1 AV 4
Ann-Sofies inlägg på Ikeas Facebooksida har gillats av över 2 500 personer – och många håller med henne i kommentarsfältet. "Jag trodde aldrig att det skulle vara värmeljusen som skulle ena svenskarna", säger hon och skrattar.
Foto: Privat
2 AV 4
"Jag försökte göra det med humor, jag tycker att man kan framföra klagomål på olika sätt", säger Ann-Sofie om sitt omtalade inlägg på Facebook.
Foto: Privat
3 AV 4
Ann-Sofies jämförande bild. Har ljusen blivit mindre? Nej, menar Ikea, och hävdar att det är två olika modeller på bilden. "Brinntiden är antingen sex eller fyra timmar", säger Anna Pilkrona Godden, pressansvarig på Ikea i Sverige.
Foto: Privat
4 AV 4
Ann-Sofies omtalade inlägg på Facebook.
Foto: Faksimil Facebook

Kritik på Facebook mot Ikea:s nya värmeljus

Ikea:s nya värmeljus har skapat en het debatt på nätet.

"De är för små" och "dålig brinntid" lyder några av klagomålen.

– Jag trodde aldrig att det skulle vara värmeljusen som skulle ena svenskarna, säger Ann-Sofie Skoglund, vars inlägg på Facebook har gillats av tusentals.

Ikea säger dock att inget har förändrats.

Andreas Häggström

"Vad har hänt med era värmeljus?"

Det frågade sig Ann-Sofie Skoglund, 39, från Varberg på Ikea:s Facebooksida.

I inlägget skriver Ann-Sofie Skoglund om att hon tycker att möbeljättens nya värmeljus inte bara har minskat i storlek, utan även i brinntid.

"Tydligt att era värmeljus plötsligt blivit mindre på alla vis och med sämre brinntid. Nu varar de knappt en kväll! Är inte detta ett i-landsproblem så säg? Såklart att det är! Men ändå….", skriver Ann-Sofie Skoglund bland annat.

 

Läs också: Ikea byter ut all sin belysning till led

 

Inlägget har gillats över 2 500 gånger och bland 180 kommentarer är det många som delar Ann-Sofies erfarenhet.

Ann-Sofies jämförande bild. Har ljusen blivit mindre? Nej, menar Ikea. Foto: Privat

"Håller med helt, är väldigt missnöjd på de nya ljusen", skriver en person.

– Jag sa till min kompis: "Undrar om lika många skulle reagera om jag skrev något viktigt?" Jag trodde aldrig att det skulle vara värmeljusen som skulle ena svenskarna, säger Ann-Sofie och skrattar, innan hon fortsätter:

– Jag försökte göra det med humor, jag tycker att man kan framföra klagomål på olika sätt, säger Ann-Sofie, som hävdar att hon märker av en skillnad i brinntid jämfört med tidigare värmeljus hon köpt.

– Ja Gud, ja. Det är jättestor skillnad. Och det är stor skillnad på kvalitet jämfört med de gamla ljusen. Men de kostar lika mycket fortfarande.

"Lite konstigt"

I Ann-Sofies inlägg har någon från Ikea i Sverige kommenterat att man "har valt att minska paraffinet i ljusen”, vilket kan påverka brinntiden. Paraffin är ett alternativ till stearin som vanligtvis används i värmeljus.

Men det stämmer inte, säger Anna Pilkrona Godden, pressansvarig på Ikea i Sverige.

– Det måste ha varit ett missförstånd och en mänsklig faktor. Vi har inte gjort några förändringar i paraffinhalten, utan det är beroende på tillgång på marknaden och hos leverantören så kan innehållet se olika ut från värmeljus till värmeljus, säger Pilkrona Godden, och fortsätter:

– Våra värmeljus består av stearin, paraffin och certifierad vegetabiliskt vax. Ur ett miljöperspektiv är det viktigt för oss att hitta den bästa sammansättningen av råmaterial, utan att tulla på säkerhet och kvalitet.

 

Läs också: Ikea gör reklamfilm med nakna människor

 

Det är dock många som klagar på brinntiden hos Ikea:s nya värmeljus.

– Brinntiden är antingen sex eller fyra timmar, vilket står angiven på förpackningen och det har inte så mycket att göra med mängden i ljuset, utan det finns andra faktorer som spelar in, säger Anna Pilkrona Godden.

En av dessa faktorer är, enligt Ikea i Sverige på Facebook, var ljuset placeras och huruvida man tänder och släcker ljuset flera gånger.

– De vill inte att man ska tända och släcka ljusen för det påverkar brinntiden, vilket är lite konstigt. Jag som konsument kanske föredrar att tända och släcka ljus, säger Ann-Sofie Skoglund.

Ikea välkomnar kritiken

Många känner nog igen sig i den "Ikea-effekt" som Ann-Sofie skriver om. Foto: Privat

I sitt inlägg på Facebook skriver Ann-Sofie Skoglund vidare om vad hon kallar "Ikea-effekten", och hur den kan påverkas av värmeljusen.

"En sak som ni inte har tänkt på är att detta påverkar Ikea-effekten, för ska värmeljusen vara såhär dåliga så kan jag lika gärna handla värmeljus lokalt", skriver hon i inlägget.

– Alla känner igen "Ikea-effekten". Man ska handla något litet och tänker att man ska in snabbt, kanske köpa värmeljus och servetter som kostar max 100 kronor. Men likt förbannat står du i kassan med saker du inte visste du behöver för 2 500 kronor. Alla känner igen sig i det, säger Ann-Sofie Skoglund och skrattar.

 

Läs också: Ikea julpyntar från dörrmattan till sovrummet

 

På Ikea konstaterar man att värmeljus engagerar.

– Så verkar det vara. Vi uppskattar när våra kunder är engagerade och vi lyssnar på våra kunder och tar till oss av input. Så det välkomnar vi bara. Det är härligt med det engagemanget, säger Anna Pilkrona Godden, pressansvarig på Ikea i Sverige.

 

Läs Ann-Sofies meddelande till Ikea i sin helhet i faktarutan!

Ann-Sofies inlägg till Ikea i sin helhet:

Så här skriver Ann-Sofie på Ikeas Facebooksida:

 

"Ikea-effekten. Har ni hört talas om den? Jag tror att en del (av oss) konsumenter i alla fall känner igen fenomenet. Ni vet, då man bara ska in på Ikea för att handla värmeljus och lite servetter men ändå, på något besynnerligt vis, lämnar Ikea med två kassar fulla av saker man inte visste att man behövde, ett platt paket och är minst 2000 kr fattigare.


Detta är den så kallade Ikea-effekten. Fruktad. Smart.

 

Nu till problemet...

 

Vad har hänt med era värmeljus? I vanlig ordning plockade vi på oss två paket värmeljus vid senaste besöket i Kållered, utan att analysera paketet eller ljusen närmare. Det går ju av rena farten det där. Det var först när det skulle tändas ljus här hemma som värmeljusen kändes väldigt....små. Och brann dom inte upp väldigt...snabbt? Jodå, i jämförelse med gamla rester som hittades längst ner bland värmeljusen så är det ju tydligt att era värmeljus plötsligt blivit mindre på alla vis och med sämre brinntid.

 

Nu varar de knappt en kväll!


Är inte detta ett i-landsproblem så säg? Såklart att det är!

 

Men ändå....

 

En sak som ni inte har tänkt på är att detta påverkar Ikea-effekten, för ska värmeljusen vara såhär dåliga så kan jag lika gärna handla värmeljus lokalt på Rusta eller Coop och vips så missar ni mina ca 1970 kr av de 2000 kr som jag i genomsnitt tenderar att ansvarslöst spendera när jag spinner iväg i heminredningsavdelningen. Tänk om andra tänker likadant, det kan ju bli mycket pengar som ni missar?


Jo, visst kan ni "ta detta vidare till produktutvecklingsavdelningen" – det brukar låta så – men brukar sällan resultera i något eftersom produktutvecklingen styrs av ekonomiavdelningen där chefen, just nu, antagligen gnuggar sina händer och myser när pengar sparas. Ka-tjing! Kanske hörs det även ett ondskefullt MO HA HA HA HA från ekonomichefens rum (men det är såklart bara ren spekulation)?

 

Hur som helst... Ikea, mörkret är här och julen närmar sig. Jag gillade verkligen era gamla värmeljus. Gör om, och gör rätt. Låt inte ekonomichefen vinna!


För övrigt önskar jag er en riktigt trevlig kväll!"