Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa leva i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Du kan själv tjäna pnegar på att instagramma – bli en influencer.
Du kan själv tjäna pnegar på att instagramma – bli en influencer.
Du kan själv tjäna pnegar på att instagramma – bli en influencer.
Många instagrammare tjänar mer i veckan än vad ett ”vanligt” arbete ger.
Många instagrammare tjänar mer i veckan än vad ett ”vanligt” arbete ger.
Många instagrammare tjänar mer i veckan än vad ett ”vanligt” arbete ger.
1 AV 2
Du kan själv tjäna pnegar på att instagramma – bli en influencer.
Foto: Shutterstock.
2 AV 2
Många instagrammare tjänar mer i veckan än vad ett ”vanligt” arbete ger.
Foto: Fotolia

Instagrammare tjänar mer än du på en vecka

Visste du att du kan tjäna pengar på att instagramma?

Influencers gör det varje dag – och många lever på det.

En del så bra att de drar in mer i pengar än på ett vanligt jobb.

”En bra influencer påverkar människor mer än den bästa nyhetssändningen”, har Facebook-grundaren Mark Zuckerberg sagt. Det är en för många kanske jobbig sanning att influencers på Instagram tjänar stora pengar, på att ”bara” lägga ut bilder. Och många drar också in mer pengar i veckan än vad ett ”vanligt” arbete ger. Beroende på antal följare kan en influencer nämligen tjäna tusenlappar på bara ett bra foto. 

Man behöver minst 3000 följare för att börja tjäna pengar på sina inlägg, enligt Tribe-skaparen Georgie Cavanagh, som har representerat mer än 20 000 influencers sedan starten för två år sedan. Tribe är en marknadsplats på nätet som sammankopplar influencers på olika sociala medier med olika varumärken.

Foto: Fotolia

LÄS OCKSÅ: Influencer, nya heta jobbet – så blir du en! 

Tjänar från 32 000 kronor i månaden och uppåt

Tribes topp-influencers tjänar mer än 8000 kronor varje vecka tack vare Instagram. De allra flesta av deras influencers har mindre än 100 000 följare vilket betyder att det finns många andra influencers som tjänar mycket mer.

Enligt Cavanagh är det också en bra investering då olika varumärken kan nå 20 gånger så många köpare genom att sammanlagt betala några influencers lika mycket som de förr skulle ha betalat för en enda annons.

– Fram till i dag har vi varit begränsade till annonser med fokuset på VAD den säger. men tack vare teknologin kan vi nu orkestrera ... VEM som säger det, säger Cavanagh till Husskie.

Många företag väljer mindre kända Instagrammare

Cavanagh menar att sociala medier skapar ett förtroende mellan oss och dem vi följer, och när någon vi följer ger oss en rekommendation känns det personligt och det är ganska troligt att vi gör de inköp som de föreslår. Det är lite samma effekt som att få ett råd av en vän.

Cavanagh berättar också att medan fokuset förr brukade ligga på de stora Instagram-kändisarna, väljer många varumärken/företag i dag att rikta in sig på mindre influencers, eller lite ”vardagligare” sådana, och citerar dem sedan sedan som ”trovärdiga” och med stor ”igenkänning”.

Foto: Fotolia

LÄS OCKSÅ: Inredning på Instagram – 12 konton du måste följa 

Så hyr mycket kan man då tjäna per bild/inlägg? Enligt Cavanagh fungerar prislistan för ”vanliga” (inte de allra största) influencers enligt följande:

3000-10 000 följare = 600 – 1200 kronor

10 000-25 000 följare = 1200 – 1800 kronor

25 000-50 000 följare = 1800 – 2900 kronor

50 000-100 000 följare = 2900 kronor – 4000 kronor

100 000 följare och mer = 4000 kronor och mer