Galna bostadsannonserna – 10 knasiga trick som mäklarna försökt sig på

På en allt tuffare bostadsmarknad ökar konkurrensen och tvingar till nytänkande.

Då gäller det att våga vara kreativ med sin annons, gärna annorlunda och sticka ut.

Här är mäklarnas 10 bästa och knasigaste tricks för att locka köpare och höja priset!

Foto: Nelleg / GETTY IMAGES/ISTOCKPHOTO ISTOCKPHOTO

1. Homestaging har exploderat

Bostadsmarknaden är kanske tuffare än det varit på länge i dag. Det räcker inte längre att bara ha ett snyggt boende eller bo på en bra adress. Bilderna och annonsernas utformning blir allt viktigare. Något man kunnat se tydligt de senaste åren, hur mäklarna, stylisterna och fotograferna försöker hitta nya och annorlunda sätt att presentera objektet på.
Homestaging som det kallas har exploderat, från att "bara" inreda med snygga designdetaljer, färska blommor och annat har många tagit det ett steg längre. För blir annonsen uppmärksammad i sociala medier och i bästa fall blir viral kan det vara det som höjer priset och lockar fler och "rätt" köpare.

Foto: ROBIN ARON / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN

2. Kändisar skriver bostadsannonserna

Notar var mäklarbyrån som var tidigt ute med nytänk på området. Redan 2005 lät de hiphoparen Petter skriva flera av deras bostadsannonser på sitt eget personliga sätt.
Petter själv sa vid tillfället att han tyckte det var en kul grej eftersom bostadsannonser är så "stiffa". Med formuleringar som "snyggt filad hörntrea med lovande efterfestområden" och "tokisolerat vilket gör att ni kan väsnas, slåss och göka högt utan att grannen gnäller" blev det så klart uppmärksammat.
Därefter har man låtit författaren Ernst Brunner, skribenten Alex Schulman och författaren Björn Ranelid samt artisten Måns Zelmerlöw göra detsamma.
Enligt mäklarbyrån ökade besöksstatistiken markant.

Foto: Johan Art

3. Paprikor i tvättmaskin och badkar

Det här var en ganska traditionell och typisk svensk trävilla, även om den låg i ett finare område som Saltsjöbaden utanför Stockholm. Vitt, vitt, vitt så långt ögat kunde nå, och ganska sterilt inredd.

Då valde man att lägga röda paprikor på hela köksbänken, gröna på det vita sängöverkastet och fylla tvättmaskinstrumman med detsamma och sedan låta några "rulla ut" och ligga nedanför på golvet. Slutligen fyllde man hela badkaret med gröna paprikor också.
Kanske inte så "jättegalet" men det ser snyggt ut på bild, och piggar upp, som en kontrast mot allt det vita och sterila.

SE ALLA BILDER FRÅN PAPRIKAHUSET HÄR!

Foto: 1st Street Stockholm/Emily Dahl

4. Hunden fick vara med

Inte så tokigt tänkt, alls, eftersom svenskar i allmänhet gillar djur väldigt mycket. Enligt mäklaren ville man visa livet i bostaden och vem som bor och lever där. 

Tvärtemot det gamla mäklar-tänket där allt som går att härleda till säljaren ska bort, inga personliga detaljer ska få finnas kvar på varken bild eller vid visning. Här lät man i stället ägarnas hund Bentley får vara med och posera på bilderna. En annan udda detalj är att man hängt upp en stol på väggen.


SE MER AV LÄGENHETEN HÄR!


Foto: Björn Sunde

5. Patent på pingviner i lägenheter

Den här mäklaren kallas för "pingvinmannen" och har patent på just pingviner i lägenheter till salu. I bland klär han också ut sig själv på visningarna.

Det är tydligen ett lyckat koncept då han på det sättet fått extra svårsålda lägenheter sålda, enligt honom själv. Om inte annat har de blivit uppmärksammade.
"Det finns ju ingen som inte gillar pingviner", säger Bo Lingserius. "Vi har ett dussintal pingviner som jag nu använder vid olika försäljningar och det har varit väldigt lyckat. Ett 20-tal bostäder har det blivit. Man kan säga att pingvinerna har förökat sig!"


SE MER AV PINGVINMANNENS KNEP HÄR!


Foto: Erik Olsson Fastighetsförmedling

6. Lägenhet full med skräp blev viral

Lägenheten i Vasastan, Stockholm, blev en riktig klickraket och cirkulerade runt på sociala medier under lång tid. Varför var inte så konstigt – den var helt ostädad och full av gamla tidningar, soppåsar och annat skräp.

Ingen hade sett en liknande annons förut. Men i detta fall fanns det faktiskt ingen smart pr-tanke bakom. Det var så enkelt som att säljaren var en samlare av både tidningar och annat och vägrade låta sitt boende stylas.
Något mäklarbyrån inte gillade först men blev tacksamma för efteråt - priset gick nämligen upp med 1,2 miljoner och såldes utan visning till och med.

SE MER AV LÄGENHETEN HÄR!


Foto: Privat

7. Årsförbrukning av Henke Lundqvists schampo på köpet

I det här fallet red man på hockeystjärnan Henke Lundqvists popularitet. På en av lägenhetsannonsens bilder var två skåp fullproppade med schampot som Henke Lundqvist gör reklam för (och använder?) samt hans lagtröja som hängde på en galge.

Köpte man denna lägenhet så fick man nämligen en årsförbrukning av Henkes schampo på köpet. Mäklaren lät också göra gällande att det kunde bli aktuellt med ännu mer schampo. Säljaren var enligt mäklaren besatt av både Henke och hockey. Smart trick att få andra att skriva om försäljningen.

SE MER AV LÄGENHETEN HÄR!


Foto: Robin Vasseghi/Fastighetsmäklarna

8. Färgglada ballonger

Att vara mäklare är ett mångsidigt jobb har man förstått. I det här fallet innebar det också att blåsa upp 60-talet ballonger. Även denna lägenhet var helt tom så något behövde göras för att piffa upp den.

Och visst är det enklare att ta dit och blåsa upp ett gäng ballonger i stället för att släpa dit och fylla den med möbler? Mäklaren själv sa att han ville lyfta fram boendet på ett roligt sätt för att den inte skulle bli "en i mängden".
Trafiken till annonsen ökade också lavinartat om man jämförde med de andra likvärdiga lägenheterna i samma område som var till salu samtidigt.


VILL DU SE MER AV BALLONGLÄGENHETEN – KOLLA HÄR!


Foto: Johnny Neumann/SE360

9. Baby och flyttkartonger

Även denna lägenhetsannons blev en klickraket eftersom den hade en annorlunda styling. Förutom att den var tom på möbler ser man en massa flyttkartonger staplade på varandra och i mitten av allt sitter en liten bebis och en hund alldeles ensamma. 

Boendet var ett dödsbo och den förre ägaren hade testamenterat alla pengar från försäljningen till Cancerfonden. Därför ville mäklaren och fotografen göra något annorlunda:
"Vår tanke var att göra den inflyttningsredo och visa att här får alla barn, djur och familjemedlemmar rum, ingen ska behöva sitta ensam", berättade de då.
Hunden och bebisen var deras egna.

LÄS OCH SE MER AV LÄGENHETEN HÄR!


Foto: Eskils Fastighetsförmedling

10. Apelsiner fick ersätta möbler

Den här lägenheten som skulle säljas var dessvärre helt tom på möbler. Utöver det hade den enbart neutrala färger. Så för att få lägenheten att sticka ut lite var mäklaren tvungen att hitta på något. 

I stället för utställda fruktskålar fyllde man lägenheten med klar-orange apelsiner, på golv, fönsterbräden, i handfat, spisen, ja till och med på dörrhandtagen. Vad tycker du?


SE MER HÄR!


Foto: Christian Lund

11. Super Mario av pärlor visar runt i lägenheten

Detta var i en liten ort och en tråkig lägenhet med plastgolv och omoderna tapeter, och något radikalt behövdes göras. Fotografen tog kontakt med Johan Karlgren ("Pappas pärlor") för att göra en film.
I filmen som gjordes för mäklarbyrån och bostadsannonsen ser vi Super Mario från det klassiska Nintendo-spelet, fast i pärlform, åka runt i de olika rummen i lägenheten och göra olika saker. Bland annat vattnar han sina köttätande växter på vardagsrumsgolvet, åker skateboard i tvättmaskinen och ligger och badar på en luftmadrass i diskhon.

SE FILMEN HÄR!

LÄS MER: Okända spökstaden utanför Stockholm – ett mysterium

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.

Läs mer