Ta av dig skorna och njuta av friheten.
1 av 2: Ta av dig skorna och njuta av friheten. Foto: fotolia
Det stärker dina muskler och har fördelar för din hälsa! 
2 av 2: Det stärker dina muskler och har fördelar för din hälsa!  Foto: / cherryandbees - stock.adobe.com / 112295208

Sex skäl till varför du borde gå barfota

Ta av dig skorna och njuta av friheten. Det stärker dina muskler och har fördelar för din hälsa! 

– Att gå barfota på stranden är det bästa du kan göra. Du aktiverar dina muskler från bäckenet och nedåt. Ta gärna med dig barnen och gå femhundra meter barfota i sanden, säger Terje Haugaa som är författare och högskolelektor i biomekaniska terapi vid Høgskolen i Sørøst-Norge, till NRK. 

Stärk musklerna

Enligt Terje Haugaa går alla rätt när de går barfota på en sandstrand och han tycker att man borde göra det till en vana under sommaren. Det är nämligen bra för motoriken. Men då ska man gå på dynamiskt underlag som skogsmark eller sand.

LÄS OCKSÅ: Mattias fiffiga knep – efter klagomålen på Ikea-påslakanen utan "hål" 

– Att gå barfota ger enorma fördelar eftersom du aktiverar andra muskelgrupper. Särskilt rekommendera jag att gå på en mjuk strand med små stenar, säger han.

Ska man däremot gå på hårda ytor, såsom asfalt, bör man bära skor, menar han. 

Få bättre balans

Genom att gå barfota använder du de små musklerna i fötter som stabiliserar foten.

– Det innebär att du kommer att bli starkare i musklerna, ökar rörligheten i lederna, hindrar stelhet och får en bättre balans, säger Ann-Helen Bakken, neurologisk sjukgymnast till NRK.  

Vilket gör att man lyfter benen mer och minskar risken för att man snubblar och ramlar.

LÄS OCKSÅ: 10 saker du kan sluta slösa pengar på 

Foto: fotolia

Påverkar nervsystemet

När man går barfota triggar man känseln i benen, något som i sin tur sänder signaler till hjärnan och ryggmärgen.

– När man till exempel trampa på en sten så skickas smärtsignaler till hjärnan, vilket i sin tur berättar för musklerna att de ska röra på sig. De här nervsignalerna måste vi öva, särskilt när vi blir äldre, för då blir de här signalerna svagare.

LÄS OCKSÅ: 5 tecken på att ditt hus är hemsökt 

Vissa får kanske ont av att gå barfota, men Ann-Helen Bakken menar att den smärtan går över och att  kroppen kommer anpassa sig efter några minuter. Dessutom får fötterna gratis massage.  

Blodcirkulationen i benen förbättras

Att gå utan skor sätter också fart på blodcirkulationen, mer rörelse i fötterna ger också mer stimulans. 

– När man går barfota är det ständigt olika tryck mot foten. Detta gör att blodet flyter friare och snabbare runt, hela vägen till de yttersta lederna i tårna. Och det tillför syrerikt blod till foten som kan ge bättre läkning av sår, säger Ann-Helen Bakke. 

Starkare hud under fötterna

Med bättre blodcirkulation får man också bättre hud under fötterna förebygger förhårdnader. 

– Ökad blodcirkulation och luft förhindrar tunn hud, sår mellan tårna och fotsvamp. Dessutom behöver du inte få svettiga fötter om du njuter av sommaren barfota, säger Ann-Helen Bakke till NRK.  

LÄS OCKSÅ: Bananflugor - så enkelt blir du av med dem  

Naturligare gångstil

Skor kan göra att fötterna hamnar i onaturliga positioner och ger stabilitet runt delar av foten som skulle  behöva få lite träning.

– Genom att gå barfota på ojämn mark ökar balansen och stabilisera muskler i foten och ankeln. Då går man mer på framfoten och inte så tungt på hälarna. Och då är det knäna som dämpar och inte ryggen, säger Ann-Helen Bakke till NRK. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som 127 000 andra - Inspireras av Leva&Bo! Se erbjudande