ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Leva & bo>Trädgård>Odla

Publicerad 17 feb 2016 14.32

Guide: Så lyckas du med nyttiga groddar

<span>Det är så gott med groddar - så gör du för att grodda egna hemma!</span>

Det är så gott med groddar - så gör du för att grodda egna hemma!

1/3

Dessutom är det extremt nyttigt.

Dessutom är det extremt nyttigt.

2/3

Foto: Fotolia

Ät dem på smörgåsen, i sallader, wraps, wokrätter, grytor eller soppor, använd som topping eller mixa till en sås. Har du inte provat groddar och skott ännu så är det hög tid.

Ät dem på smörgåsen, i sallader, wraps, wokrätter, grytor eller soppor, använd som topping eller mixa till en sås. Har du inte provat groddar och skott ännu så är det hög tid.

3/3

Foto: GETTY IMAGES

Groddar är både gott, populärt och extremt nyttigt.

Och det är dessutom billigt och enkelt att grodda själv.

Så här gör du för att lyckas med dina groddar hemma!

Att själv grodda frön, säd eller gryn blir allt mer populärt. Och det är inte konstigt då det är både lätt och ekonomiskt. Och vem vill inte ha egna färska och näringsrika grönsaker hemma?

Groddar är dessutom extra nyttiga därför att innehållet i dem är så koncentrerat. De är sprängfyllda med vitaminer, mineraler, protein, enzymer, och andra livsviktiga näringsämnen. Äter man groddar sägs det också att man kan öka på sitt fullständiga näringsintag med 300 procent!

Ät dem på smörgåsen, i sallader, wraps, wokrätter, grytor eller soppor, använd som topping eller mixa till en sås. Har du inte provat groddar och skott ännu så är det hög tid.

 

LÄS OCKSÅ: Bikarbonat – 11 smarta saker du kan använda det till!

Här får du en groddguide samt beskrivning hur du går tillväga:

Allt du behöver är: en glasburk, en sil, en bomullsduk eller plastfolie, samt en gummisnodd. Det finns också särskilda groddburkar att köpa.

1. Skölj groddfröna i en sil och fyll sedan glasburken till hälften.

2. Täck med vatten så att det går en bit över groddfröna då de ska svälla.

3. Lägg därefter en tunn bomullsduk eller plastfolie (som du pickar hål i) över burken. Låt allt stå i minst tolv timmar.

4. Häll bort vattnet och skölj groddfröna noggrant i en sil. Se till att allt vatten rinner bort.

5. Lägg de väl avrunna groddfröna i burken igen och täck åter med bomullsduken eller plastfolien. Fäst den med en gummisnodd.

6. Nu ska du skölja groddarna noggrant varje morgon och kväll, och låta dem rinna av väl, innan du stoppar in dem på samma sätt i burken igen. Håll på så till dess att de har fått några millimeter långa svansar.

7. Det ska ta ungefär två till tre dagar innan svansen börjar sticka fram. Det är värmen i rummet som avgör hur lång tid det tar vilket betyder att det går snabbare på sommaren.

8. När de är färdiga ska du förvara dem i en glasburk med lock i kylskåpet i cirka 3-4 dagar. Lycka till!

 

 

LÄS OCKSÅ: Gör en god vegomacka med groddar

9 frön du kan grodda:

Alfalfagroddar

Är bra för blodet och anses kunna sänka blodtryck samt kolesterol. Dessutom sägs de motverka gaser. De innehåller mineraler, proteiner, C-vitamin, B-vitamin och E-vitamin. Ställ gärna fram alfalfagroddarna i fönstret i slutet av groddningen, till exempel sista dagen. Då bildas klorofyll och groddarna får fin grön färg. Samtidigt ökar innehållet av antioxidanter som betakaroten och flavonoider.

Bockhornsklövergroddar

Har länge använts i Indien och Kina för att behandla artrit, astma, matsmältningsproblem och hudproblem. I studier har man sett positiv effekt på diabetes, kolesterol, och mjölkproduktionen hos ammande kvinnor. De har en kryddig och pikant smak, men får de gro för länge kan de bli beska.

 

Kikärtsgroddar

Till skillnad från fröet innehåller kikärtsgroddar C-vitamin. De har en lite nötig smak och är rika på protein, mineraler och kostfiber. De måste kokas fem minuter innan man äter dem, annars kan man få magknip.

Quinoagroddar

Quinoa är mycket lättgroddad och omtyckt. Den har ett högt näringsvärde med nyttiga fettsyror, kostfiber, bra proteiner, samt mineraler och vitaminer. Dess magnesium anses vara bra för blodkärlen och hjärthälsan. Passar jättebra som bas i sallader.

 

LÄS OCKSÅ: Så sköter du om din pelargon, hortenisa och 8 andra krukväxter

Linsgroddar

Linser innehåller protein, mineral och kostfiber. Oskalade linser går jättebra att grodda, men inte skalade eller splittade linser. Med sin milda, nötaktiga smak passar de bra i soppor, grytor och sallader, även potatissallad.

Solrosfrögroddar

De bryter ner fetter mycket effektivt och förbättrar matsmältningen. Innehåller lecitin, vitamin A, B, C och E samt mineralerna kalcium, järn, magnesium, niacin, fosfor och kalium.

 

Mungböngroddar

En enkel nybörjargrodd som går snabbt att grodda. Den innehåller fibrer, c-, d-, e- samt vitamin b17. Dessutom är de rika på järn och zink. De är vanliga i det kinesiska köket.

Bovetegroddar

Bovete är förknippat med en förbättring av kolesterol, blodsocker och blodtryck. Du kan till exempel ha dem i smoothies, raw food-kakor eller raw food-biffar och sallader.

Sojaböngroddar

Förutom att de är fiberrika innehåller de en hög halt av högvärdigt protein och fleromättat fett. De måste dock koka fem minuter innan man äter dem.

 

LÄS OCKSÅ:

 

Källor: Biofood.se, Arla.se, Tidningenhälsa.se, Ica.se, Sund.nu, Grogården.se

ANNONS Odla.nu
Odla - false

Relaterat