EXPRESSEN.SE

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.

Läs mer

Stort test: Så bra är de billigaste elcyklarna

Testfakta har tillsammans med NAF (Norska Automobilförbundet) genomfört ett laboratorietest av sex billigare elcyklar.

Foto: Testfakta

1 av 3

Batteriets räckvidd mättes bland annat i ett praktiskt cykeltest.

Foto: Stefan Ernst

2 av 3

Cyklarnas köregenskaper utvärderades. Bland annat hur de är att start, stanna och manövrera.

Foto: Stefan Ernst

3 av 3

Hälften av elcyklarna går för snabbt och vissa har riktigt dåliga köregenskaper. Men det finns ändå ett par prisvärda alternativ, visar Testfaktas test av billigare elcyklar under 12 000 kronor. 

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Med tanke på den borttagna elcykelpremien är det nog många som letar efter lite billigare elcyklar. Testfakta har jämfört sex modeller mellan 7 000 och 12 000 kronor. 

Testet visar att man i stort sett får vad man betalar för – kortare räckvidd, sämre köregenskaper och lägre kvalitet jämfört med de dyrare cyklar vi jämförde i fjol. 

– De här cyklarna beter sig annorlunda. Att ställa in supporten är som att ange hur fort cykeln ska gå. Med mer avancerade elcyklar har du en tydligare relation mellan motorns driv och hur mycket kraft du själv trampar med, säger Hannes Brändlein, testledare vid det tyska laboratoriet Velotech.

Överskrider lagkravet för hastighetsgräns

Hälften av de testade cyklarna går dessutom så fort att de egentligen inte får säljas. Värst är cykeln från XXL som ger assistans upp till 35 kilometer i timmen vilket är hela 10 kilometer över lagkraven. Lifebike assisterar upp till 30 kilometer i timmen och Biltema upp till 28 kilometer i timmen, vilket är precis över gränsen om man räknar in de tio procent i felmarginal som standarden accepterar. 

När Testfakta kontaktar XXL och Lifebike uppger båda företagen att deras cyklar är testade och godkända. Båda förklarar resultaten med att hastigheten på de cyklar som skickades in till testet inte hade hunnit justeras ordentligt. 

– Den cykel vi skickade in till testet har sannolikt blivit levererad med en kontrollinställning anpassad för den amerikanska marknaden där elcyklar får assistera upp till cirka 32 kilometer i timmen, säger Are Enghagen, inköpare på XXL. 

Huruvida detta stämmer är inget Testfakta kan kontrollera och vi kan endast bedöma de exemplar som testats. Alla företag som skickat in cyklar till testet har garanterat att produkterna är helt identiska med de som når konsument. De cyklar som går för snabbt har därför fått ordentliga avdrag i delbetyget ”konstruktion och säkerhet”. 

Foto: Istock

Elcyklar med bäst och sämst räckvidd och köregenskaper

Högst totalbetyg får i stället cyklarna från Jula och Clas Ohlson. Cykeln från Jula, för endast 7 000 kronor, har en helt okej räckvidd och är både lättstyrd och stabil, även på skumpiga vägar. Precis som de flesta andra cyklar i testet får den dock anmärkningar på konstruktionen. Det är svårt att avläsa displayen, cykelstödet skramlar under färd och framgaffeln sviktar vid kraftiga inbromsningar. 

Sämst köregenskaper har ändå Biltema och Aspenäs från Intersport som båda vobblar och kränger kraftigt, särskilt i högre hastigheter. Biltemas cykel har dessutom en dålig dämpning bak, vilket gjorde att pakethållaren lossnade under det praktiska testet och endast hängde kvar i elsladden.

Aspenäs å andra sidan har problem med motorsystemet. En svag motor i kombination med för lågt motordriv vid start gör det extra svårt att starta i uppförsbacke. Och när man ökar på drivet riskerar motorn att lägga av, vilket den gjorde vid flera tillfällen under testet.  

Sammanfattningsvis kan man alltså konstatera att det finns en hel del att anmärka på när det gäller kategorin billiga elcyklar. Men något som producenterna glädjande nog verkar ha jobbat med är bromsarna. När Testfakta testade liknande elcyklar 2016 fick fem av sex modeller underkänt på bromsarna. I år klarar sig alla utan problem. 

LÄS MER: Stort test av trådlösa hörlurar – de har bästa ljudet

Elcyklar i test – 6 billiga damcyklar:

Jula Kayoba E-legance – Lättstyrd och okej räckvidd

Cirkapris: 7 000 kronor
Totalbetyg (1-10): 6,8
Kommentar: Lättstyrd och stabil men framgaffeln sviktar vid hård inbromsning. Okej räckvidd. 

Fakta från tillverkare
Cykelns vikt / maxvikt, förare + cykel (kg): 21,7 / 130
Typ av bromsar: Fotbroms, fälgbroms fram
Motorns placering: Framhjulet
Antal växlar: 3
Batterikapacitet (Ah): 10,4

Utvalda mätvärden från testet
Uppmätt räckvidd, praktiskt test (km): 51
Maxvikt som sämsta bromsen klarar (kg): 161
Uppmätt maxhastighet med elassistans*: 26 km/h

Köregenskaper:
Lättstyrd och stabil, även på skumpig väg. Bra dämpning.
Framgaffel sviktar vid kraftig inbromsning. Avstånd mellan styre och sadel är väl kort. Cykelstödet skramlar. 

Clas Ohlson Asaklitt City 31-9781 – Okej köregenskaper och räckvidd

Cirkapris: 10 000 kronor
Totalbetyg (1-10): 6,8
Kommentar: Okej köregenskaper och okej räckvidd. Sämre bromskraft vid vått underlag.

Fakta från tillverkare
Cykelns vikt / maxvikt, förare + cykel (kg): 25,6 / 146
Typ av bromsar: Fotbroms, fälgbroms fram och bak
Motorns placering: Framhjulet
Antal växlar: 7
Batterikapacitet (Ah): 11

Utvalda mätvärden från testet
Uppmätt räckvidd, praktiskt test (km): 49
Maxvikt som sämsta bromsen klarar (kg): 155
Uppmätt maxhastighet med elassistans*: 26 km/h

Köregenskaper:
Bra och stabil förutom på skumpig väg. Stabil vid kraftig inbromsning. Bekväma handtag.
Svag motor gör det svårt att starta i uppförsbacke. Hård sadel. Pakethållaren skramlar.

Intersport Aspenäs Eldenäs – Dåliga köregenskaper, okej räckvidd

Cirkapris: 11 000 kronor
Totalbetyg (1-10): 5,8
Kommentar: Dåliga köregenskaper – svårstyrd och vobblar mycket. Okej räckvidd.

Fakta från tillverkare
Cykelns vikt / maxvikt, förare + cykel (kg): 24,9 / i.u.
Typ av bromsar: Fotbroms, fälgbroms fram och bak
Motorns placering: Framhjulet
Antal växlar: 3
Batterikapacitet (Ah): 10,4

Utvalda mätvärden från testet
Uppmätt räckvidd, praktiskt test (km): 51
Maxvikt som sämsta bromsen klarar (kg): 138
Uppmätt maxhastighet med elassistans*: 26 km/h

Köregenskaper:
Bekväm sadel och handtag.
Svårstyrd och vobblar mycket. Lågt motordriv vid start och svag motor gör det svårt att starta i uppförsbacke. Motorsystemet lägger av vid högt vridmoment.

Lifebike Comfort G7 – Lättstyrd och stabil

ANNONS: Rabatt på denna elcykel just nu hos hälsoshopen Happy Green (EXTERN LÄNK)

Cirkapris: 12 000 kronor
Totalbetyg (1-10): 5,8
Kommentar: Lättstyrd och stabil. Sämre konstruktion. Handtag lösa vid vattentest. Ger assist långt över lagkraven. 

Fakta från tillverkare
Cykelns vikt / maxvikt, förare + cykel (kg): 25,4 / i.u.
Typ av bromsar: Skivbromsar fram och bak
Motorns placering: Bakhjulet
Antal växlar: 7
Batterikapacitet (Ah): 11

Utvalda mätvärden från testet
Uppmätt räckvidd, praktiskt test (km): 53
Maxvikt som sämsta bromsen klarar (kg): 190
Uppmätt maxhastighet med elassistans*: 30 km/h 

Köregenskaper:
Stabil inbromsning. Lättstyrd och stabil, även på skumpig väg. Bekväma handtag. Bra balans på elassisten från start till stopp.
Svag motor gör det svårt att starta i uppförsbacke. Växlarna krånglar ibland. Skramlande ljud från flera delar av cykeln. Cykelstödet började lossna och ringklockan föll av vid testcykling. Hård sadel. 

Biltema E-Comfort – Okej räckvidd, dåliga köregenskaper

Cirkapris: 9 000 kronor
Totalbetyg (1-10): 5,6
Kommentar: Okej räckvidd. Dåliga köregenskaper – vobblar mycket och dålig dämpning bak. Ger assist strax över lagkraven.

Fakta från tillverkare
Cykelns vikt / maxvikt, förare + cykel (kg): 23,6 / 120
Typ av bromsar: Fotbroms, fälgbroms fram
Motorns placering: Framhjulet
Antal växlar: 7
Batterikapacitet (Ah): 10,2

Utvalda mätvärden från testet
Uppmätt räckvidd, praktiskt test (km): 46
Maxvikt som sämsta bromsen klarar (kg): 169
Uppmätt maxhastighet med elassistans*: 28 km/h 

Köregenskaper:
Lättstyrd och bekväma handtag.
Vobblar kraftigt och dålig dämpning bak. Lätt att bakhjulet sladdar vid kraftig inbromsning. Hård sadel. Svag motor gör det svårt att starta i uppförsbacke. 

XXL Energy Touring 19 EU – Bra köregenskaper, kortast räckvidd

Cirkapris: 10 000 kronor
Totalbetyg (1-10): 5,6
Kommentar: Bra köregenskaper och klart bäst bromsar. Kortast räckvidd. Ger assist långt över lagkraven. 

Fakta från tillverkare
Cykelns vikt / maxvikt, förare + cykel (kg): 21,8 / 127
Typ av bromsar: Skivbromsar fram och bak
Motorns placering: Skivbromsar fram och bak
Antal växlar: 7
Batterikapacitet (Ah): 10

Utvalda mätvärden från testet
Uppmätt räckvidd, praktiskt test (km): 42
Maxvikt som sämsta bromsen klarar (kg): 228
Uppmätt maxhastighet med elassistans*: 35 km/h 

Köregenskaper:
Stabil och bra grepp vid kraftig inbromsning. Lättstyrd.  Bekväm sadel och bekväma handtag.
Svag motor gör det svårt att starta i uppförsbacke. Sämre grepp i lösare terräng. Ringklockan låter på skumpig väg. 

* Får ej överstiga 25 km/h (+10%)

LÄS MER: Bli en grillmästare: Här är säsongens bästa gasolgrill

Fakta om testet

Testfakta har tillsammans med NAF (Norska Automobilförbundet) genomfört ett laboratorietest av billigare elcyklar. Cyklarna har testats på det tyska laboratoriet Velotech som är specialiserade på certifiering och testning av cyklar. 

 

Batteriets räckvidd: 

Batteriets räckvidd mättes dels genom ett praktiskt test där en testingenjör mätte upp cyklarnas körsträcka per laddning.  Räckvidden mättes också på laboratoriets testramp med belastning motsvarande en person som väger 90 kg. Detta test utfördes både med 6 % motlut och 100 W pedalkraft samt på plan yta och 70 W pedalkraft. Testerna gjordes med maximal el-assistans. 

 

Bromsar: 

Cyklarnas bromskraft testades i laboratoriets testramp på både torrt och vått underlag i enlighet med den officiella standarden. Bromsarna har aktiverats med krafter upp till 180 Newton för handbromsarna och 350 Newton för fotbromsarna. Därefter bestämdes den maximala vikt (cykel + förare + last) som cyklarna klarar med godkänd bromsverkan. Maxvikten beräknades utifrån varje cykels svagaste broms, precis som i den officiella standarden.  Det är i relation till denna maxvikt som cyklarnas bromsar betygsatts. 

 

Köregenskaper:

Laboratoriet genomförde praktiska tester med cyklarna och bedömde saker som: 

Elmotorns styrka och smidighet vid start och stopp.

Kraftig inbromsning och start i motlut. 

Balans, manövrering och växling.

Om cykeln har tendens att vobbla 

Laboratoriet mätte även det mekaniska motståndet, det vill säga hur mycket av trampkraften som går förlorad innan den når bakhjulet. 

Konstruktion och säkerhet: 

Laboratoriet har mätt till vilken hastighet som motorn ger assistans. Denna får ej överstiga 25 km/h (+ 10 %). För hög hastighet har gett poängavdrag.

Laboratoriet testade cykelns vattentålighet genom att spruta ned cykeln med vattenslang under fem minuter. Efter 15 minuters torktid undersökte man cykeln och noterade om någon display eller annan komponent hade påverkats.

Utöver detta gjordes en bedömning av den allmänna kvaliteten på cykeln och dess delar. 

LÄS MER: STORT TEST: Här är bästa espressomaskinen

LÄS MER: Stor guide: Så väljer du rätt gräsklippare – 11 modeller

Av Martin Hansson/Testfakta