Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Leva & bo>Hemma hos>Hitta hem

Publicerad 8 nov 2018 16:00

Galna stylingen som ska sälja konstnärens bostad

Fastighetsbyråns nya projekt satsar på ”Säljaren berättar”, där säljaren själv beskriver bostaden.

Fastighetsbyråns nya projekt satsar på ”Säljaren berättar”, där säljaren själv beskriver bostaden.

1/3

Foto: Minna Ridderstolpe

Anledningen är att köpare tröttnat på det välpolerade, enligt mäklarfirman.

Anledningen är att köpare tröttnat på det välpolerade, enligt mäklarfirman.

2/3

Foto: Minna Ridderstolpe

På bilderna som nu ska locka till huset är familjen som i dag bor där själva med. De gör saker som de brukar en vanlig familjedag.

På bilderna som nu ska locka till huset är familjen som i dag bor där själva med. De gör saker som de brukar en vanlig familjedag.

3/3

Foto: Minna Ridderstolpe

Välpolerade ytor och staplade citroner ger plats åt bakstök och smutskorgar i den här ovanliga bostadsannonsen. 

Med det nya greppet är tanken att familjen som säljer huset ska visa hur de själva använder det. 

En 60-talsvilla i Bromma är till salu. Huset har en annorlunda planlösning, högt i tak och stora öppna planytor på sina 224 kvadratmeter fördelade på sju rum. 

Huset låg på klicktoppen tidigare i höst, som ett av husen som besökare på Hemnet var mest intresserade av att titta på. Då hade annonsen vanliga bilder, men nu har mäklarfirman Fastighetsbyrån tagit till ett annorlunda grepp för att locka intressenter. 

Foto: Minna Ridderstolpe

 

På bilderna som nu ska locka till huset är familjen som i dag bor där själva med. De gör saker som de brukar en vanlig familjedag. Det bakas, barnen leker, spelar trummor och klär ut sig. Och rummen är långt ifrån så välstädade och ordnade som man är van vid att se på mäklarbilder. 

Nytt grepp från Fastighetsbyrån

”Ett hus är inget hem förrän någon bor där. För att erbjuda en mer personlig bostadsbeskrivning visar vi upp vardagslivet i bilder och låter dessutom säljare beskriva sitt hem med egna ord”, står det i annonsen. 

Fastighetsbyråns presschef Johan Vesterberg förklarar närmare att enligt undersökningar uppfattas många bostadsannonser som generiska, klyschiga och att de inte speglar verkligheten. 

– Utifrån det har vi funderat på hur vi kan göra det annorlunda och lite mer personligt. Dels har det resulterat i en bred satsning på ”Säljaren berättar”, dels den här dokumentärfotograferingen som vi nu gjort på några utvalda bostäder. Syftet är att komma bort från en allt för välpolerad yta och i stället visa på hur man faktiskt bor i hemmet, säger han.

Foto: Minna Ridderstolpe

 

 

”Det är underbart att ha kontakt från kök och sällskapsrum när en dansar och en annan bakar!” skriver säljaren.

Foto: Minna Ridderstolpe

 

Foto: Minna Ridderstolpe

Kvinnan som säljer villan är konstnär och det är henne vi ser på bilderna, tillsammans med sina barn. 

I hennes egen beskrivning i bostadsannonsen skriver hon:  ”Vårt hus är som gjort för lek och dans och fest. Vi älskar att laga middagar för vänner och somliga av oss klär gärna ut sig. Jag har alltid känt att det är ett lekfullt hus, och verkligen använder huset till fullo.”

Priset för villan med futuristisk 60-tals design börjar på 12 900 000 kronor.  

LÄS MER: Galna bostadsannonserna – 10 knasiga trick som mäklarna försökt sig på 

 

 

Foto: Minna Ridderstolpe