Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.

Läs mer

Häftigt 70-talshus har konst precis överallt

Den bruna radhuslängan är arkitektritad på 70-talet av Henrik Jais-Nielsen och Bengt Blasberg. Den japanska lönnen ger trädgården skugga.

Foto: Therese Romell

1 av 12

Vardagsrum. Influenserna från 1970-talets estetik är tydliga. Brunt, orange och rosa tillhör favoritfärgerna.

Foto: Therese Romell

2 av 12

Vardagsrum. De två Jetsonfåtöljerna, klassiker gjorda av Bruno Mathsson, bytte Annika till sig mot ett konstverk.

Foto: Therese Romell

3 av 12

Annika gillar att inreda med ärvda, bytta eller loppisfyndade möbler, gärna uppblandat med Ikea. Hon har också bytt till sig möbler, ibland mot egna konstverk.

Foto: Therese Romell

4 av 12

Annika är mycket för att förändra med färg. Men i grunden vill hon behålla originaldetaljerna: brunt golv, bruna tegelväggar och träpanel i taket.

Foto: Therese Romell

5 av 12

Glasföremål av alla de slag fyndar Annika hos "hovleverantörerna": lokala loppisar i Helsingborg och Höganäs, bland annat Pingstkyrkans.

Foto: Therese Romell

6 av 12

Den blommiga, gamla Dux-soffan fyndades på loppis. Den har varit utslängningshotad många gånger. Men än är den kvar.

Foto: Therese Romell

7 av 12

Matplats. En dag ska köket moder­niseras. Annika siktar på plywood, och kanske att knacka fram teglet.

Foto: Therese Romell

8 av 12

Golvet är klinker som gjordes vid Skrombergaverken i Ekeby i Skåne när huset ybyggdes 1970-1971.

Foto: Therese Romell

9 av 12

Arbetsplats. Vid skrivborden i en hörna av sällskapsrummet gör Annika illustrationer och bokomslag.

Foto: Therese Romell

10 av 12

Sovrum. Hemmet har mycket färg, även sovrummet. Men så länge möbler och tavlor färgkoordineras någotsånär blir det inte så stressande.

Foto: Therese Romell

11 av 12

Konst. Under konstrundan i Skåne öppnar Annika sitt hem för allmänheten. Ännu fler tavlor än vanligt hängs upp och hemmet förvandlas till galleri.

Foto: Therese Romell

12 av 12

På 1970-talet fanns en lekfullhet i inredningen. Den har konstnären Annika Bryngelson bejakat i ett tidstypiskt radhus i Helsingborg där de egna målningarna får bra med utrymme.

– Jag tycker om att huset är rustikt, säger hon.

Andra har också läst

Det finns mycket att titta på i Annika Bryngelsons hem. Stora oljemålningar, små collage av vykort och tidningsklipp uppsatta med nålar. Tyger från 1960-talet och färgade glasvaser med gröna kvistar, inte sällan ogräs som Annika har plockat i en vägren. Annikas stilleben skapar en ordning som tilltalar henne.

– Ibland räcker det att flytta två millimeter till för att linjerna ska bli helt bra. Då skapas ett lugn hos mig. Jag har kanske en otäck, liten ordningsvakt i mitt inre, säger Annika.

Läs också: Huset som ser ut att vara taget ur en saga

Inspirerat av Louisiana

På håll ser radhuslängan ut som ett vanligt 1970-talsbrunt hus med svarta fönsterkarmar, delvis dolt bakom buskage och häckar. Men när man kommer in förstår man att det inte är ett dussinradhus. Arkitekterna Henrik Jais-Nielsen och Bengt Blasberg inspirerades av konstmuseet Lousiana i Danmark och bostäderna är helt enkelt väldigt fina, och smarta.

Interiören har fururäcken, rödbruna tegelväggar och klinkergolv. Annika och Håkan har låtit original­materialen vara kvar.

– Jag tycker om att huset är lite rustikt, att materialen är grova.

Läs också: Titta in i charmiga torpet från 1800-talet

Radhuset har fyra våningar

Bostaden är i fyra plan med Annikas ateljé längst ner. De egna målningarna hänger på nästan alla väggar. Inte för att Annika tycker att hennes målningar är bäst utan för att hon blir förvirrad av att se verk av andra konstnärer när hon arbetar.

– Konstnärer som verkade på sekelskiftet var mer skyddade. I dag kan man öppna datorn och få upp tusen konstnärers alster. Det är lätt att börja tänka "oj, jag är dålig" eller tro att man är på fel väg när man ser andras konst. Det gäller att fokusera, säger Annika.

Hemmet fungerar som en stark inspirationskälla i Annikas arbete. Böcker som ligger framme ger idéer till egna bokomslag. Smycken bär Annika sällan, men placerade i en noga utvald glasskål kan örhängen från 1950-talet fungera som inspiration.

– Om jag haft oändliga resurser hade jag ändrat och trixat hela tiden. Men inredning får inte bli en energitjuv som tar tid från arbetet, från min konst och illustration, säger hon.

Läs också: Tegelvilla från 20-talet inredd med loppisfynd

Gillar inte idealen som finns kring hem

Annika har funderat en del på det faktum att inspirerande hem kan ge andra prestationsångest. Hon vill inte att någon som ser hennes hem ska känna så. Hon är allergisk mot stressen och idealen som finns kring hem och hus.

– Vi har väl alla haft en otäck Laura Ashley-fas, en period då man vill att allt ska vara perfekt: barn, hem, middagar. Men ju äldre man blir inser man att det inte är viktigt. Jag önskar att unga förstod det. Att de skruvade ner förväntningarna på hur det ska vara hemma.

Annikas melodi är att man ska hitta sin grej och köra på den, om man nu överhuvudtaget vill fixa med hemmet.

– Vill någon dekorera kakor och göra egen sylt i en hel månad då får man det! Men man ska inte göra det för att man känner press utifrån.

Annika går på loppisar, letar på andrahandssajter på nätet. Hon har också bytt till sig en del möbler, ibland mot egna konstverk. Att köpa sig till en stil via en inredningskatalog är inget för henne.

– Jag förstår att man gör så. Det sparar tid, men jag lägger hellre den tiden på att leta på loppisar. Jag blir dessutom väldigt inspirerad av att gå runt och se på gamla grejer. Inte sällan står jag och en annan konstnär och rycker i samma gamla 70-talslakan.

Läs också: Så får du in mer vår hemma