Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa leva i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Hos Kersti Rågfelt Strandberg är blommorna inte verklighetstrogna utan speglar livet och är fulla av symbolik.
Hos Kersti Rågfelt Strandberg är blommorna inte verklighetstrogna utan speglar livet och är fulla av symbolik.
Hos Kersti Rågfelt Strandberg är blommorna inte verklighetstrogna utan speglar livet och är fulla av symbolik.
1 AV 2
Hos Kersti Rågfelt Strandberg är blommorna inte verklighetstrogna utan speglar livet och är fulla av symbolik.
Foto: Karl Andersson styling: Maria Nordin
2 AV 2

Konstnärens fantasiblommor fulla av symbolik

Bra konst som är tillgänglig för alla. NOA Gallery är ett nytt galleri som säljer unik konst online. Här säljs alla motiv i begränsad upplaga – alltid signerade av konstnären. Kersti Rågfelt Strandberg gör egna grafiska tryck i lysande färger.

– Jag vill hitta poesi i vardagen, säger Kersti Rågfelt Strandberg till LEVA&BO.

På NOA, Nordic art Gallery, hittar du konst som lyfter ditt hem och som kommer att finnas med dig länge. NOA samarbetar med konstnärer som alla har sin egen, unika stil. Det är en blandning av etablerade och nya konstnärer och det finns original, grafik, fotokonst och skulpturer, allt i begränsade och signerade upplagor.  

Att inreda med konst är en av nycklarna till att skapa ett personligt och ombonat hem. På LEVA&BO hittar du massor av inspiration till ditt hem och i vår konstshop NOA Gallery gör vi bra konst tillgänglig för alla. Ramarna är utvalda och anpassade efter de olika motiven och du väljer själv om du vill köpa inramade verk med glas av hög kvalitet eller om du bara vill köpa motivet. På NOA Gallery är motiven unika, de flesta verk skapas exklusivt för NOA. Konstverken kan också bli personliga presenter eller julklappar som känns speciella att ge och tunika att få.

KÖP HÄR: Köp Kersti Rågfelt Strandbergs tavlor i vår konstshop NOA Gallery (EXTERN LÄNK)  

Veckans konstnär: Kersti Rågfelt Strandberg gör livsbejakande konst fylld av symbolik 

Kersti Rågfelt Strandberg har jobbat som konstnär på heltid i över 30 år. Hon har gått flera utbildningar för yrkesverksamma konstnärer men är från början helt självlärd. Motiv och tekniker har varierat över tid. Hon har provat sig fram.

Redan som barn tecknade Kersti Rågfelt Strandberg mycket men hon utbildade sig till sekreterare och arbetade i några år innan hon bildade familj och  så småningom flyttade till Kanada. Under ett år bodde familjen också i Aleppo i Syrien. Under den här tiden hade Kersti tid att utveckla sitt skapande och i takt med att barnen blev större fick hon mer och mer tid.

– Jag känner mig priviligierad som inte har behövt sitta fast på ett kontor och drömma om något annat, säger hon.

Motivet är inspirerat av konstnärens föräldraledufa svärson med sitt lilla barn i släptåg, "Vänta på mig" heter bilden.
Motivet är inspirerat av konstnärens föräldraledufa svärson med sitt lilla barn i släptåg, "Vänta på mig" heter bilden.
Motivet är inspirerat av konstnärens föräldraledufa svärson med sitt lilla barn i släptåg, "Vänta på mig" heter bilden.
1 AV 2
Motivet är inspirerat av konstnärens föräldraledufa svärson med sitt lilla barn i släptåg, "Vänta på mig" heter bilden.
Foto: Karl Andersson styling: Maria Nordin
2 AV 2

Från början var alla motiv ganska realistiska, det var vardagliga bilder. En av hennes döttrar var punkare, och Kersti brukade följa med döttrarna och hennes kompisar för att teckna av dem.

– Det fanns inget politiskt i mina bilder, de handlade mer om poesin i vardagen.

Det finns tillfällen då verklighetens mer brutala sidor trängt in i hennes konst. Förstörelsen av staden Aleppo till exempel, eller när hon arbetade samtidigt som hon lyssnade på rapporteringen om det brutala gisslandramat i Beslan i Tjetjenien. 

– Då upptäckte jag att jag satt och ritade ett slags skyddsvärn, det blev ett verk som jag döpte till “Söka skydd” och som senare också blev en och en halv meter höga betongskulpturer, berättar Kersti.

I vissa perioder har hennes bildskapande varit mer abstrakt men under den senaste tiden har hon arbetat föreställande igen, gärna med den grafiska tekniken collografi.

– Jag har testat en mängd olika tekniker, mest har det varit akvarell eller grafik och den senaste tiden har grafiken tagit över mer och mer. Många tror att det är akvareller när de ser mina grafiska tryck, det tycker jag är spännande att jag kan få in den känslan i verken, säger hon.

KÖP HÄR: Köp Kersti Rågfelt Strandbergs tavlor i vår konstshop NOA Gallery (EXTERN LÄNK)  

Collografi är en speciell teknik där man skär ut motivet på kartong i stället för att skapa en kopparplåt. Det är enklare att experimentera med en kartongskiva. Kersti använder ofta sand i färgen för att skapa struktur och skär ut linjer och kanter i motivet. Hon kan använda lim för att klistra fast saker och när hon är nöjd lackar hon ytan med shellack. 

– Då är den plötslig nästan lika tålig som en plåt och man kan använda den på samma sätt, man valsar över flera lager med färg och sen trycker man som en vanlig plåt, säger Kersti.

Hon har en egen tryckpress i sin ateljé och gör hela processen själv. Ungefär 50 ex kan hon trycka innan kartongen trycks ihop. Ska hon göra större upplagor måste hon göra en ny kartongplåt. Resultatet är ett djuptryck med nivåskillnader i motivet.

– Jag tycker att färgen får en så fin klang med collografi och det är ett lekfullt sätt att arbeta. Man kan lägga till och experimentera och blir det inte bra är det bara att ta en ny kartong.

Tekniken ger Kerstis bilder en speciell textur och motivet framträder i relief. Blommorna som Kersti har kapat för NOA Gallery är inga realistiskt avbildade växter. De är fantasiväxter, fulla av symbolisk betydelse.

– Mina blommor är som stora, svällande kroppar på en liten skör stängel. Det symboliserar livet, vilken skör tråd det är och hur den när som helst kan gå av samtidigt som det har en otrolig växtkraft.

Ett av motiven, “Vänta på mig”, växte fram när hennes svärson var föräldraledig. Dottern och hennes man delade lika på ledigheten och Kersti såg honom ofta packa vagnen och ge sig ut på äventyr med sonen. En stor, livskraftig pappablomma med en liten i släptåg.

– Det blev en liten blomma som hakade på och ropade “vänta på mig pappa”.

I motivet ”Dräller” är det en blomformation som har gjort sitt, bladen dräller sakta ner i skålen och så småningom finns inga kvar. I motivet “Fragil” syns en smal stjälk med en tung blomma.

– Blomman är full av kraft och liv men till sist vet vi vad som kommer att hända, så småningom kommer den att vissna, lägga sig ner och försvinna.

Temat är klassiskt inom konsten och är egentligen livsbejakande - att påminna om livets förgänglighet blir en påminnelse om att ta vara på det.