Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 29 dec 2017 09:00

Så lyckas du hålla dina nyårslöften 2018

Nyårsafton närmar sig med stormsteg. Vilket löfte ska du ge?

Nyårsafton närmar sig med stormsteg. Vilket löfte ska du ge?

1/2

Foto: Fotolia

Vi människor gillar att drömma och sätta upp mål. Och just nyårsafton är den tiden vi bestämmer oss för förändring, vi ska bli nya människor och göra om våra liv på olika sätt. Just där och då är man helt övertygad om att man ska hålla sitt löfte.

Vi människor gillar att drömma och sätta upp mål. Och just nyårsafton är den tiden vi bestämmer oss för förändring, vi ska bli nya människor och göra om våra liv på olika sätt. Just där och då är man helt övertygad om att man ska hålla sitt löfte.

2/2

Foto: Fotolia

På nyårsafton är vi många som ger nyårslöften.

Men hur många av oss håller dem egentligen?

Här är 8 super-tricks för att undvika ”nyårssyndromet”.

Vi människor gillar att drömma och sätta upp mål. Och just nyårsafton är den tiden vi bestämmer oss för förändring, vi ska bli nya människor och göra om våra liv på olika sätt. Just där och då är man helt övertygad om att man ska lyckas nå dem. Sedan händer olika saker på vägen. Livet som det kallas. Och ”nyårssyndromet” har då återigen inträffat. 

LÄS OCKSÅ: Glömt att kyla bubblet? Lugn – med detta trick gör du det på några få minuter! 

Nio av tio misslyckas

Enligt en studie som University of Scranton gjort är det fler än nio av tio som misslyckas med att hålla sina löften, en tredjedel av nyårslöftena har misslyckats redan efter en månad, och efter ett halvår har 54 procent gett upp. 

Enligt författaren R.L. Adams beror det på att målen inte kan uppnås genom att drömma upp dem. Allt handlar om att sätta upp målen på ”rätt sätt” och därefter se till att de följs upp regelbundet.

Här är proffsens 8 tips på hur du ska till väga, steg för steg:

1. Skriv manus
Här ska du skriva så detaljerat som möjligt. Vad målet är och vad du behöver göra för att nå dit. Vad måste göras annorlunda? Och vad behöver du sluta med för att få tiden, pengarna och energin som krävs? Bryt ned målet i mindre beståndsdelar. Ju mer konkret, desto större chans för att du ska lyckas hålla löftet och nå målet.

2. Meningsfullt/relevant mål

Det är viktigt att fundera över om målet är meningsfullt. Är svaret ”ja” på det så är chansen ännu större för att du ska nå dit. Skriv även ned varför det är meningsfullt för dig. Fundera också på om det är enligt dina värderingar och kan bidra till självuppfyllelse? Svarar du ja på det har du hittat ett relevant mål.

LÄS OCKSÅ: Så visste du inte att du kan kyla nyårsbubblet! 

3. Realistiskt

Det är härligt att drömma och sikta högt. Men är det alldeles för högt och svårt mål är risken stor att du inte lyckas fullfölja det. Bryt i stället ned din dröm i mindre, utförbara delar. Vad du behöver är en detaljerad och tidsbunden plan.

4. Hitta dina triggers

Alla har vi så kallade triggers – händelser, tankar och känslor som utlöser ett visst beteende. När du kommer på vilka dina är kan du se ett mönster i hur du handlar. Först då kan du bryta dem och skapa nya vanor.

5. Tidsbundet

Tiden att uppfylla mål på bör vara begränsad. Det blir ditt bränsle. Har du delmål på vägen så kommer det att öka din motivation. Ska du till exempel gå ned 12 kilo till nästa nyår så innebär det att du måste bli av med ett kilo i månaden.

LÄS OCKSÅ: Så slipper du bli osams med grannarna på nyår 

6. Följ upp

Om du är noggrann med att följa upp och utvärdera alla steg du tar så ökar sannolikheten att du håller ditt löfte och uppnår målet. Kan du utvärdera varje dag är det det allra bästa, då kan du snabbt göra de justeringar som behövs.

7.  Justera regelbundet

Olika omständigheter kommer att göra att du måste justera din insats på vägen. Händer något som gör att du hamnar efter din plan måste du kanske öka på takten en period. Precis som med ett flygplan eller tåg som har en sluttid att passa. 

8. Kontinuitet i 66 dagar

Enligt forskaren Phillipa Lally tar det 66 dagar att skapa en ny vana. Det betyder att de tre första månaderna är avgörande för ditt mål. Klarar du av dem så är din nya vana sedan en rutin.

Källa: Entrepreneur, Uppslaget

 

LÄS OCKSÅ: 

Så håller du tjuvarna borta under nyår 

Test! Vad kan du egentligen om nyårsafton?! 

Så fixar du bästa nyårsfesten – här är proffsens knep!