Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 10 feb 2017 15:37

Nya heta jobbet – bli en influencer

<span>Kenza är en av Sveriges största bloggare och influencers. Här på Elle galan 2017.<br></span>

Kenza är en av Sveriges största bloggare och influencers. Här på Elle galan 2017.

1/3

Foto: EXPRESSEN

Ida Warg, en av Sveriges största träningsinriktade profiler, har berättat att hon inte tjänade en krona de första fem åren hon bloggade.

Ida Warg, en av Sveriges största träningsinriktade profiler, har berättat att hon inte tjänade en krona de första fem åren hon bloggade.

2/3

Foto: /IBL

Underbara Clara är en stor influencer som i ett blogginlägg målade en bild på en griffeltavla och gav till sin son. Det var reklam för Beckers färg. Kenza är en av Sveriges största bloggare och influencers. Här på Guldknappens vimmel på Grand Hotell.

Underbara Clara är en stor influencer som i ett blogginlägg målade en bild på en griffeltavla och gav till sin son. Det var reklam för Beckers färg. Kenza är en av Sveriges största bloggare och influencers. Här på Guldknappens vimmel på Grand Hotell.

3/3

Foto: OLLE SPORRONG

Influencer – som en lyckad sådan kan du tjäna massor av pengar.

Jobbet som ingen ens visste att det fanns för några år sedan.

Nu är det på allas tungor. Men vad är det egentligen? Vi förklarar.

2016 var året då begreppet influencers fullkomligt exploderade. Men vad är det egentligen? För att kunna vara en framgångsrik influencer måste man blogga eller vara stor och känd på sociala medier på annat sätt. En duktig influencer har stort förtroende hos och många läsare som hen inspirerar och motiverar på olika sätt. 

 

Gillar du inredning? Vill du bli inredare? Gå en kurs med LEVA & BO! Så här gör du!

 

LÄS OCKSÅ: Se första bilderna på H&M:s skräpkollektion 

Influencer – bättre än reklam

Företag som vill skapa en närmare relation till sin målgrupp söker därför upp ”ambassadörer” på nätet, bloggare eller sociala medieprofiler. Många har en räckvidd som kan jämföras med en tidning och kan på ett mer effektivt sätt nå företagets målgrupp än via traditionell reklam. 

Man får som influencer betalt utifrån den trafik man lyckas dra till sin blogg. Ju mer populär man är som bloggare desto mer kostar det att ”annonsera” där eller be personen berätta om varan. Men endast en bråkdel personer kan driva så mycket trafik att de kan livnära sig på det. Och då har de jobbat med att bygga upp sitt varumärke under många år. 

Kenza lever på att vara influencer

En av Sveriges största träningsinriktade profiler, Ida Warg, har berättat att hon inte tjänade en krona de första fem åren hon bloggade. Och Kenza, Sveriges största bloggare, har byggt upp sin fanskara ända sedan 2006 och kan i dag som en av få leva på det, och mer därtill.

Utbetalningar till influencers sker oftast via faktura eller som löneutbetalningar. Marknadsplatser för Influencer Marketing, som till exempel Beatly, har oftast automatiska system som hanterar utbetalningar till influencers.

Inlägget om Kenzas nya badrum var reklam för en badrumstillverkare.

Nelly bjöd med bloggare till Kapstaden

Ett bra exempel på hur man kan jobba är klädföretaget Nelly som uppmärksammades för sin kampanj ”Nelly Epic Spring” där de tog med sig sex nordiska bloggare till Kapstaden i stället för att göra en vanlig modellplåtning. Där fick de dyka, hoppa fallskärm med mera, och allt lanserades i 26 Instagramavsnitt som spreds snabbt.

Eller Underbara Clara som i ett blogginlägg målade en bild på en griffeltavla och gav till sin son. Det var reklam för Beckers färg. Är du riktigt stor och känd som Selena Gomez och Taylor Swift, kan du dra in så mycket som nästan två miljoner svenska kronor, bara för att skriva om ett varumärke i ett inlägg på Facebook, Twitter och Instagram.

Är du riktigt stor och känd som Selena Gomez och Taylor Swift, kan du dra in så mycket som nästan två miljoner svenska kronor.

Foto: SARA DE BOER

Etiska riktlinjer för influencers

Men flera aktörer vill nu styra upp influencer marketing-området och har därför startat satsningar för att ta fram etiska riktlinjer och annonsmärkning. Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer och  influencer-företaget Tailsweep har sagt att man också vill ta fram en gemensam valuta för att  tydliggöra vad gäller annonsmärkningar och samarbeten.

 

Källa: Dailybitsof.com, Resume.se, Internetworld.idg.se, Dagensmedia.se

 

LÄS OCKSÅ: 

Trött på Alla hjärtans dag? Fira Galantines day istället! 

Ikea erbjuder sig att göra en billigare mur åt Donald Trump 

Se kändishemmen som såldes under 2016 – vi har bilderna