ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Tjäna pengar på din blogg – bästa tipsen

Något som utmärkte de kvinnliga bloggare Annakarin Nyberg följde var att de har hjälpt varandra framåt och varit generösa med råd och tips. Här Underbara Clara och Fyra årstider.

Något som utmärkte de kvinnliga bloggare Annakarin Nyberg följde var att de har hjälpt varandra framåt och varit generösa med råd och tips. Här Underbara Clara och Fyra årstider.

1/1

Tjäna pengar på din blogg – bästa tipsen

För många låter det som en dröm att kunna tjäna pengar på att blogga om sitt liv, inredning och matlagning.

Vi har pratat med några bloggare som i dag lever på sina bloggar. Här ger de sina bästa tips på hur du tar din blogg från hobby till business.

För knappt tio år sedan var det få som ens visste vad en blogg var. I dag har blogg­fenomenet sakta men säkert professionaliserats. Bloggar som Underbara Clara, Fyra årstider och House of Philia har ­tusentals läsare och personerna bakom kan i dag leva på sina bloggar.

Men hur gjorde de? Annakarin Nyberg, internetforskare och författare, har skrivit boken "Digitalt entreprenörskap". Där har hon sedan 2007 och fram till i dag följt hundratals bloggare varav åtta har granskats närmre. Boken föddes ur en irritation på att bloggvärlden mestadels beskrevs som ytlig.

– Jag tröttnade på de ensidiga analyserna av bloggosfären och gick bakom vad som ofta beskrevs som kvinnors kackel. Jag såg att människor växer och utforskar vem de är. Som internet­forskare kunde jag även se att det skapades förutsättningar för företagande bland de kvinnor jag följde, säger hon.

Kvinnor hjälper varandra

Något som utmärkte de kvinnliga bloggare Annakarin Nyberg följde var att de har hjälpt varandra framåt och varit generösa med råd och tips.

– De kvinnor jag har analyserat har varit duktiga på att bygga starka nätverk där man har utbytt kunskaper och erfarenheter. Det är rätt uppfriskande att se exempel på hur kvinnor hjälps åt att bli bättre tillsammans. Annars får vi lära oss att kvinnor hugger varandra i ryggen.

En av nycklarna till att lyckas i blogg­världen är, enligt Annkarin Nyberg, att ta det man gör på större allvar, bland annat genom att analysera vilka som läser ens blogg.

– Genom de kommentarer läsare ger kan man lära känna och beskriva sin målgrupp relativt detaljerat. Har man också många läsare har man i och med det fina argumentet om man vill säja annonser.

Clara: "Våga nischa dig"

Clara Lidström, som driver en av Sveriges största bloggar Underbara Clara med 200 000 unika läsare i månaden, tycker att man ska våga nischa sig. Man måste inte nödvändigtvis ha hundra­tusentals läsare för att kunna tjäna pengar. En smal blogg som vänder sig till en specifik målgrupp kan vara bra mycket mer intressant för en potentiell annonsör än en stor blogg.

Samtidigt tycker hon att det är viktigt att tänka ett steg vidare än att bara sälja annonsplatser. Själv har hon gjort redaktionella samarbeten med Norrmejerier och Boråstapeter till sin blogg.

– Man måste ha ganska många läsare för att det ska löna sig att bara sälja annonser. En bloggare som har en tiondel av mina läsare kanske kan ta ut några hundralappar för en annonsplats. Det kan man inte leva på. Jag tror man måste försöka hitta långvariga samarbeten med företag, säger Clara Lidström.

Relaterat