alfalfagroddarna i fönstret i slutet av groddningen, till exempel sista dagen. Då bildas klorofyll och groddarna får fin grön färg. Samtidigt ökar innehållet av antioxidanter som betakaroten och flavonoider.

Grodda bockhornsklöver

Har länge använts i Indien och Kina för att behandla artrit, astma, matsmältningsproblem och hudproblem. I studier har man sett positiv effekt på diabetes, kolesterol, och mjölkproduktionen hos ammande kvinnor. De har en kryddig och pikant smak, men får de gro för länge kan de bli beska.

Groddade kikärtor

Till skillnad från fröet innehåller kikärtsgroddar C-vitamin. De har en lite nötig smak och är rika på protein, mineraler och kostfiber. De måste kokas fem minuter innan man äter dem, annars kan man få magknip.

Quinoagroddar

Quinoa är mycket lättgroddad och omtyckt. Den har ett högt näringsvärde med nyttiga fettsyror, kostfiber, bra proteiner, samt mineraler och vitaminer. Dess magnesium anses vara bra för blodkärlen och hjärthälsan. Passar jättebra som bas i sallader.

Linsgroddar

Linser innehåller protein, mineral och kostfiber. Oskalade linser går jättebra att grodda, men inte skalade eller splittade linser. Med sin milda, nötaktiga smak passar de bra i soppor, grytor och sallader, även potatissallad.

Grodda solrosfrön

De bryter ner fetter mycket effektivt och förbättrar matsmältningen. Innehåller lecitin, vitamin A, B, C och E samt mineralerna kalcium, järn, magnesium, niacin, fosfor och kalium.

Mungböngroddar

En enkel nybörjargrodd som går snabbt att grodda. Den innehåller fibrer, c-, d-, e- samt vitamin b17. Dessutom är de rika på järn och zink. De är vanliga i det kinesiska köket.

Odla bovetegroddar

Bovete är förknippat med en förbättring av kolesterol, blodsocker och blodtryck. Du kan till exempel ha dem i smoothies, raw food-kakor eller raw food-biffar och sallader.

Sojaböngroddar

Förutom att de är fiberrika innehåller de en hög halt av högvärdigt protein och fleromättat fett. De ska dock inte ätas råa utan måste koka fem minuter innan man äter dem.

Groddar och skott är gott på smörgåsen, i sallader, wraps, wokrätter, grytor eller soppor, använd som topping eller mixa till en sås. Foto: Adobe Stock

Hur odlar man skott då? Så här gör du med jord – eller bara vatten:

Skott är groddar som fått chansen att rota sig. Genom att låta groddarna ligga kvar på samma plats en tid kommer skotten till sist skjuta upp. Till skillnad från groddar klipper man ner det som vuxit och äter bara stjälken och bladen från skott. 

I de allra flesta fall behöver du bara ett ark med hushållspapper, en tallrik eller en form med en liten kant och vatten för att få fart på skotten.

1. Skölj fröna i en sil.
2. Blötlägg fröna om det behövs. För större frön, som bönor och korn kan du behöva ha dem i blöt ett dygn, men mindre frön som rädis och broccoli behöver bara 8-12 timmar. Trots att ärtan är större behöver den bara, som de mindre fröerna, 8 timmars blötläggning.
3. Sprid ut fröna på en tallrik med kant med ett ark lätt fuktigt hushållspapper i botten, alternativt ovanpå ett tre centimeter tjockt lager jord. De ska ligga tätt ihop, annars kommer för mycket luft in och fröna skrumpnar.
4. De första dygnen är mest kritiska när det kommer till bevattning. Fröna får inte torka ut, så ett tips är att ha en sprayflaska bredvid och spreja lite vatten ganska ofta, men vattna inte med rinnande vatten.
5. Täck över med lite plastfolie med några små hål i eller en handduk den första tiden för att skapa ett växthusklimat.
6. När groddar utvecklats till en form av matta tar du bort handduken, men vänta in i det sista för bästa resultat.
7. När rotmattan bildats ska du se till att de får bra med dagsljus och du kan skölja med rinnande kranvatten en gång om dagen. Se bara till att hälla ut överflödet av vatten efter varje sköljning.
8. När de vuxit i 4-12 dagar, beroende på sort, och blad utvecklats är det bara att skörda och njuta!

Foto: Adobe Stock

Tips på goda skott:

Klassikern smörgåskrasse

Krassen är kanske det mest klassiska skottet i hemmet. Den behöver egentligen inte blötläggas, utan kan efter sköljning strös direkt på hushållspapper. Har en lätt kryddig smak och fungerar utmärkt på ostmackan eller som topping på pastarätter. 

Snackvänliga ärtskott

De här skotten tar lite längre tid en många andra, ofta runt två veckor, men det är värt tiden. De gula ärtorna behöver blötläggas i ett dygn innan de odlas, och de trivs bäst lätt nedtryckta i ett lager jord. Resultatet blir krispiga och lite söta skott som är fantastiskt att ha i sommarsalladen eller vid sidan av nästan vilken maträtt som helst. Det är heller inte så dumt att bara gå runt och småsmaska på skotten som de är.

Broccoliskott – kroppens hjälte

Broccoliskotten innehåller mängder av antioxidanten sulforafan, som faktiskt hjälper till att försvara kroppen mot cancer. De behöver bara blötläggas väldigt kort tid och har snabbt växande skott. Redan efter fem dygn kan det finnas chans att skörda skotten med tydlig kålsmak.

Skott av färgglad rädisa 

Här går det undan! Rädise-skotten behöver inte blötläggas och går att skörda redan efter fyra-fem dygn. De olika frövarianterna kan ge dig både rosa, lila och gröna skott. Fantastiskt skott för att smycka salladen med. Under den första tiden utvecklar skotten små rottrådar som lätt misstas för mögel, men det är det alltså inte.

Senapsskott – för den kryddvänlige

Senapsskott är kanske det skott här i listan med mest smak. En tydlig pepprig ton som smakar underbart på en skinkmacka eller i olika grytor för att få upp smaken. Funkar också utmärkt på korven när senapen i kylskåpet tagit slut. Fröna behöver inte nödvändigtvis sköljas och efter en knapp vecka kan du skörda.

Pysseltips! Odla krasse och chiafrön i äggskal – så här fint blir det

Sätt äggskal i en äggkartong och börja odla i dem – det är både gott och snyggt. Foto: Emmy Lundström

Ägg är gott och äggskal går det att göra massor av. Här är en supergullig idé som blir fin att ha framme i köket – använd äggskal för att odla smarriga och näringsrika skott. Perfekt att sprinkla över ost-mackan! 

Du behöver: Ägg, bomull, en blomspruta, frön från krasse och chia. 

Gör så här: Knäck äggen försiktigt och skölj ur skalen. Lägg bomullstussar i äggskalen och fukta sedan bomullen. Lägg i frön och duscha dem med blomsprutan med vatten. Ställ ljust och håll fröna fuktiga. Efter 5-7 dagar är skotten färdiga att äta.

Se även: Tre tips till dig som vill börja odla din egen mat