1 AV 3
Monica snickrar och bygger gärna på fritidien.
Foto: Privat
2 AV 3
Monica arbetar till vardags som gynekolog och förlossningsläkare.
Foto: Privat
3 AV 3
Inlägget på Facebook fick över 6 000 reaktioner.
Foto: Skärmdump, Facebook

Monica, 41, tröttnade på byggvaruhusets reklam – tog saken i egna händer

Monica från Helsingborg ville uppmärksamma att även kvinnor kan snickra och bygga – i ett försök att motarbeta den stereotypa bild av snickare som finns i samhället och våra reklamblad.

För det fick hon en del stöd, men också mycket hat från män.

– Jag är jätteförvånad över hur väldigt lättprovocerat hat det finns i en del av befolkningen för nästan ingenting, säger Monica.

Andreas Häggström

Gynekologen och förlossningsläkaren Monica Krantz, 41, från Helsingborg gillar att snickra och bygga.

Därmed har hon för vana att bläddra bland de reklam- och informationsblad som skickas ut av landets byggvaruhus emellanåt.

Och det är en sak som Monica har reagerat på: 

Att bildsättningen ofta är stereotyp, vilket hon nyligen valde att uppmärksamma byggvaruhuset Hornbach om på deras Facebooksida.

"Varsågod Hornbach, här har ni en bild på en kvinna som bygger. Fritt att använda i något av era reklamblad som bortsett från på trädgård och inredning enbart innehåller smutsiga och skäggiga män på ett nästan löjligt könsstereotypt sätt. Ser fram mot kommande utskick. Välkommen 2017!” skrev Monica, och bifogade en bild på när hon slår med en hammare.

Resultatet?

6 000 reaktioner – och över 100 kommentarer från såväl män som kvinnor.

"Det här har jag också stört mig på. HEJA DIG!" skriver en kvinna..

Det har inkommit en del stöttande kommentarer, men också negativa.

– Dels har det varit mycket positivt, men jag är jätteförvånad över hur väldigt lättprovocerat hat det finns i en del av befolkningen för nästan ingenting, på ett nästan skrämmande sätt, säger Monica efter att ha läst många av reaktionerna på inlägget.

"Jag har mest skrattat åt det"

En man kallar Monica, och andra kvinnor som uppmärksammar fenomenet, för ”gnällkärringar”. En annan man frågar sig "hur kan detta vara ett problem?” 

"Hur orkar man kriga för en sådan löjlig grej? Hur märker man ens det?" frågar sig ytterligare en man.

Men det är ett problem då broschyrerna sällan speglar verkligheten, menar Monica, som säger att det till stor del är ett problem som gäller hela byggbranschen.

– Tittar man på Hornbach reklamblad, och jag har tänkt på det jättemånga gånger när de skickat hem de där reklambladen, att det är väldigt stereotypt. Jag har mest skrattat åt det. Men nu när jag själv byggde så tänkte jag ”nu jäklar”, för att se vad jag får för reaktion. Så det var lite med glimten i ögat, säger hon.

Men det verkar vara väldigt provocerande bland...

– Bland den manliga befolkningen? Ja… jag måste säga att jag är fascinerad över hur en så liten grej kan provocera. Var kommer de här människorna ifrån? De hoppar upp från hålor någonstans. Var kommer allt hat ifrån? Någon lägger upp ett inlägg och så kan man kräkas av sig vad som helst, helt ohämmat, för värsta småsakerna. Jag är förvånad och fascinerad, säger Monica. 

Får också stöd av män

Men det är inte alla män som har hoppat på Monica, utan flera verkar förstå poängen med inlägget.

"Skrämmande hur många män som tydligen känner sig så hotade av detta inlägg att de måste ta till varenda härskarteknik de känner till för att trycka till den kvinna som kommer med ett befogat inlägg”, skriver en man till försvar på Facebook.

"Äntligen! Spot on!" skriver ytterligare en man i ett svar till Monica.

– Jag rycker mest på axlarna åt det, jag orkar inte lägga energi på sådan skit. Det kommer alltid att finnas idioter och dem får man strunta i, säger Monica själv om de negativa kommentarerna.

"Kompetent kvinna!"

Huruvida Monicas budskap når fram till Hornbach återstår att se.

Expressen har sökt byggvaruhuset utan framgång, men i ett svar på Facebook skriver Hornbach:

"Vilken snygg bild på en handlingskraftig och kompetent kvinna! Det gillar vi på Hornbach! Att vi har så få bilder på kvinnor som bygger i vår marknadsföring ber vi om ursäkt för. Vi får bildmaterialet direkt från Tyskland och där har man en lite annorlunda jämställdhetssyn. Vi vidarebefordrar dock vår svenska inställning och försöker påverka dem på sikt. Det finns alltid nåt att göra!"