Ella köpte nytt kök – fick 58 broschyrer

1 av 2: Nu riktar hon skarp kritik mot den svenska varuhuskedjan

Ella Björnklippa är inte nöjd med möbeljättens miljötänk.

Foto: Privat

2 av 2: Ella Björnklippa är inte nöjd med möbeljättens miljötänk.

När Ella Björnklippa, 44, köpte ett nytt kök på Ikea fick hon mer än goda matlagningsmöjligheter. Med leveransen följde även nära 60 olika broschyrer.

Nu riktar hon skarp kritik mot den svenska varuhuskedjan.

– Det är ett stort slöseri på papper. Jag blev jätteirriterad eftersom att jag tänker på miljön, berättar Ella.

Andra har också läst

När Ella Björnklippa nyligen renoverade sin lägenhet vände hon sig till Ikea för ett nytt kök. Hon inhandlade kyl, frys, diskmaskin och spis – men fick även en stor mängd papper.

– Jag fick de här broschyrerna till produkterna jag köpte. Behöver man verkligen böcker på 27 olika språk? frågar hon sig.

Ella berättar att hon blev irriterad över varuhusets utskick.

– Jag vet hur många Ikea-varuhus det finns och hur många som köper ett kök där varje dag. Jag tänkte på hur många som får den här mängden papper, säger hon och fortsätter:

– De tjockaste innehöll uppåt 60 sidor. De var skrivna på norska, finska, isländska och så vidare. Det  är ett stort slöseri på papper. Jag blev jätteirriterad eftersom att jag tänker på miljön.

Ella Björnklippa skrev ett inlägg på Ikeas Facebook-sida där hon förklarade problematiken. Ikea replikerade att man inte kunde svara på rak arm men att hennes åsikt skulle tas vidare.

Foto: Privat

Ella radade upp alla broschyrer och tog en bild.

"Borde finnas på hemsidan"

Ella Björnklippa menar att informationen borde finnas tillgänglig på internet i stället för i manualer.

– Vi lever ju i ett IT-samhälle, säger hon och fortsätter:

– All information borde finnas på Ikeas hemsida. Om det skulle behövas i pappersform borde de ha en service som gör att man kan skriva ut på varuhuset om man behöver. Det behövs inte broschyrer på 27 olika språk, säger Ella.

 

LÄS ÄVEN: Åtta galna saker som hänt på Ikea

 

Kunder med olika ursprung

På Ikea är man medvetna om problematiken. Men man menar att det är ett svårlöst problem.

– Det hade varit väldigt enkelt och betydligt mer klimatsmart om alla våra kunder hade varit uppkopplade. Då hade det kanske räckt med att endast bifoga monteringsanvisningar via webben - men där är vi inte än.

Han fortsätter:

– Vi behöver tillgodose alla våra kunder med olika ursprung och språk med information på ett så enkelt sätt som möjligt. Många behöver instruktioner på arabiska, engelska, tyska och så vidare.

Jakob Holmström betonar att varuhuskedja gör andra insatser för klimatet.

– Vi är väldigt medvetna om vår roll och vårt ansvar i samhället. Vi återvinner plast, kartonger och textilier bara för att nämna några exempel.

 

LÄS ÄVEN: Ikea-möblerna som kommer förändra ditt liv

 

Slutade på återvinningen

Ella Björnklippa berättar att hon åkte till återvinningen med manualerna - ett agerande som Jakob Holmström på Ikea uppmuntrar till.

– Inom ramen för återvinning kan alla kunder hjälpa oss genom att lämna in irrelevanta instruktioner och manualer på pappersåtervinningen - då sluter vi kretsloppet på det sättet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som 127 000 andra - Inspireras av Leva&Bo! Se erbjudande