Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Leva & bo>Inredning>Sovrum

Publicerad 19 sep 2016 12:27

Så gör du ditt sovrum mer hälsosamt

Det finns flera enkla knep som gör ditt sovrum mer hälsosamt – och sömnvänligt!

Det finns flera enkla knep som gör ditt sovrum mer hälsosamt – och sömnvänligt!

1/5

Foto: Istock

<span>Se till att ha ljusa färger i sovrummet – det gör dig lugn och harmonisk.<br></span>

Se till att ha ljusa färger i sovrummet – det gör dig lugn och harmonisk.

2/5

Foto: Istock

Städa! Ett stökigt sovrum samlar lätt på sig damm och är dessutom distraherande.

Städa! Ett stökigt sovrum samlar lätt på sig damm och är dessutom distraherande.

3/5

Foto: Istock

Cirka 18 grader är enligt flera studier den ultimata sovrumstemperaturen.

Cirka 18 grader är enligt flera studier den ultimata sovrumstemperaturen.

4/5

Foto: Istock

Att ha väckarklockan precis intill sig är ingen bra idé.

Att ha väckarklockan precis intill sig är ingen bra idé.

5/5

Foto: Istock

Sova bör man annars dör man. För vissa är det lättare sagt än gjort - men det finns smarta sätt att göra ditt sovrum mer sömnvänligt. Good housekeeping har listat nio tips om hur du får ett mer hälsosamt sovrum.

1. Tänk på madrassen

Alla byter vi lakan, örngott och påslakan emellanåt. Men glöm inte bort att fräscha till madrassen. Se till att tvätta den och skaka av smuts och dylikt. Ett tips är att rotera madrassen 180 grader ungefär var tredje månad.

2. Sänk temperaturen

Det finns studier som visar på att vissa temperaturer är bättre än andra när det kommer till sömn. Överväg att sänka temperaturen eller installera en takfläkt. Cirka 18 grader är enligt flera studier den ultimata sovrumstemperaturen.

 

LÄS OCKSÅ: 8 regler du måste kunna om du är sambo

3. Fundera över färgerna

Vissa färger kan göra dig mer stressad än andra, och om det är någon plats i huset som bör vara dedikerad åt avkoppling så är det sovrummet. Se till att ha ljusa färger på möblemanget.

 

LÄS OCKSÅ: Sovrum – så inreder du fint med vackra pasteller

4. Flytta väckarklockan

Att ha väckarklockan precis intill sig är ingen bra idé då frestelsen för att snooza kan bli för stor för att motstå. Flytta den i stället en bit ifrån sängen så du tvingas resa dig upp för att stänga av den. Enligt Good housekeeping kan serotonin - som produceras i kroppen när du väljer att koppla av igen - göra att din dag, längre fram, blir lidande.

5. Skaffa tyngre gardiner

Se till att ha gardiner som stänger ute solljuset då det påverkar vår insomningsförmåga mer än vad man kanske kan tro.

6. Undvik dataskärmar

Att använda datorer och smarttelefoner strax före läggdags är en dum idé då ljuset förlänger insomningstiden. Undvik dem helt när du ligger i sängen.

 

LÄS OCKSÅ: Få inspiration till ett vackrare sovrum – experternas bästa tips

7. Städa

Se till att ha det rent och fräscht inne i sovrummet. Ett stökigt sovrum samlar lätt på sig damm och är dessutom distraherande. Plocka undan grejer innan röran hinner gå över styr och övergår till att bli ett stort städprojekt.

8. Lyssna på vitt brus

Plötsliga ljud ute från gatan kan försvåra insomningen. Överväg i stället att lyssna på så kallat "vitt brus" i en ljudmaskin när du ska sova. I vitt brus är frekvensfördelningen nästintill konstant.

9. Använd dig av dofter

Olika dofter, såsom vanilj och jasmin, har bevisats vara nyttiga för sömnen. Även olika oljor och ljus kan hjälpa dig råda bot på sömnbesvär. Tänk bara på att släcka ljusen och inte ha dem i närheten av lättantändliga saker.

 

LÄS OCKSÅ:

* Ikea tar upp skilsmässa i ny reklamfilm – så här reagerade omvärlden

* Hetaste inredningstrenderna – så inreder vi 2016

* Hitta ditt drömkök – 14 härliga kök att inspireras av