Kritik på Facebook mot Ikea:s nya värmeljus
Ikea:s nya värmeljus har skapat en het debatt på nätet.
"De är för små" och "dålig brinntid" lyder några av klagomålen.
– Jag trodde aldrig att det skulle vara värmeljusen som skulle ena svenskarna, säger Ann-Sofie Skoglund, vars inlägg på Facebook har gillats av tusentals.
Ikea säger dock att inget har förändrats.
"Vad har hänt med era värmeljus?"
Det frågade sig Ann-Sofie Skoglund, 39, från Varberg på Ikea:s Facebooksida.
I inlägget skriver Ann-Sofie Skoglund om att hon tycker att möbeljättens nya värmeljus inte bara har minskat i storlek, utan även i brinntid.
"Tydligt att era värmeljus plötsligt blivit mindre på alla vis och med sämre brinntid. Nu varar de knappt en kväll! Är inte detta ett i-landsproblem så säg? Såklart att det är! Men ändå….", skriver Ann-Sofie Skoglund bland annat.
Läs också: Ikea byter ut all sin belysning till led
Inlägget har gillats över 2 500 gånger och bland 180 kommentarer är det många som delar Ann-Sofies erfarenhet.
"Håller med helt, är väldigt missnöjd på de nya ljusen", skriver en person.
– Jag sa till min kompis: "Undrar om lika många skulle reagera om jag skrev något viktigt?" Jag trodde aldrig att det skulle vara värmeljusen som skulle ena svenskarna, säger Ann-Sofie och skrattar, innan hon fortsätter:
– Jag försökte göra det med humor, jag tycker att man kan framföra klagomål på olika sätt, säger Ann-Sofie, som hävdar att hon märker av en skillnad i brinntid jämfört med tidigare värmeljus hon köpt.
– Ja Gud, ja. Det är jättestor skillnad. Och det är stor skillnad på kvalitet jämfört med de gamla ljusen. Men de kostar lika mycket fortfarande.
"Lite konstigt"
I Ann-Sofies inlägg har någon från Ikea i Sverige kommenterat att man "har valt att minska paraffinet i ljusen”, vilket kan påverka brinntiden. Paraffin är ett alternativ till stearin som vanligtvis används i värmeljus.
Men det stämmer inte, säger Anna Pilkrona Godden, pressansvarig på Ikea i Sverige.
– Det måste ha varit ett missförstånd och en mänsklig faktor. Vi har inte gjort några förändringar i paraffinhalten, utan det är beroende på tillgång på marknaden och hos leverantören så kan innehållet se olika ut från värmeljus till värmeljus, säger Pilkrona Godden, och fortsätter:
– Våra värmeljus består av stearin, paraffin och certifierad vegetabiliskt vax. Ur ett miljöperspektiv är det viktigt för oss att hitta den bästa sammansättningen av råmaterial, utan att tulla på säkerhet och kvalitet.
Läs också: Ikea gör reklamfilm med nakna människor
Det är dock många som klagar på brinntiden hos Ikea:s nya värmeljus.
– Brinntiden är antingen sex eller fyra timmar, vilket står angiven på förpackningen och det har inte så mycket att göra med mängden i ljuset, utan det finns andra faktorer som spelar in, säger Anna Pilkrona Godden.
En av dessa faktorer är, enligt Ikea i Sverige på Facebook, var ljuset placeras och huruvida man tänder och släcker ljuset flera gånger.
– De vill inte att man ska tända och släcka ljusen för det påverkar brinntiden, vilket är lite konstigt. Jag som konsument kanske föredrar att tända och släcka ljus, säger Ann-Sofie Skoglund.
Ikea välkomnar kritiken
I sitt inlägg på Facebook skriver Ann-Sofie Skoglund vidare om vad hon kallar "Ikea-effekten", och hur den kan påverkas av värmeljusen.
"En sak som ni inte har tänkt på är att detta påverkar Ikea-effekten, för ska värmeljusen vara såhär dåliga så kan jag lika gärna handla värmeljus lokalt", skriver hon i inlägget.
– Alla känner igen "Ikea-effekten". Man ska handla något litet och tänker att man ska in snabbt, kanske köpa värmeljus och servetter som kostar max 100 kronor. Men likt förbannat står du i kassan med saker du inte visste du behöver för 2 500 kronor. Alla känner igen sig i det, säger Ann-Sofie Skoglund och skrattar.
Läs också: Ikea julpyntar från dörrmattan till sovrummet
På Ikea konstaterar man att värmeljus engagerar.
– Så verkar det vara. Vi uppskattar när våra kunder är engagerade och vi lyssnar på våra kunder och tar till oss av input. Så det välkomnar vi bara. Det är härligt med det engagemanget, säger Anna Pilkrona Godden, pressansvarig på Ikea i Sverige.
Läs Ann-Sofies meddelande till Ikea i sin helhet i faktarutan!