Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Leva & bo>Inredning>Sovrum

Publicerad 1 jul 2016 12:14

Så sover du bättre på nätterna – 9 tips

Foto: Fotolia

Sömnen är A och O för att vi ska fungera som människor.

Därför är också sovrummet viktigaste rummet där hemma.

Här är 9 fel du ska undvika i ditt sovrum för att finna ro!

Sovrummet ska vara den plats där du finner ro. Du sover, älskar drömmer och återhämtar dig där. En slags tillflyktsplats där du ska kunna känna dig säker. Då gör sovrummet underverk för dig, vilket också är meningen. Ändå fungerar det inte alltid så. Vilket bland annat beror på fel inredning. Här är tipsen på hur du får ditt sovrum att bli perfekt, och hur du inte ska göra:

 

LÄS OCKSÅ: 10 mest klickade villorna på Hemnet just nu!

1. Starka, djärvt mönstrade sängkläder

Det är lätt att klicka hem coola sängkläder på nätet för att de är så speciella eller personliga, men det kommer inte hjälpa till att göra ditt sovrum till en lugn oas. Säg nej till starka färger och mönster och gå på vita och neutrala sängkläder i stället. Håll en neutral bas så kan du alltid variera med färggranna kuddar och plädar, både billigare och enklare.

2. Dyr sänggavel

I stället för att spendera en mindre förmögenhet på en skrymmande sänggavel, skaffa en enklare stoppad variant. Det är biligare och du kan vara kreativ genom att själv välja ett tyg till den som du fäster, eller bara hänger en pläd över. För att komma ännu billigare undan kan du skippa sänggaveln helt och i stället använda en vikbar skärm, vintagedörr, gamla lastpallar, brädor eller göra en egen abstrakt stor målning.

 

LÄS OCKSÅ: 10 fantastiska fritidshus du drömmer om

3. Tomma väggar

För att sovrummet ska spegla dig själv måste det vara personligt. Och det finns inget bättre uttryck för det än konst, oavsett om det är något du köpt på loppis, av en favoritkonstnär eller gjort själv. Tillåter du gäster att komma in till ditt sovrum är det dessutom ett perfekt samtalsämne. Oroa dig inte för att köpa ”fel” saker utan gå helt på vad du själv gillar. Har du inga pengar kan du, om du inte vill måla själv, rama in en cocktailservett som du sparat från den första dejten med din sambo, eller dina första barnskor/sparkdräkt. Det är också konst.

4. Telefonen vid ansiktet

Håll all elektronik borta från sovrummet om du kan. Särskilt telefonen, men även teven. Blåljuset från mobilskärmen påminner om dagsljus och rör till det för kroppen och försvårar/försämrar sömnen. Det finns också risk för att bakterierna från telefonen kan komma i ditt ansikte. Och humör- och känslomässigt är det heller ingen bra idé att ha telefonen vid sin säng. Inget bra händer efter midnatt ändå.

 

LÄS OCKSÅ: 10 fina hus för samma pris som en etta i Stockholm

5. Stökigt och rörigt

När det är stökigt i din omgivning kan du känna dig rörig inuti också. Och det är ju onödigt, eller hur? Ha tillräckligt med förvaring för alla dina saker, allt ska ha sin egen plats, och sedan ligga där också. Du vill inte bara kunna få din sinnesro i sovrummet, du vill inte heller behöva få panik för ditt stökiga sovrum när du får sista minuten-gäster.

6. Fel ljussättning

Om det enda ljuset du har i ditt sovrum är från taket är det fel. Belysningen i ett sovrum ska vara sensuell och dämpad. Installera en dimmer för taklampan till att börja med. Det är superenkelt och du behöver inte någon elektriker till det. Ha även mysig belysning på flera ställen i sovrummet. Rätt belysning skapar mys, stämning och förgyller inredningen!

 

LÄS OCKSÅ: Du delar säng med flera miljoner varje natt

7. Otäckta fönster/vanliga persienner

Att ha skydd för fönstret i form av en rullgardin eller persienn är en viktig nyckel eftersom de erbjuder avskildhet och privatliv, stänger ljuset ute och dessutom fungerar som ytterligare inredningsdetalj. De klassiska små persiennerna som många väljer är dock inte det bästa valet. De är fula, riktiga dammsamlare och kommer att böja sig/bli sneda när du dragit dem upp och ned tillräckligt många gånger. Använd i stället en hissgardin. Du kan om du vill ha två stycken, en i rent linnetyg och den andra i något mörkläggande tyg som låter dig sova när du behöver.

8. Dålig madrass

Har du en dålig madrass (typ enbart skumgummi) som du handlat i något varuhus för en billig peng, byt genast ut. A och O för sömnen är en bra bäddmadrass. Du behöver absolut inte lägga en förmögenhet på bäddmadrassen vilket många tror. I dag kan du få tag i mycket bra kvalitetsmadrasser till rimligt pris, på både Ikea och Jysk exempelvis. På Ikea har du till och med bytesrätt på bäddmadrassen under ganska lång tid, då det är så individuellt vad som passar ens kropp. Googla madrasstester!

 

LÄS OCKSÅ: Så ofta måste du tvätta dina sängkläder

9. Kvalsterfull/smutsig säng

Dammkvalster finns överallt, speciellt i ditt sovrum och framför allt i sängen. Är du allergisk är det riktigt jobbigt, men även om du inte är det kan de orsaka problem efter en tid, som sjukdomar. De flesta dammsugare kan inte dammsuga upp alla miljontals kvalster i sängen om man inte köper en speciellt framtagen dammsugare. Vad man bör göra är att byta sängkläder varje vecka och vädra ofta. Några gånger per år bör man också tvätta kuddar och täcke samt ta ut och vädra madrassen.

 

 

Källa: House Beautiful