– När man homestylar signalerar man vilken livsstil man kan få i bostaden, vilket gör folk på köphumör, säger designpsykologen Sally Augustin.
Hon har på uppdrag av Fastighetsbyrån tagit fram en rapport som visar hur "designpsykologi" kan leda till snabbare affär vid försäljningen av en bostad – dessutom till ett högre pris.
Inred inte för personligt
Det viktiga för säljaren är att tänka bortom sig själv, och inte inreda allt för personligt på visningen. Den potentiella köparen måste kunna se sig själv bo i hemmet.
– Försök tänka vad köparen kan ha för hobbyer och vad det är för familjesammansättning, säger hon.
– Man vill att garderoberna ska vara halvfulla, så att folk kan visualisera hur de stoppar in sina kläder i dem.
Max fyra växter i varje um
Ett annat trick för att appellera till köparen är enligt Sally Augustin att ha maximalt fyra växter i varje rum. Anledningen till att en sparsmakad vegetation fungerar bäst är evolutionär.
– Med en massa växter får man djungelkänsla. På savannen, där människor bodde förut, fanns det växter men det var ingen djungel. Att vara i en djungel gör folk spända, säger hon.
TT