Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Leva & bo>Inredning

Publicerad 28 jan 2016 10:01

7 skäl till att ditt hem kan göra dig deppig

Om du känt dig deppig på sistone kan orsaken vara ditt hem – som påverkar mer än du tror.

Om du känt dig deppig på sistone kan orsaken vara ditt hem – som påverkar mer än du tror.

1/2

Foto: Shutterstock

Trivs du inte hemma, känner du dig inte glad och nöjd hemma, finns flera saker att göra. Skaffa fler ljuskällor – absolut inte bara spotlights, utan även golvlampor och bordslampor som ger en gladare tillvaro.

Trivs du inte hemma, känner du dig inte glad och nöjd hemma, finns flera saker att göra. Skaffa fler ljuskällor – absolut inte bara spotlights, utan även golvlampor och bordslampor som ger en gladare tillvaro.

2/2

Foto: Shutterstock

Har du känt dig deppig på sistone?

Då kan det bero på ditt eget hem.

Här är 7 saker du ska se upp med!

Deppighet kan ha många orsaker. Ett av dem är faktiskt ditt hem. Om du inte känner dig trygg och tillfreds i ditt eget hem kanske du ska börja fundera på om det är något hemma du ska förändra.

 

LÄS OCKSÅ: 14 saker du kan göra innan du somnar – i stället för att stirra in i en skärm

1. Inga krukväxter

Starkt gröna växter andas liv (bokstavligen) in i ditt hem och renar luften som faktiskt kan vara fem gånger så förorenad som den utanför. Dessutom visar studier att inomhusväxter kan minska stressnivån.

Foto: Helena Tovås Persson

2. Bara spotlights

Om du förlitar dig på dina spotlights (speciellt i köket) som enda ljuskälla kommer du kanske inte ens inse att du lever i mörker. Spotlights ger inte full ljusstyrka, och alla områden kommer inte heller att bli upplysta. Inred även med golvlampor, bordslampor, köksbänklampor som hjälper dig att se bättre och skapar en ljusare och gladare tillvaro. Ljus ger energi!

3. Tv i sovrummet

Att titta på tv innan man ska somna kan störa din sömn och göra det svårare att somna in. En studie har också visat att par som har tv i sovrummet har sex hälften så ofta som par som inte har tv:n där. Kasta ut tv:n!

Foto: Getty Images

LÄS OCKSÅ: Därför blir du gladare av att bädda sängen på morgonen

4. Hallen – en avlastningszon

Att organisera en överfull hall med krokar och öppna hyllor kan verka smart, men ska man lyssna på feng shui så är en ”ren” hall extremt viktigt. Du bör kunna öppna dörren hela vägen utan att något tar emot. Det ska heller inte ligga synliga högar med skor eller annat på golvet. Stoppa undan det du inte använder dagligen. Du kommer att märka stor skillnad när du kommer hem, att du blir lugnare och på bättre humör.

5. Blå väggar

Vissa blå nyanser kan kännas kyliga i stället för inbjudande. En studie visar också att blå väggar minskar pulsen, sänker blodtrycket och får oss trötta. Man har även funnit att färgen kan orsaka minskad aptit. Med andra ord ska man inte ha blått i köket/matsalen (orange däremot sägs öka aptiten), eller andra rum, men gärna i sovrummet.

Foto: Getty Images

6. Lågt hängande gardiner

Häng gardinerna ända upp emot taket, i stället för fönsterkanten. På det sättet får du ett rum som både känns luftigare och ger intrycket av ett högre tak. Utöver det får du mer ljusinsläpp vilket påverkar ditt humör och sinne positivt.

7. Allt i matchande färger

När du väljer kuddar, plädar och tapeter, gör inte misstaget att matcha för mycket. Blanda i stället både mönster och färger för att göra rummet mer levande och personligt. Om allt går i exakt samma toner kommer inredningen att framstå som platt och energilös. Vilket också gör dig energilös.

 

Källa: Countryliving.com

 

LÄS OCKSÅ: 10 underbara fördelar med att bo själ

Endast 065 ex kvar!
Somriga "Midsummer"
Somriga "Midsummer"
Endast 065 ex kvar!
Susanne Åkeson Rosencrantz hyllning till den svenska sommaren
Begränsad upplaga!Fri frakt!

Relaterat