Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Leva & bo>Inredning>Sovrum

Publicerad 21 sep 2015 13:26

9 enkla förändringar i sovrummet som ger dig bättre sömn

Flera studier har visat att den optimala temperaturen är 18 grader för att du ska få den kvalitetssömn du behöver.

Flera studier har visat att den optimala temperaturen är 18 grader för att du ska få den kvalitetssömn du behöver.

1/4

Foto: Istock

Att sängen är ren och fräsch är viktigt för känslan. Kom dessutom ihåg att rotera madrassen ungefär var tredje månad, så att den slits lika mycket åt båda håll.

Att sängen är ren och fräsch är viktigt för känslan. Kom dessutom ihåg att rotera madrassen ungefär var tredje månad, så att den slits lika mycket åt båda håll.

2/4

Foto: Colourbox

Grått är en lugnande färg i sovrummet, liksom blått och grönt. Skippa starka färger som rött.

Grått är en lugnande färg i sovrummet, liksom blått och grönt. Skippa starka färger som rött.

3/4

Foto: Martin Cederblad

En mästare på att snooza? Det är inte bra för kroppen. Ställ i stället alarmet på den tiden då du verkligen måste gå upp, och försök placera klockan i andra änden av rummet.

En mästare på att snooza? Det är inte bra för kroppen. Ställ i stället alarmet på den tiden då du verkligen måste gå upp, och försök placera klockan i andra änden av rummet.

4/4

Foto: Brand X Pictures

Har du också problem med sömnen emellanåt?

Inredningen i ditt sovrum påverkar dig mer än du tror.

Här får du 9 små förändringstips som hjälper dig att sova!

1. Ren säng

Förhoppningsvis byter du både lakan och örngott ofta för att hålla kvalster och annat borta, och för att sängen ska hålla sig fräsch längre. Men glöm inte madrassen! Rotera madrassen var tredje månad så att den slits lika mycket åt båda håll. Låt huvudänden bli fotänden, och din rygg kommer att tacka dig framöver. Tvätta den också varannan månad genom att strö på bikarbonat, låt det vara i fem minuter och dammsug sedan upp. Lätt som en plätt!

 

LÄS OCKSÅ: Så ofta måste du tvätta dina lakan

 

2. Svalt i sovrummet

Sänk temperaturen, installera en takfläkt eller sov med öppet fönster/balkongdörr. Flera studier har visat att den optimala temperaturen är 18 grader för att du ska få den kvalitetssömn du behöver. En ytterligare studie har visat att sova i ett kallare/svalare rum till och med kan ha vissa kaloriförbrännande effekter.

 

3. Lugnande färger

Du sover en tredjedel av dygnet och tillbringar kanske ännu mer tid i ditt sovrum, så färgen är jätteviktig. Skippa starka färger som rött och välj i stället färger som grönt, grått och blått, vilka alla har lugnande effekt. En undersökning som gjordes på hotellkedjan Travelodge 2013 visade att människor som bodde i blåa rum sov längst, de sov i 7 timmar och 52 minuter i ett svep. Ska du måla om, tänk på att använda en giftfri färg!

 

LÄS OCKSÅ: 5 mysiga tips för att bädda sängen som på hotell

 

Skippa att snooza, det gör dig hängig hela dagen.

Foto: Brand X Pictures

 

4. Flytta klockan

Snooze-knappen är inte din vän, även om du tror det. När du trycker på den kan det kännas bättre för stunden eftersom serotoninet höjs, men faktum är att du lurar hjärnan, och det gör dig tröttare och får dig att må sämre under dagen. I stället ska man sätta klockan på den tid som är absolut senast att kliva upp, och då verkligen gå upp direkt. Att sätta klockan på andra sidan rummet kan hjälpa till. Här är 10 väckarklockor för dig som har svårt att stiga upp i tid.

 

5. Mörkläggning

Kroppens inre klocka är så tätt knuten till dags/solljus att kommer det in ljus i sovrummet kan det rubba/störa sömnen helt. Mörkläggningsgardiner eller persienner är bra om man kan ha.

 

Skippa skärmarna i sovrummet.

Foto: Nati Harnik

 

6. Förbjud skärmar

Det ”blå ljuset” som kommer från mobiler, läsplattor och datorer stör sömnen. Helst ska man inte ha sådana apparater alls i sovrummet. Men inte bara det, regelbudet användande av digitala maskiner i sängen kan göra att din hjärna inte längre förknippar sängen med sömn, och därmed gör det svårare att somna.

 

7. Förhindra ”stök”

Se till att aldrig låta det bli rörigt i sovrummet. Dels drar det till sig damm som kan försämra andningen, dels ”stör” det harmonin och skapar undermedveten stress och oro, samt onödiga funderingar och tankar som gör det både svårare att somna och få en bra sömn. Saker som absolut inte hör hemma i ett sovrum är elektriska apparater, arbetshörna eller annat jobbrelaterat.

 

LÄS OCKSÅ: 11 prylar som gör att du knappt behöver lämna sängen

 

8. Ta bort störande ljud

Har du mycket störande ljud från gatan eller en partner som snarkar kan det vara läge att skaffa en "vit brusmaskin”, även kallad "ljudmaskin". Det är en liten elektrisk apparat som ger ifrån sig konsekventa ljud av forsande luft, liknande vinden som blåser genom träden. Dessa ljud kallas "vitt brus". Är det mycket ljud från grannarna kan du dämpa det med kuddar och väggmattor.

 

9. Sövande dofter

Lavendel, vanilj och jasmin har bevisad effekt att framkalla lugn och sömn. Essentiella oljor eller doftljus kan göra ditt sovrum till ett riktigt sovparadis. Tänk bara på att inte ha levande ljus nära sängen, och låt dem inte brinna över natten!

 

Källa: Housebeautiful.com

 

LÄS OCKSÅ: Få inspiration till bästa sovrummet – se experternas tips

Relaterat