Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa leva i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
”Flatrich pinkish” och ”Flatrich blueish” - två coola strutsar i olika färgtoner som promenerar förbi berömda Flatiron building i New York.
”Flatrich pinkish” och ”Flatrich blueish” - två coola strutsar i olika färgtoner som promenerar förbi berömda Flatiron building i New York.
”Flatrich pinkish” och ”Flatrich blueish” - två coola strutsar i olika färgtoner som promenerar förbi berömda Flatiron building i New York.
”Flatrich blueish” av Lars Tunebo.
”Flatrich blueish” av Lars Tunebo.
”Flatrich blueish” av Lars Tunebo.
Lars Tunebo bor i Göteborg. Innan han  blev konstnär arbetade han band annat som modell i Milano.
Lars Tunebo bor i Göteborg. Innan han  blev konstnär arbetade han band annat som modell i Milano.
Lars Tunebo bor i Göteborg. Innan han  blev konstnär arbetade han band annat som modell i Milano.
1 AV 3
”Flatrich pinkish” och ”Flatrich blueish” - två coola strutsar i olika färgtoner som promenerar förbi berömda Flatiron building i New York.
2 AV 3
”Flatrich blueish” av Lars Tunebo.
3 AV 3
Lars Tunebo bor i Göteborg. Innan han blev konstnär arbetade han band annat som modell i Milano.

Strutsar och skyskrapor - se exotiska djuren i citymiljö

Konstnären Lars Tunebo målar djur i ovanliga citymiljöer. Han skapar sina verk i en helt egen mix av analoga och digitala tekniker. 

- Jag ser mig som en idéspruta som gillar att hitta nya infallsvinklar. 

Lars Tunebo är född på västkusten, norr om Göteborg. Efter gymnasiet började han jobba hos en arkitekt i Los Angeles, blev upptäckt som modell och drog till Milano där han jobbade med bland andra tv-stjärnan Pontus Gårdinger som också var fotomodell. Han tröttnade, kom tillbaka till Sverige utan några större framtidsplaner men han hade alltid varit kreativ och intresserad av konst och design.

ANNONS: Se Lars Tunebos djur i oväntade miljöer! (EXTERN LÄNK)

”Flatrich pinkish” av Lars Tunebo. När han började göra djur i citymiljöer var det för en djurrättsorganisation.

Bestämde sig för att bli konstnär

– Jag bestämde mig helt enkelt, “nu ska jag bli konstnär.” 

Ganska snart hade han sin första utställning där han sålde alla sina verk på en timme.

– Det är trettio år sen och sen dess har jag försörjt mig som konstnär. Idag gör jag vad jag vill, säger han.

I stället för formell konstutbildning skaffade sig Lars Tunebo tidigt en mentor. De besökte gallerier, utställningar, tog in så mycket konst de kunde.

– Jag är inte skolad men har sett otroligt mycket konst. 

”High in New York, blue - limited edition” av Lars Tunebo.

Konstnärlig idéspruta

Hans största konstnärliga förebild är Jean-Michel Basquiat, den amerikanske konstnären som slog igenom som graffitimålare, var ihop med Madonna och blev en av landets mest kända konstnärer innan han dog av en överdos heroin, bara 27 år gammal. 

Lars Tunebos kreativitet har tagit sig många konstnärliga uttryck. Han har arbetat med glas, brons, trä, målat och fotograferat. Han arbetar mycket med så kallad trompe-l´oeil-teknik, där motiven upplevs som tredimensionella. Han slog igenom med en serie med målningar gjorda med airbrush-teknik och har målat med penslar och kreditkort. Han är inte rädd för att hitta på nya saker.

– Konstnärligt ser jag mig som en idéspruta. Jag gillar att hitta nya infallsvinklar. Du måste göra din grej, det säger jag till alla unga konststudenter som jag möter. 

I serien med vilda djur i citymiljöer har han arbetat mycket med djupet och det tredimensionella i bilderna. Motiven med hotade djur kom från början till för en djurrättsorganisation.

– För mig är bilderna ett sätt att visa att man kan sätta djuren på väggen i stället för att skjuta dem och stoppa upp dem.

”At the catwalk” av Lars Tunebo. Idén till den logoprydda hunden fick Lars Tunebo på en konstmässa i Milano.
”At the catwalk” av Lars Tunebo. Idén till den logoprydda hunden fick Lars Tunebo på en konstmässa i Milano.
”At the catwalk” av Lars Tunebo. Idén till den logoprydda hunden fick Lars Tunebo på en konstmässa i Milano.
”High in New York, green - limited edition” av Lars Tunebo.
”High in New York, green - limited edition” av Lars Tunebo.
”High in New York, green - limited edition” av Lars Tunebo.
1 AV 2
”At the catwalk” av Lars Tunebo. Idén till den logoprydda hunden fick Lars Tunebo på en konstmässa i Milano.
2 AV 2
”High in New York, green - limited edition” av Lars Tunebo.

ANNONS: Se Lars Tunebos djur i oväntade miljöer! (EXTERN LÄNK)

Skapar vintagekänsla

I bilderna har han blandat eget fotografi med andras bilder. Han arbetar i photoshop, ofta har han upp till tio-tolv olika transparenta lager i bilderna innan han är nöjd.

– Det är bara djuren och stadsmiljöerna som är icketransparenta. Sen jobbar jag med flera lager som bara är raspiga, repiga och slitna för att få den rätta vintagekänslan i bilden.

Han har en mapp i datorn som heter “scratch”, där ligger hundratals med repiga ytor som han använder för att få rätt patina. 

Ofta avslutar Lars Tunebo med att handkolorera bilderna men han arbetar också med pigment print och screentryck, seriegrafi.

– Ofta finns det en story bakom bilden. Som elefanten på Brooklyn Bridge - när den byggdes så var folk rädda att den skulle kollapsa och då var det en cirkusdirektör som tog ett helt gäng elefanter med sig över bron.

ANNONS: Se Lars Tunebos djur i oväntade miljöer! (EXTERN LÄNK)

Tar vara på livet

”Tripping on Brooklyn Bridge” av Lars Tunebo.
”Tripping on Brooklyn Bridge” av Lars Tunebo.
”Tripping on Brooklyn Bridge” av Lars Tunebo.
”High in New York, pink - limited edition” av Lars Tunebo.
”High in New York, pink - limited edition” av Lars Tunebo.
”High in New York, pink - limited edition” av Lars Tunebo.
1 AV 2
”Tripping on Brooklyn Bridge” av Lars Tunebo.
2 AV 2
”High in New York, pink - limited edition” av Lars Tunebo.

Han har också arbetat mycket med att klä objekt i olika mönster, som hunden i Louis Vuitton-mönster. På Arlanda flygplats har han skapa ett stort konstverk där han fotograferat små plåtfigurer som han placerat in i kända stadsmiljöer. Figurerna flyttades runt på ett bord hemma i Lars lägenhet i Göteborg innan de sedan kunde “matchas” med rätt miljöer.

Man kan nästan få en känsla av att det är riktiga människor. Men i Lars Tunebos värld är inget vad det utger sig för att vara. Själv är han nöjd med sitt konstnärskap.

– Jag är nöjd med ett glas gott vin, en god ost och en bit baguette. Att kunna resa och vara ledig är också ett mått på lycka för mig. Jag är inte troende men jag tycker man har en skyldighet att ta tillvara på livet man fått till skänks. Inget jobb är fel men att få jobba med fria saker passar mig.