Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.

Läs mer

Bomero – nya bostadssajten som utmanar Hemnet lanseras snart

Var strategisk redan när du lägger det första budet

1 av 2

Runt 200 000 bostäder säljs varje år.

Foto: TT NYHETSBYRÅN

2 av 2

Det är för dyrt att annonsera på Hemnet. 

Det anser flera tunga mäklarhus som gått samman och startat en ny sajt.

Den nya sajten – Bomero – lanseras i augusti.

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Ska du sälja din 2 miljoners-lägenhet eller hus och vill lägga ut en annons på Sveriges populäraste bostadssajt Hemnet får du betala 2 000 kronor för annonsen. Är bostaden dyrare stiger priset. Är den billigare faller det. Just nu stäcker sig prisintervallet mellan 300 och 2 900 kronor. Men så såg det inte ut för tre år sedan, eller för några månader sedan heller för den delen. 

Den 1 juli höjdes priserna med i snitt 25 procent, enligt kritiska mäklare.

– Det är en aggressiv prispolitik, säger Marcus Svanberg, vd för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling och styrelseordförande för nystartade Bomero till Dagens Industri.

Hemnets nya konkurrent Bomero

Länsförsäkringar fastighetsförmedling är ett av sju stora mäklarföretag som står bakom den nya sajten som ska ta upp kampen med Hemnet. 

Hemnet är långt ifrån den enda bostadsannonssajten i Sverige, men den har helt klart starkast ställning på marknaden. Nio av tio säljare använder sig av sajten, enligt uppgifter till Dagens Nyheter, och enligt sajtens egen utsago når den ut till 2,8 miljoner unika besökare varje vecka. 

Företagen bakom nystartade Bomero förmedlar i dag en tredjedel av alla bostäder som säljs i Sverige, omkring 70 000 om året. 

Utöver lägre annonspriser vill mäklarna bakom satsningen kunna erbjuda ett bredare utbud bostäder än Hemnet och nya tjänster.

– Det finns områden som saknas. En hel del säljs via förhandsmarknader eller bara på mäklares egna hemsidor, men även utlandsbostäder saknas. Även förmedling av kommersiella fastigheter kommer att bli en del av Bomero, säger Erik Wikander, vd för Mäklarhuset till Dagens Industri.

”Vi gör kontinuerliga prisförändringar”

Staffan Tell, presstalesperson på Hemnet, tvivlar på att säljarna kommer lämna Hemnet i första taget. 

– Vår tro är att man som bostadssäljare vill ha så effektiv marknadsföring som möjligt och kommer att vilja synas på Hemnet, säger han till Svenska Dagbladet. 

På kritiken angående prissättning svarar han att den ligger i linje med vad de levererar – ett skyltfönster som 2,8 miljoner personer ser varje vecka.

– Vi gör kontinuerliga prisförändringar och har gjort olika justeringar i olika segment. Vi har sänkt i de lägsta segmenten, ligger kvar i det näst lägsta och har höjt för de övriga prissegmenten.

Varken Länsförsäkringar fastighetsförmedling eller Bjurfors, SkandiaMäklarna, Mäklarhuset, HusmanHagberg, ERA och Mäklarringen som också står bakom den nya sajten kommer att fasa ut Hemnet under hösten. Först måste sajten etablera sig ordentligt, enligt Marcus Svanberg.

LÄS MER: Mäklaren: Så spelar du bort motståndarna under budgivningen 

LÄS MER: Nya amorteringskraven – här är allt du behöver veta