Så blir du en Youtube-stjärna och kan leva på det

Svenska Pewdiepie som har en följarskara på nästan 50 miljoner människor - och tjänar mer än så i kronor, per år!

Foto: Pelle T Nilsson

1 av 2: Svenska Pewdiepie som har en följarskara på nästan 50 miljoner människor - och tjänar mer än så i kronor, per år!

Foto: Pelle T Nilsson

2 av 2

Med Youtube kom möjligheten för vem som helst att bli en stjärna.

Och inte bara en stjärna – du kan dra in miljoner kronor också.

Här är proffsens bästa tips på vad som krävs och hur du går till väga!

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Youtube är ett av de största forumen på nätet idag. Tack vare den har möjligheten getts till vem som helst att lägga ut klipp och ha egna ”tv-kanaler”. Många är de också som tack vare denna kanal har blivit och blir nya stjärnor. Och blir man Youtube-stjärna genererar det pengar, massor av pengar. Flera har till och med blivit miljonärer.

Svenska Pewdiepie störst i världen

Ledande stjärnan just nu är svenska Pewdiepie som har en följarskara på nästan 50 miljoner människor - och tjänar mer än så i kronor, per år! För lyckas du få många tittare/följare står nämligen agenterna runt hörnet, och du erbjuds vara med i tv-program, kan göra tv-uppträdanden och få snaskiga sponsoravtal.

Blev artist på heltid

En annan är Finlandssvenska Sara Forsberg som endast 20 år gammal spelade in videon "What Languages sound like to foreigners", där hon imiterade världens olika språk på låtsas fast det lät helt autentiskt. Nu har det gått två år och hon har 816 000 följare på YouTube. I dag är hon artist på heltid och säljer t-shirts och spelar in reklamfilmer i Kalifornien.

När du väl blir känd spelar det alltså inte längre någon roll vad det var för från början, du har redan blivit viral. 

 

LÄS OCKSÅ: Magiska tricket som ger dig mer utrymme i iphone på några sekunder! 

Hur går man tillväga?

Men vad är det som krävs och hur går man då tillväga?

– Då du har nått omkring 100 000 följare, har du förmodligen ett tillräckligt stort intresse för att skapa hyfsade möjligheter för betalda inlägg, säger Kamiu Lee från ”Bloglovin”, en plattform för att föra samman influencers med varumärken, till Fortune.

Att vara en så kallad ”influencer” innebär att man får möjligheten att göra reklam för företag som riktar sig mot unga konsumenter. Det kan vara sponsrade inlägg på sociala medier, sponsrade videos och blogginlägg, eller produkt-partnerskap i andra kanaler, såsom TV och evenemang.

Bli en ”influencer” = rik

Men man kan som influencer även jobba med marknadsföring, olika evenemang och böcker. Det finns de, som exempelvis Michelle Phan, som har skapat helt egna varumärken. 

Konkurrensen har blivit allt hårdare, och det är tuffare att komma igång och bygga upp antalet följare. Men ingenting är omöjligt, du få kanske kämpa lite mer bara.

 

 

 

 

Här kommer 3 konkreta tips för dig som är intresserad av att prova:

1. Nisch och glimt i ögat

Försök att hitta din nisch och följ den. Se till att leverera material regelbundet. Kom ihåg att Youtube är känt för roliga och underhållande videos, vilket de yngre tittarna som hänger där gillar, så glimten i ögat är viktigt.

2. Igenkänning

Att skapa en igenkänningsfaktor funkar alltid bra.

3. Nätverk

Bygg upp ett nätverk som kan hjälpa dig att nå ut till olika varumärken

 

LÄS OCKSÅ: Här är 10 saker du inte visste att din iphone kunde göra 

 

Hetaste svenska YouTube-kändisarna:

* Felix "Pewdiepie" Kjellberg kommenterar datorspel och har 49 miljoner följare. Han är etta i världen på Youtube och tjänade cirka 75 miljoner kronor i fjol. Nu har han lanserat mobilspel och inlett samarbete med Disney.

* I just want to be Cool är en humortrio med 667 000 följare.

* Therese Lindgren är utsedd till ”Årets YouTuber” och har 461 000 följare. Hon delar med sig av sitt privatliv, och det populäraste inlägget som har över en miljon visningar är när hennes pojkvän lämnar henne. 

* Clara Henry är en komiker med 417 000 följare.

* Misslisibel, endast 14 år gammal, har specialiserat sig på smink och har 388 000 följare.

* Daniel Norberg gjorde en parodi på Melodifestvalen som blev fjolårets mest populära inlägg med 4,5 miljoner visningar. Han har 225 000 följare.

 

Källa: Metro, Fortune, Veckans Affärer

 

LÄS OCKSÅ: Populära muminmuggar lockar till stöld och bedrägeri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som 127 000 andra - Inspireras av Leva&Bo! Se erbjudande