Årets jullapp har utsetts i 33 år. 2021 blev det evenemangsbiljetten. Foto: Istock

Årets julklapp genom tiderna – här är alla

Årets julklapp är en uppskattad tradition. Varje år i november får vi reda på vilken pryl som blir just det årets julklapp.

2021 blev det evenemangsbiljetten. Året innan var det stormköket.

Men vilka prylar har det varit under åren? Här har vi samlat alla.

LEVA&BO Redaktionen

För att en produkt ska bli årets julklapp måste den vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året. Den måste också säljas i stort antal och dessutom ska den representera den tid vi lever i, enligt HUI Research som varje år utser årets julklapp. 

1 av 2: Evenemangsbiljetten blev årets julklapp 2021. Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT NYHETSBYRÅN
2 av 2: Stormköket blev årets julklapp 2020 efter att utomhustrenden ökat kraftigt på grund av coronapandemin. Foto: Henrik Holmberg / TT / Fotograferna Holmberg

Här är alla årets julklapp genom åren:

2021: Evenemangsbiljetten

Efter ett och ett halvt år i socialt ide med hemarbete, videosamtal och mjukisbyxor är det dags för svenskarna att återigen leva livet tillsammans med andra. Från fjälltoppar till fotbollsmatcher, tv-soffan till teaterscenen och videosamtal till verklighet. 2022 kommer präglas av socialt umgänge, rekreation och uppdämt behov av att uppleva. Årets julklapp 2021 är evenemangsbiljetten.

2020: Stormköket 

2020 blev året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen – till följd av coronakrisen. Utomhustrenden har accelererat kraftigt och besöken på vandringsleder och fjälltoppar har slagit nya rekord – till följd av coronakrisen. Restaurangmåltider och vin ersattes med stormköksmiddag och termosaffe. Därför utsåg HUI stormköket till årets julklapp.

2019 – Mobillådan

En låda att förvara sina mobiler i, med plats för hela familjens telefoner – det blev årets julklapp 2019. HUI menar att reglering av mobilanvändning är trendigt, att människor i stort reflekterar mer och mer över hur mycket skärmtid man samlar på sig.

2018 – Det återvunna plagget

Det återvunna plagget speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.

2017 – Elcykeln

Representerar tiden vi lever i – många bor i städer och väljer att vara klimatmedvetna. Var tionde cykel som sålts i år har varit en elcykel. Men med priser på runt 10 000 kronor innebär valet av elcykeln att det är den kostsammaste prylen i listans historia.

2016 – VR-glasögonen

Vi lever i en tid med stark teknisk utveckling som påverkar hela samhället där konsumenterna söker nya och fördjupade upplevelser. VR-glasögonen blev årets julklapp eftersom de representerar båda trenderna

2015 – Robotdammsugaren

Starkt fokus på hemmet, samtidigt som vi blir allt mer digitaliserade och robotiserade och vill spara tid. Det var anledningen till att robotdammsugaren utsågs som årets julklapp. Dammsugaren som sköter sig själv utan att du behöver styra den.

2014 – Aktivitetsarmbandet

Hälsotrenden växer sig starkare, liksom sociala medier där vi är upppkopplade hela tiden. Med aktivitetsarmbandet fick du både och, en slags steg/kalori-räknare, puls/sov-klocka som du kan koppla upp dig med.

2013 – Råsaftcentrifugen

Ett ökat matintresse,  kombinerat med en stark hälsotrend, samt en ”gör det själv-trend” gjorde råsaftcentrifugen populär. Aldrig tidigare hade det väl druckits så mycket nyttiga juicer av både frukt och grönsaker.

2012 – Hörlurarna

Den ständigt uppkopplade trenden, i kombination med stress, satte hörlurarna i fokus - det blev en livsstilprodukt. En explosion av olika modeller, storlekar och färger gjorde att alla kunde hitta sin "image".

2011 – Den färdigpackade matkassen

I tider av ökad stress har den färdigpackade matkassen räddat många barnfamiljer och äktenskap. Branschen exploderade 2010 och många köpte presentkort på abonnemang av kassarna i juklapp.

2010 – Surfplattan

Surfplattan blev en stark symbol för den mobila trenden. Den är liten och behändig och man kan ta med den överallt. Samma år släpptes ipad vilket hajpade allt ännu mer.

2009 – Spikmattan

Också den en symbol för hälsotemat, lanserades året innan men genombrottet kom 2009. En något kontroversiell utnämning som forskare menade inte har någon effekt alls.

2008 – En upplevelse

Det här var första året som ”Årets julklapp” inte var en fysisk produkt. Försäljningen av upplevelser mångdubbladades och vi gav varandra luftballongflygningar, chokladprovning och sparesor.

2007 – GPS-mottagaren

Från att ha varit något som endast yrkeschaufförer och militärer haft ville plötsligt alla ha en ”resekompis” i bilen. ”Snart finns det en GPS-navigator i var mans mobiltelefon” förutspådde HUI Research själva. 

2006 – Ljudboken

Försäljningen av ljudböcker hade då tredubblats sedan 2003. Anledningen anses vara brist på tid, här kunde du lyssna i bilen, på väg till jobbet eller när du tränar. Och folk som normalt inte läser böcker tilltalas också.

2005 – Ett pokerset

Sedan pokerspel på nätet lanserades kring millenniumskiftet har pokerfebern rasat i Sverige och övriga världen. Bara i Sverige ökade spelandet med 600 procent 2004. Lägg där till tv-sända pokerturneringar, kändispoker och reportage om pokermiljonärer.

2004 – Den platta tv:n

2003 – Mössan

2002 – Kokboken

2001 – Verktyget

2000 – DVD-spelaren

1999 – Boken

1998 – Dataspelet

1997 – Det elektroniska husdjuret

1996 – Internetpaketet

1995 – CD-skivan

1994 – Mobiltelefonen

1993 – En doft (parfym)

1992 – TV-spelet

1991 – CD-spelaren

1990 – Woken

1989 – Videokameran

1988 – Bakmaskin

LÄS MER: Adventskalendrar 2021 – här är julens bästa 

LÄS MER: Här är årets finaste adventsljusstakar