Enligt designpsykologen ska homestylingen signalera vilken livsstil man kan få i bostaden. Men det ska inte vara för personligt.
1 av 2: Enligt designpsykologen ska homestylingen signalera vilken livsstil man kan få i bostaden. Men det ska inte vara för personligt. Foto: Ylwa Yngvesson
Apelsiner, ballonger och paprikor har vi sett som inslag i homestlning den senaste tiden.
2 av 2: Apelsiner, ballonger och paprikor har vi sett som inslag i homestlning den senaste tiden. Foto: Eskils Fastighetsförmedling

Homestyling – så här gör du det allra bäst

Styla lägenheten eller huset inför försäljning. Ja, om det är dags att sälja bostaden räcker det inte att bara ställa fram ett doftljus och en blomma på soffbordet.

Inredningen bör anpassas efter hur det mänskliga psyket fungerar.

– När man homestylar signalerar man vilken livsstil man kan få i bostaden, vilket gör folk på köphumör, säger designpsykologen Sally Augustin.

Hon har på uppdrag av Fastighetsbyrån tagit fram en rapport som visar hur "designpsykologi" kan leda till snabbare affär vid försäljningen av en bostad – dessutom till ett högre pris.

Inred inte för personligt

Det viktiga för säljaren är att tänka bortom sig själv, och inte inreda allt för personligt på visningen. Den potentiella köparen måste kunna se sig själv bo i hemmet.

– Försök tänka vad köparen kan ha för hobbyer och vad det är för familjesammansättning, säger hon.

– Man vill att garderoberna ska vara halvfulla, så att folk kan visualisera hur de stoppar in sina kläder i dem.

Max fyra växter i varje um

Ett annat trick för att appellera till köparen är enligt Sally Augustin att ha maximalt fyra växter i varje rum. Anledningen till att en sparsmakad vegetation fungerar bäst är evolutionär.

– Med en massa växter får man djungelkänsla. På savannen, där människor bodde förut, fanns det växter men det var ingen djungel. Att vara i en djungel gör folk spända, säger hon.

TT

Vetenskaplig homestyling

Så här stylar man vetenskapligt, enligt designpsykologen Sally Ausgustin:

  • Skapa ett positivt första intryck - entrén och miljön utanför bostaden är viktiga.
  • Spekulanten ska känna sig trygg och avslappnad och direkt kunna visualisera olika funktioner i bostaden och sitt liv där.
  • Få bostaden att tilltala den mest troliga målgruppen och se till att den matchar området och närliggande arkitektur.
  • Skapa en särskiljande känsla i bostaden som spekulanten minns.
  • Spekulanten ska få en positiv känsla av den nuvarande ägaren - men inte få veta för mycket.

Källa: Fastighetsbyrån (TT)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Inspireras av Leva&Bo - just nu 6 nr för endast 99 kr. Köp nu!