Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Leva & bo>Inloggad

Publicerad 28 jun 2018 09:31

Gamla parfymflaskor kan ha högt värde

Av tunnaste glas, kvicksilverglas, gjordes många ömtåliga flakonger för parfymfdroppar. Elegant ” termosflaska”  från Tjeckien. Värde utomlands 200-500 kronor. I Sverige 40-50 kronor.

Av tunnaste glas, kvicksilverglas, gjordes många ömtåliga flakonger för parfymfdroppar. Elegant ” termosflaska” från Tjeckien. Värde utomlands 200-500 kronor. I Sverige 40-50 kronor.

1/3

Foto: Staffan Nordin

Barnängens Kemisktekniska fabrik grundades 1868. Under tidigt 1950- tal vände man dig till en helt ny publik med doften Carina. Den blev snabbt en stor succé men ytterst få flaskor har bevarats till eftervärlden. Denna kostade 350 kronor på nätet.

Barnängens Kemisktekniska fabrik grundades 1868. Under tidigt 1950- tal vände man dig till en helt ny publik med doften Carina. Den blev snabbt en stor succé men ytterst få flaskor har bevarats till eftervärlden. Denna kostade 350 kronor på nätet.

2/3

Foto: Staffan Nordin

Under 1700- talet köpte välbärgade européer gärna silver- och porslinsflakonger som de fick fyllda med dyrbara droppar hos apoteken eller parfymbutikerna i större städer. Denna söta flaska från 1760 - talet föreställer en man och en kvinna som plockar körsbär. Signeringen i bottnen visar att flaskan kommer från den kända porslinsfabriken i Derby i England.
Kostade runt 450 kronor för två år sedan på nätauktion, men i auktionshusen i Europa betingar liknande runt 3 000-4 500 kronor.

Under 1700- talet köpte välbärgade européer gärna silver- och porslinsflakonger som de fick fyllda med dyrbara droppar hos apoteken eller parfymbutikerna i större städer. Denna söta flaska från 1760 - talet föreställer en man och en kvinna som plockar körsbär. Signeringen i bottnen visar att flaskan kommer från den kända porslinsfabriken i Derby i England. Kostade runt 450 kronor för två år sedan på nätauktion, men i auktionshusen i Europa betingar liknande runt 3 000-4 500 kronor.

3/3

Foto: Staffan Nordin

I USA, Frankrike och England kan klassiska parfymflaskor inbringa skyhöga belopp vid en auktion. 

Men i Sverige är intresset för parfymflaskor ännu ganska klent.

Det förhållandet tänker författaren Christina Lindvall Nordin ändra på.

– Jag ser det som min mission att sprida mer kunskap om parfymflaskornas historia, säger hon. 

Det är inte så att hon önskar att det ekonomiska värdet ska stiga dramatiskt. Däremot det kulturhistoriska värdet. En parfymflaska är inte bara en liten glaspryl med en angenäm doft i, det är en tidsspegel.

I fjol kom Christina Lindvall Nordin ut med boken “Design för doft – flaskor förflytande flärd”, med maken Staffans bilder.

Som konsthistoriker och före detta museichef vet hon vad hon skriver om. 

I Böhmen och Tjeckien tillverkades många vackra parfymflaskor. Flera försågs med metalldekorer och ibland med monogram i gnistrande strass. Dessa tre flaskor från 1900-1950 ligger på en tjusig cocktailhatt från 1952.

Foto: Staffan Nordin

Runt år 1860 tog den riktiga kemisk-tekniska industrin fart i Sverige. Några år tidigare hade Antoinette W. Nordling i Stockholm lagt grunden för parfymintresset.

Den svenska industrialiseringen skapade ett nytt välstånd i många kretsar. 

– Plötslig fick folk pengar över. Man kunde unna sig lite lyxigare ting, inte bara mat på bordet. Framförallt var det stadsbor som inte bara tvingades tänka på livets nödtorft, säger Christina Lindvall Nordin. 

Förr i tiden var det vanligt att man köpte sig en tom, vacker flaska och fick den fylld med Eau de Cologne eller parfym. Denna vita glasflaska med målade blommor är antagligen av tyskt fabrikat, 1880-tal.

Foto: Staffan Nordin

Spädde ut till lagom styrka 

En industri som Barnängen i Stockholm hade länge producerat dagligvaror som ljus, såpa och skokräm.  Men nu fick man upp ögonen för parfym som verkade vara något att satsa på. 

– De här entreprenörerna som hade kapital reste ofta ut till de stora världsutställningarna i London, Wien och Paris. 

Här knöt man kontakter och avtal slöts.

Christina Lindvall Nordin har skrivit en bok om dofter och parfymflaskor.

Foto: Privat

Etiketter och flaskor kom inte sällan från Tyskland. Essenserna kom i regel från den lilla franska staden Grasse strax norr om Cannes. Ingen plats i världen är mer förknippad med parfymindustrin än just Grasse.

– Sen spädde man ut det med sprit till lagom styrka här hemma. 

I necessären från 1910 ligger nya och gamla herrprodukter. Den lilla i mitten med rödkantad etikett och spegelmonogrammen G är Habit Rouge som är eftersökt internationellt trots att det är en miniflaska. Värde: 850-1000 kronor.

Foto: Staffan Nordin

Det var inte bara kvinnor som drogs till de ljuva dofterna. Även männen attraherades av de nya produkterna – parfymer, Eau de cologner och rakvatten. 

Kring 1915 och de närmaste åren därefter vidgades kundkretsen.  Även arbetarklassen ville lukta gott. 

– Nu fanns det möjlighet att köpa svenska fabrikat i varuhusen och i lanthandeln, Man kan säga att det blev en doft för alla, säger Christina Lindvall Nordin.

Vilka fantastiska flaskor! Var det kända formgivare bakom dem?

– Oftast var det pressglas i de vanligaste flaskorna. Men även glasbruken Kosta och Orrefors gjorde väldigt vackra flakonger. 

Ett exempel på fransk glaskonst i sin prydno. Lalique Crystal 2 Fleurs formgavs först 1935.

Foto: Staffan Nordin

Stort intresse internationellt 

Flaskorna och etiketterna följer de stora trenderna inom kulturen. Stilar som jugend, art déco och funkis syntes även här.

Här i Sverige kunde handlarna runt sekelskiftet köpa etiketter från Kassel eller Leipzig och vända sig till sitt lokala tryckeri och tala om att man ville ha sitt eget firmamärke bland alla rosorna. 

Hur många parfymflaskor har du i din samling?

– Jag har varit lite dålig på att katalogisera, men 450-550 flaskor är det väl.

Den äldsta är från cirka 2000 år f. Kr. 

År 1962 lanserade parfymhuset Guerlain sin doft Chant d’Arome i en lyxig flaska med slipad kristallpropp. Det olivgröna sammetsbandet pryder flaskan som tillverkades av Lalique, Frankrike. Guerlain är ett av de äldsta parfymhusen i världen och grundades1828. En oöppnad flaska från 70-talet i gott skick kan i dag kosta ett par tusen kronor på den internationella samlarmarknaden.

Foto: Staffan Nordin

Vilken var din allra första flaska?

– Det var en flaska från Guerlain, egentligen ett stort skyltexemplar.

Året var 1959 och Christina vara bara 19 år gammal. 

Hon har varit museiman under hela sitt vuxna liv. Det innebär att hon inte bara samlat utan även fördjupat sig i flaskornas historia. Därmed hamnar de i ett mycket större sammanhang.

Barnängens Liljekonvalj från omkring åt 1900. Företaget firar 150 år i år. Finns hos Mus-Olles samlingar.

Foto: Staffan Nordin

Internationellt finns det ett mycket stort intresse kring klassiska parfymflaskor och vid auktioner händer det ofta att budgivningen kilar i väg ordentligt.

– De kan vara helt galna. Priserna i USA, Frankrike och England kan vara astronomiska. Men i Sverige är priserna fortfarande låga eftersom alla inte fått upp ögonen för detta som samlarområde. 

Boken “Design för doft – flaskor förflytande flärd” kom i fjol.

Vill väcka intresse 

Nu hoppas hon väcka folks intresse för att börja samla parfymflaskor, inte minst genom sin bok och utställningar. 

Använder du parfym själv och har du i så fall någon favorit?

– Ja, det gör jag. Ofta. För tillfället är det Lancômes La Vie est Belle. 

Heliotropen från Barnängens kom på 1890- talet. Här med kromformad, elegant kork. Från Mus-Olles Museums samlingar.

Foto: Staffan Nordin

Vad säger du om Zlatans parfym Black Nomad?

– Jag köpte en sådan till min man i julklapp mot löfte att jag fick behålla flaskan när den var tom. 

Och hur var den?

– En fin doft, välbalanserad, kryddig och kraftfull, som herrdofter brukar vara.